Prima pagină » Economic » MH 370 și MH 17: Ce se va alege de Malaysia Airlines după ce a pierdut 537 de pasageri în patru luni. Va urma o perioadă de discounturi agresive?

MH 370 și MH 17: Ce se va alege de Malaysia Airlines după ce a pierdut 537 de pasageri în patru luni. Va urma o perioadă de discounturi agresive?

Cel mai grav bilanț al morților de până acum într-un interval de timp foarte scurt. Așa este caracterizată de către experții în domeniu dubla tragedie aviatică din ultimele cinci luni care a avut în prim plan aeronave ale companiei Malaysia Airlines. După un bilanț al morții de aproape 540 de pasageri și după ce a înregistrat în ultimii ani pierderi considerabile, întrebarea care se află pe buzele multor specialiști și analiști din domeniul aviației rămâne: va supraviețui sau nu Malaysia Airlines?

Malaysia Airlines, companie care a înregistrat în ultimii ani numeroase dificultăți financiare, este pusă în anul 2014 în cea mai dificilă situație de pe piață, după ce în martie unul dintre zborurile sale a dispărut fără urmă cu 239 de persoane la bord și nu a mai fost recuperat niciodată. De asemenea, săptămâna trecută, compania a fost lovită de încă o dramă, când un avion cu 298 de oameni la bord s-a prăbușit în Ucraina, după ce a fost lovit cu o rachetă sol-aer.

Chiar dacă Malaysia Airlines nu poate fi considerată vinovată pentru cea de-a doua tragedie aeriană, având în vedere că nu a fost vorba despre o defecțiune la nivelul aeronavei, clienții ar putea, din teamă, să se orienteze de acum înainte către rivalii săi de pe piață și să renunțe la zborurile sale, lucru care s-ar traduce în venituri mai mici pentru compania care a înregistrat, doar în primul trimestru al lui 2014 (care a inclus și perioada imediat următoare pierderii zborului MH 370), pierderi de 140 de milioane de dolari.

FOTO: Bulent Kilic/Mediafax Foto/AFP

Zilnic, 37.000 de pasageri călătoresc în flota formată din 88 de aeronave Boeing și Airbus către 80 destinații din lume, conform datelor oficiale ale companiei. După dispariția zborului MH 370, la o oră de la plecarea din Kuala Lumpur cu destinația Beijing, compania a înregistrat o scădere de 4% a numărului de pasageri față de aceeași perioadă a anului trecut.

„Nu a mai existat așa ceva în industrie”

„O dublă tragedie de o asemenea natură, într-o perioadă atât de scurtă de timp nu a mai existat în industrie”, spune Vivian Lines, expert în managementul situațiilor de criză în cadrul companiei Hill+Knowlton Strategies. „A fost compania aeriană greșită, la locul greșit, în momentul greșit”, adaugă Lines, potrivit Wall Street Journal.

Părerea sa este împărtășită și de alți experți. „Brandul Malaysia Airlines este foarte grav afectat, chiar dacă nu este vina companiei aeriene”, comentează la rândul său situația apărută în urmă prădușirii zborului MH 17, în apropiere de Donețk , Jonathan Galaviz, reprezentat al companiei de consultanță Global Market Advisors.

În contextul actual, unii dintre specialiști sunt de părere că Malaysia Airlines ar putea supraviețuii catastrofelor aeriene gestionând bine situația și discutând deschis despre subiecte cheie referitoare la acestea, în timp ce alții sunt de părere că o serie de reduceri substanțiale ar putea să reprezinte salvarea companiei și să atragă mai mulți clienți.

Angajații, traumatizați de pierderea colegilor

Mulți dintre membrii echipajelor avioanelor au rămas traumatizați de pierderea colegilor lor în urma celor două tragedii aviatice. În total, 21 de persoane care făceau parte din personalul Malaysia Airlines au murit.

Ismail Nasaruddin, președintele Uniunii Naționale a Însoțitorilor de Zbor Malaysia (NUFAM), a explicat că „unii dintre ei au fost văzuți plângând atunci când pleacă la serviciu. El a precizat și că aceștia beneficiază de sprijin și consiliere pentru a face față situației.

Malaysia Airlines avea, conform datelor oficiale aferente anului trecut, 19.577 de angajați.

Scenariile specialiștilor pentru salvarea Malaysia Airlines

Printre experții în domeniu se discută deja care ar putea fi scenariile pe care le-ar putea urma compania Malaysia Airlines pentru a trece peste dificultățile financiare și de imagine cu care se confruntă în această perioadă.

Compania-mamă, Malaysia Airline System, a pierdut 140 de milioane de dolari doar în primele trei luni ale anului în curs, în condițiile în care oricum a încheiat 2013 cu un minus de 370 de milioane de dolari, iar datoriile totale au însumat 3,7 miliarde de dolari. Nu este însă ceva nou. Malaysia Airlines pierde bani și înregistrează datorii din ce în ce mai mari de câțiva ani. Astfel, față de finalul lui 2011, datoria totală a companiei s-a dublat.

Totodată, reprezentanții Malaysia Airlines au anunțat că vor să despăgubească cu 5.000 de euro familiile pasagerilor care se aflau la bordul zborului MH 17 atunci când aeronava s-a prăbușit.

Dacă pierderile, așteptate deja, vor continua, unii dintre analiști se așteaptă ca Malaysia Airlines să mai poată funcționa până la finele anului viitor, înainte să fie nevoită să ceară ajutor din partea statului care, de altfel, deține compania aeriană în proporție de 69%.

Alți specialiști se așteaptă ca guvernul Malaysiei să intervină pentru a asigura, din simplă „mândrie națională”, continuarea activității companiei, chiar dacă din punct de vedere financiar aceasta ar trebui să dea faliment. Malaysia Airlines este considerată una dintre companiile de top din domeniu. Anul trecut, aceasta s-a situat pe locul al 14-lea la nivel mondial. Flota Malaysia Airlines este compusă din mai bine de 80 de aeronave, dintre care o serie de Boeing 777 – avioane considerate cele mai sigure din lume. Spre comparație,- flota Tarom are doar 23 de avioane. Totodată, serviciile malaysienilor au fost premiate de numeroase ori.

FOTO: Manan Vatsyayana/Mediafax Foto/AFP

Un alt scenariu vehiculat ar fi acela că Malaysia Airlines ar putea fi privatizată în curând. Nu ar fi singurul exemplu de companie care oferă servicii premium și trece în ultimii ani printr-un astfel de proces. Și Swiss International Air Lines, predecesorul Swissair, și Japan Airlines au trecut prin programe de restructurare în încercarea de a se consolida din punct de vedere financiar.

Există însă și persoane din domeniu care sunt de părere că Malaysia Airlines ar trebui lăsată să intre în faliment pentru a putea fi reconstruită apoi de la zero. „Să începi de la zero, deși este radical, ar putea fi o măsură sustenabilă pe o perioadă lungă de timp”, spune Daniel Tsang, fondator al companiei de consultanță Aspire Aviation.

Ce s-a întâmplat cu alte companii aeriene care au trecut prin situații similare

Americanii de la Capital Airlines și cei de la Pan Am s-au confruntat cu situații similare cu cea de la Malaysia Airlines. În mai 1959, două avioane Capital Airlines au fost implicate în aceeași zi în accidente, potrivit Forbes.

Primul dintre acestea a alunecat pe o pistă udă și a ucis două persoane, iar cel de-al doilea s-a prăbușit din cauza turbulențelor. Au murit 31 de persoane.

FOTO: Dominique Faget/Mediafax Foto/AFP

În total, în doar doi ani și jumătate(din aprilie 1958 până în ianuarie 1960), cinci avioane Capital Airlines s-au prăbușit. Compania avea deja probleme financiare, iar soluția găsită pentru salvarea sa a fost fuziunea cu United, o companie de succes. Aceasta a avut loc în anul 1961.

Pan Am, fostă linie aeriană internațională principală a Statelor Unite, s-a confruntat cu un caz similar cu cel al zborului MH 17 al Malaysia Airlines. Zborul 103 a fost doborât după ce un terorist a detonat o bombă.

Asemenea malaysienilor, cei de la Pan Am se confruntau deja cu probleme financiare. Ei au rezistat cu greu câțiva ani după incident, dar au dat faliment.

Citește și