Prima pagină » Economic » Ministerul Apelor și Pădurilor lansează „Radarul pădurilor”. Cum va funcționa sistemul pentru prevenirea tăierilor ilegale de copaci

Ministerul Apelor și Pădurilor lansează „Radarul pădurilor”. Cum va funcționa sistemul pentru prevenirea tăierilor ilegale de copaci

Ministerul Apelor și Pădurilor lansează
Oricine va putea cere verificarea legalității unui transport de lemn, apelând 112 și indicând numărul mașinii, după 8 octombrie, când va fi lansat sistemul de control pentru prevenirea tăierilor ilegale, cunoscut ca "Radarul pădurilor", a declarat vineri ministrul Apelor și Pădurilor, Doina Pană.

Ministrul delegat pentru Ape, Păduri și Piscicultură a prezentat, într-o conferință de presă, modul în care va funcționa sistemul pentru prevenirea tăierilor ilegale de copaci, instituit printr-o hotătâre de Guvern adoptată în 4 iunie și care va fi implementat din 8 octombrie.

Sistemul, popularizat sub numele de „Radarul pădurilor”, este promovat într-un material video lansat de Departamentul pentru Ape și Păduri, pentru sensibilizarea oamenilor privind problema defrișărilor.

Odată cu implementarea sistemului, orice cetățean va putea face sesizări la numărul 112 privind transporturile de lemn care ar putea proveni din tăieri ilegale.

„Radarul pădurilor” este un sistem informatic care permite monitorizarea traseului lemnului de la plecarea din pădure și până devine mobilă sau iese din țară, în timp real, se arată într-un comunicat al departamentului.

Prin Hotărârea de Guvern nr. 470/2014 s-a stabilit că, începând cu data de 8 octombrie 2014, toate transporturile de lemn, cu excepția lemnului „pentru foc”, în volum de până la trei metri cubi, transportat cu atelaje, să se facă obligatoriu folosind acest sistem informatic.

Astfel, la fiecare transport de lemn, lucrătorul silvic sau firma care a cumpărat lemnul respectiv trebuie să înscrie în sistemul informatic SUMAL, pe care îl accesează de pe smartphone. Datele de pe avizul de însoțire a transportului vor fi verificate de sistem și, dacă sunt corecte (avizul a fost procurat legal, cantitatea respectivă de lemn a fost recoltată legal), sistemul va emite un cod unic, care trebuie înscris în avizul de însoțire. În cazul în care datele înscrise pe aviz nu sunt corecte, aplicația nu generează codul unic și serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator și o alertă către organele de control.

 

Odată plecat din pădure, în cazul unui control, transportatorul trebuie să prezinte avizul cu cod unic. Legalitatea transportului se poate verifica și fără oprirea mașinii, căutând datele avizului în sistemul informatic după numărul de înmatriculare.
Când ajunge la destinație, lemnul nu poate fi recepționat până când cei din depozit nu verifică în sistemul informatic corectitudinea codului unic. Oriunde pleacă mai departe lemnul, la un alt depozit, la fabrică sau la vamă, trebuie făcută aceeași verificare. Toate depozitele de lemn trebuie amplasate obligatoriu în zone cu semnal.

Potrivit Doinei Pană, în acest fel, în afara transportului cu atelaje al lemnului de foc, în cantități de până la trei metri cubi, care reprezintă sub unu la sută din cantitatea recoltată, totul va fi monitorizat.

De controlul transporturilor de lemn se vor ocupa polițiști, angajați ai inspectoratelor teritoriale de regim silvic și de vânătoare și vameși, dar și cetățenii sunt încurajați să facă sesizări sau să ceară verificarea unui transport, apelând 112 și indicând numărul mașinii de transport.

„În județele în care am implementat deja sistemul s-a văzut că a scăzut circulația de masă lemnoasă pe șosele. S-au legat de tot felul de lucruri, că le este greu să mute depozitele, care trebuie să fie în zone cu semnal. Disperarea este atât de mare, încât se vede că au conștientizat că s-a terminat. Mai este nevoie de al doilea pilon – Codul silvic, pe care trebuie să îl adopte Parlamentul”, a declarat Doina Pană.

Ministrul delegat pentru Ape și Păduri declara, într-un interviu acordat Mediafax la sfârșitul lunii martie, că este foarte aproape de lansarea unui sistem pentru combaterea furtului de lemn, care să limiteze cât mai mult factorul uman și posibilitatea corupției în gestionarea acestei probleme. Ea a comparat acest sistem cu sistemul radar care împiedică polițistul „să se preteze la o înțelegere”, pentru că rămâne înregistrată viteza cu care circula șoferul oprit.
 

 

Autor

Citește și