Milioane de euro, îngropate în drumuri care rezistă doar câteva luni. Centura care s-a surpat la puțin timp după inaugurare

Publicat: 07 04. 2014, 20:29
Actualizat: 23 08. 2015, 00:07

Cu lucrări de reabilitare care au costat aproape 770.000 de euro per kilometru, centura comunei Domașnea din județul Caraș Severin este nefuncțională de aproape doi ani, după ce o porțiune din drum s-a surpat la câteva luni de la deschiderea circulației.

Un caz similar este cel al centurii Caransebeș. Inaugurată în 2011, după doi ani de reparații și 30 de milioane de euro investiți, a fost închisă circulației după doar cinci luni, pentru că se surpase un pod. Redeschisă, a fost închisă din nou, pentru că același pod se stricase din nou. De situație a profitat primarul din Caransebeș, care a pus, timp de opt luni, taxă de tranzit de 100 de lei pentru tirurile care traversau orașul. Din decembrie anul trecut centura Caransebeș a fost redeschisă. A treia oară.

Centura Domașnea, închisă de doi ani, după ce a fost „reparată” cu fonduri ISPA

În vara anului 2005 Administrația Națională a Drumurilor, actualul CNADNR, a beneficiat de mai multe contracte cu fonduri europene nerambursabile în cadrul Programului ISPA pentru reabilitarea DN6 Drobeta Turnu Severin-Lugoj. În cadrul Memorandumului de Finanțare încheiat de Comisia Europeană și Guvernul României pentru finanțarea acestui proiect au fost semnate nouă contracte în valoare totală de circa 170 milioane de euro, incluzând fondurile ISPA și cofinanțarea de la bugetul de stat.

Contractele vizau, printre altele, reabilitarea a 132,6 kilometri de drum existent pe cele două benzi de circulație și construirea variantelor de ocolire a orașelor Drobeta Turnu Severin, Mehadia, Domasnea și Caransebeș, dar și reabilitarea podurilor existente.

În plus, investițiile presupuneau și amenajarea de parcări și stații de autobuz și construirea de sisteme de scurgere și drenare a apelor de-a lungul drumului.

Între ele se află și proiectul finanțat în cadrul programului ISPA de reabilitare a DN 6 secțiunea Domașnea-Caransebeș, inclusiv centura ocolitoare a localității Domașnea. Contractul inițial a avut o valoare de 23,38 milioane de euro. Ulterior contractul a fost suplimentat cu alte trei acte adiționale, iar valoarea finală a contractului a ajuns la 33,78 milioane de euro. Adică un cost de reparații de drum național de 770.000 euro, față de 500.000 de euro, preț anunțat la semnarea contractelor, în 2005.

Contractul și actele adiționale au fost încheiate cu firma grecească Aktor Technical Societe Anonyme – Aktor SA (fostă Pantechniki SA).

Primarul din Domașnea, Petru Lorint, a declarat pentru gândul că centura de ocolire a Domașnea s-a stricat la doar câteva luni după ce a fost deschisă circulației, iar în prezent varianta ocolitoare este încă închisă pentru reparații. Cu toate acestea, reprezentanți ai Confederației Transportatorilor Rutieri (CNR) care au trecut prin zonă spun că cu greu pot fi sesizați muncitori pe șantierul centurii Domașnea.

„La doar câteva luni după inaugurare, drumul s-a surpat și de atunci nu mai este funcțional. Centura Domașnea este importantă pentru că alftel tirurile trec pe străzile înguste din comună”, a declarat pentru gândul Petru Lorint, primarul comunei Domașnea.

Și Petrișor Petru, reprezentantul din Caraș Severin al Confederației Naționale Rutiere (CNR), a confirmat pentru gândul că transportatorii nu pot folosi centura Domașnea de doi ani.

„Centura Domașnea a fost deschisă circulației în toamna anului 2011, dar în februarie 2012 a fost închisă, după ce s-a surpat o porțiune. Astfel că de doi ani varianta de ocolire Domașnea nu este funcțională. Am trecut recent pe acolo și în continuare acolo nu se muncește”, a declarat pentru gândul Petrișor Petru, reprezentantul din Caraș Severin al Confederației Naționale Rutiere (CNR).

Reparații de 30 de milioane de euro. Lucrările au ținut doar 5 luni

Probleme asemănătoare au fost și pe centura Caransebeș care are o lungime de 12 kilometri și care a fost reabilitată, de asemenea, cu fonduri ISPA, printr-un proiect în valoare de 30 de milioane de euro.

Centura Caransebeș este folosită mai ales de șoferii care se deplasează pe ruta Lugoj – Severin și scurtează drumul celor care circulă în direcția Poiana Marului, Hațeg sau Petroșani.

Lucrările la centura Caransebeșului au durat doi ani. Constructorul a fost firma spaniolă Copisa Constructora Pireneica SA.

După ce a fost inaugurată în decembrie 2011, pe centura Caransebeșului s-a circulat doar cinci luni, iar în luna mai a anului 2012 drumul a fost închis pentru reparații la un pod. Din iulie 2012, drumul a fost redeschis. La un an de la prima închidere a drumului, centura a fost închisă iar, pentru reparații la același pod. Și asta spre disperarea transportatorilor rutieri de mărfuri care, dacă voiau să traverseze orașul Caransebeș, erau nevoiți să achite o taxă de tranzit de 100 de lei percepută de primăria Caransebeș.

În decembrie anul trecut, CNADNR a deschis din nou circulația pe centura Caransebeș.

Primarul din Caransebeș, Marian Vela, a explicat pentru gândul că taxa pe care Consiliul Local Caransebeș a perceput-o timp de opt luni în 2013 pentru tirurile care tranzitau orașul era justificată de reparațiile necesare pe drumurile deteriorate de transportatori.

„Consiliul local a instituit taxă de tranzit. Tirurile treceau la câțiva metri de clădiri de patrimoniu. În loc să construim alei sau să punem băncuțe, trebuia să reparăm tot timpul drumul. Din decembrie anul trecut nu a mai fost cazul, s-a dat drumul la centura Caransebeș”, a explicat pentru gândul primarul din Caransebeș, Marian Vela.

Până la apariția articolului reprezentanții CNADNR nu a răspuns la solicitările gândul pentru detalii despre contractele de reparații pe DN 6.