Mersul cu nașul ne costă 30 de milioane de euro, însă pierderile totale ale CFR Călători sunt DE CINCI ORI MAI MARI. Cât de gravă este situația financiară a CFR-urilor

Publicat: 25/10/2012, 22:11
Actualizat: 21/03/2019, 09:27

În mai puțin de două luni, estimările privind numărul de călători care aleg să meargă cu „nașul”, dar și prejudiciul adus astfel CFR Călători s-au triplat, reiese din declarațiile făcute joi de reprezentanții companiei de stat, după ce peste 80 de controlori, șefi de tren și revizori au primit mandat de ridicare, fiind acuzați de corupție.

Dacă la finele lunii august, circa 15% dintre călători circulau fără bilet, ceea ce aducea pierderi anuale de circa 10 milioane de euro, după cum a precizat într-un interviu acordat gândul directorul general CFR Călători, Ștefan Roșeanu, cifra înaintată joi de reprezentatul transportatorului de stat a fost de peste 30 de milioane de euro. De asemenea, tot joi, CFR a declarat că 30% dintre clienți aleg să meargă cu „nașul”.

Asta în condițiile în care numărul de călători a scăzut semnificativ în ultimii ani, iar compania a mers mulți ani pe pierdere, înregistrând un profit modest în 2011. Din datele comunicate de CFR Călători pentru gândul reiese că, în ultimii cinci ani, numărul de călători a scăzut cu 37,6%, de la 85 de milioane în 2007, la 53,4 milioane anul trecut. Trendul descendent pare a se menține și anul acesta, în condițiile în care compania a avut în primele cinci luni puțin peste 20 de milioane de clienți.

FILMUL COMPLET cu iz de BD al operațiunii „NAȘUL”. Anchetator sub acoperire către controlorul prins cu șpagă: „Ce avem noi aici?!”

Datele Ministerului Finanțelor Publice (MFP) arată că CFR Călători a încheiat anul 2011 cu datorii de peste 1,6 miliarde de lei, rezultatele sale financiare fiind la unison cu cele ale companiilor CFR SA și CFR Marfă, cele mai mari companii de stat care administrează și exploatează rețeaua feroviară din România.

Cum au evoluat rezultatele financiare ale CFR în ultimii 14 ani

În perioada 1999-2011, CFR Călători, CFR Marfă și CFR SA au avut pierderi totale de peste 7,6 miliarde de lei, echivalentul a 5,5% din PIB-ul de anul acesta. Cele mai slabe rezultate financiare le-a înregistrat CFR SA, care a avut pierderi de peste 5,7 miliarde de lei, de cinci ori mai mari decât pierderile CFR Marfă, care s-au ridicat la 1,1 miliarde de euro. În cazul CFR Călători, pierderile au fost de peste 700 de milioane de lei.

Cu toate că au pornit la drum „curate”, fiind înființate prin dizolvarea gigantului de stat SNCFR (Societatea Națională a Căilor Ferate Române) și lăsarea datoriilor „într-o cutie poștală care să fie SNCFR”, după cum a explicat Traian Băsescu, ministru al Transporturilor la acea vreme, CFR Călători, CFR Marfă și CFR SA au mers „pe roșu”, acumulând datorii și pierderi de ordinul sutelor de milioane de euro.

Pentru a le scăpa de faliment, soluțiile guvernanților, indiferent de culoarea lor politică, au vizat anularea datoriilor, companiile fiind iertate pentru că „au menținut tarife reduse pentru asigurarea protecției sociale a consumatorii finali”, după cum a explicat Călin Popescu Tăriceanu în perioada când ocupa funcția de premier.

O analizată realizată recent de gândul arată că, în ultimii 14 ani, statul le-a iertat celor trei companii datorii de peste 5,7 miliarde de lei, echivalentul a circa 1,3 miliarde de euro, la un curs mediu de 4,45 lei/euro. Suma ar fi suficientă pentru a construi peste 280 de kilometri de autostradă, dacă luăm în calcul un tarif mediu de 4,5 milioane de euro pe kilometru.

Situația financiară a CFR Călători și CFR Marfă

Sursă: MFP

Totodată, CFR-urile se află și în topul datorinicilor la stat. Astfel, la sfârșitul lunii iunie, CFR SA și CFR Marfă înregistrau datorii de peste un miliard de euro la bugetele statului. Mai exact, CFR SA ocupa poziția a doua în top 10, cu datorii de peste 835,5 milioane de euro, iar CFR Marfă se afla pe locul patru, cu obligații restante în valoare de 179,1 milioane de euro, potrivit datelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).

Sursă date: ANAF, la data de 30 iunie 2012

CFR Călători, CFR Marfă și CFR SA se află pe lista companiilor de stat monitorizate de FMI. Printre angajamentele pe care și le-a asumat guvernul în cadrul acordului preventiv de tip stand-by se numără privatizarea CFR Marfă și introducerea managementului privat la CFR Călători.

Procedura de vânzare a CFR Marfă, „o prioritate în acest an pentru Ministerului Transporturilor”, după cum a subliniat Guvernul în cea mai recentă scrisoare de intenție transmisă FMI, în luna august, s-a împotmolit după ce strategia de privatizare prezentată de minister la ultima ședință a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) nu a primit avizul necesar de la Consiliu.

În ceea ce privește managementul privat, Ministerul Transporturilor a anunțat marți că pentru cele 54 de posturi de directori și membri în consiliile de administrație ale celor 10 companii pentru care se recruteză specialiști din mediul privat, head-hunterii au selectat 319 candidați.

În total, peste 8.000 de persoane s-au arătat interesate de ocuparea posturilor scoase la concurs, însă pe lista scurtă au ajuns doar 319 candidați, majoritatea români.

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
„Un limbaj pe care Putin îl înțelege”. Ce sunt rachetele ATACMS cu rază lungă cu...
Mihaela Botezatu a răbufnit la nici o săptămână de la moartea lui Silviu Prigoană: „Eu...
FOTO. Ce imagini! Apariția decoltată şi transparentă a celei mai frumoase jurnaliste sportive din lume
Cum va fi influențat războiul după ce SUA au permis Ucrainei să atace Rusia cu...
IMAGINI CUTREMURĂTOARE de la înmormântarea Andreei Cuciuc! Lacrimi de jale și piese interpretate de adolescentă...
Cum arată în realitate misterioasa plajă neagră din Game of Thrones. A devenit unul dintre...
Prima reacție a Moscovei, după ce Kievul a primit dreptul să folosească rachete ATACMS pentru...
Divorț surprinzător în showbiz! Vedeta pe care ai văzut-o la PRO TV într-un serial celebrul...
Ce înseamnă dacă mori în vis? Răspunsul experților în somnologie
Cine este tatăl adolescentului de 15 ani care a ieşit cu Lamborghiniul pe străzi
Igor Cuciuc își urlă neputința: Andreea, întoarce-te acasă! Durere sfâșietoare
A apărut o nouă teorie în cazul morții lui Vladimir Shklyarov! Balerinul rus ar fi...
Avem testamentul lui Silviu Prigoană. Ce primesc Adriana Bahmuțeanu și celelalte foste soții
Noul Mitsubishi Outlander, acum și în România. Prezentarea noului SUV japonez – VIDEO
Ciolacu, Grindeanu si Simonis s-au plimbat in străinătate în avioane private, închiriate de firma Nordis....
Alimentul MINUNE cu beneficii DUBLE! Protejează creierul și scade colesterolul
Reguli la bloc 2024. Asociația de proprietari te obligă. Vei fi sancționat
Ajutor de stat pentru montarea repartitoarelor de încălzire, Cine îi primește
De ce întârzie UEFA verdictul în cazul meciului România- Kosovo. Când ar putea veni decizia
Imagini șocante cu părinții Andreei Cuciuc, din timpul slujbei de înmormântare! Artistul, cu mâinile pe...
VIDEO Daniela Iliescu este gravidă cu al doilea copil! Culiță Sterp și partenera lui au...
Motivul pentru care Culiță Sterp și Daniela Iliescu au făcut nunta fără invitați. Soția artistului...
BANCUL ZILEI. Bulă o întreabă pe Bubulina: – Ce ai pregătit pentru astăzi?
Poluarea din New Delhi a depășit de 60 de ori limita de siguranță