Prima pagină » Economic » Ministerul Apelor și Pădurilor lansează „Radarul pădurilor”. Cum va funcționa sistemul pentru prevenirea tăierilor ilegale de copaci

Ministerul Apelor și Pădurilor lansează „Radarul pădurilor”. Cum va funcționa sistemul pentru prevenirea tăierilor ilegale de copaci

Ministerul Apelor și Pădurilor lansează
Oricine va putea cere verificarea legalității unui transport de lemn, apelând 112 și indicând numărul mașinii, după 8 octombrie, când va fi lansat sistemul de control pentru prevenirea tăierilor ilegale, cunoscut ca "Radarul pădurilor", a declarat vineri ministrul Apelor și Pădurilor, Doina Pană.

Ministrul delegat pentru Ape, Păduri și Piscicultură a prezentat, într-o conferință de presă, modul în care va funcționa sistemul pentru prevenirea tăierilor ilegale de copaci, instituit printr-o hotătâre de Guvern adoptată în 4 iunie și care va fi implementat din 8 octombrie.

Sistemul, popularizat sub numele de „Radarul pădurilor”, este promovat într-un material video lansat de Departamentul pentru Ape și Păduri, pentru sensibilizarea oamenilor privind problema defrișărilor.

Odată cu implementarea sistemului, orice cetățean va putea face sesizări la numărul 112 privind transporturile de lemn care ar putea proveni din tăieri ilegale.

„Radarul pădurilor” este un sistem informatic care permite monitorizarea traseului lemnului de la plecarea din pădure și până devine mobilă sau iese din țară, în timp real, se arată într-un comunicat al departamentului.

Prin Hotărârea de Guvern nr. 470/2014 s-a stabilit că, începând cu data de 8 octombrie 2014, toate transporturile de lemn, cu excepția lemnului „pentru foc”, în volum de până la trei metri cubi, transportat cu atelaje, să se facă obligatoriu folosind acest sistem informatic.

Astfel, la fiecare transport de lemn, lucrătorul silvic sau firma care a cumpărat lemnul respectiv trebuie să înscrie în sistemul informatic SUMAL, pe care îl accesează de pe smartphone. Datele de pe avizul de însoțire a transportului vor fi verificate de sistem și, dacă sunt corecte (avizul a fost procurat legal, cantitatea respectivă de lemn a fost recoltată legal), sistemul va emite un cod unic, care trebuie înscris în avizul de însoțire. În cazul în care datele înscrise pe aviz nu sunt corecte, aplicația nu generează codul unic și serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator și o alertă către organele de control.

Odată plecat din pădure, în cazul unui control, transportatorul trebuie să prezinte avizul cu cod unic. Legalitatea transportului se poate verifica și fără oprirea mașinii, căutând datele avizului în sistemul informatic după numărul de înmatriculare.
Când ajunge la destinație, lemnul nu poate fi recepționat până când cei din depozit nu verifică în sistemul informatic corectitudinea codului unic. Oriunde pleacă mai departe lemnul, la un alt depozit, la fabrică sau la vamă, trebuie făcută aceeași verificare. Toate depozitele de lemn trebuie amplasate obligatoriu în zone cu semnal.

Potrivit Doinei Pană, în acest fel, în afara transportului cu atelaje al lemnului de foc, în cantități de până la trei metri cubi, care reprezintă sub unu la sută din cantitatea recoltată, totul va fi monitorizat.

De controlul transporturilor de lemn se vor ocupa polițiști, angajați ai inspectoratelor teritoriale de regim silvic și de vânătoare și vameși, dar și cetățenii sunt încurajați să facă sesizări sau să ceară verificarea unui transport, apelând 112 și indicând numărul mașinii de transport.

„În județele în care am implementat deja sistemul s-a văzut că a scăzut circulația de masă lemnoasă pe șosele. S-au legat de tot felul de lucruri, că le este greu să mute depozitele, care trebuie să fie în zone cu semnal. Disperarea este atât de mare, încât se vede că au conștientizat că s-a terminat. Mai este nevoie de al doilea pilon – Codul silvic, pe care trebuie să îl adopte Parlamentul”, a declarat Doina Pană.

Ministrul delegat pentru Ape și Păduri declara, într-un interviu acordat Mediafax la sfârșitul lunii martie, că este foarte aproape de lansarea unui sistem pentru combaterea furtului de lemn, care să limiteze cât mai mult factorul uman și posibilitatea corupției în gestionarea acestei probleme. Ea a comparat acest sistem cu sistemul radar care împiedică polițistul „să se preteze la o înțelegere”, pentru că rămâne înregistrată viteza cu care circula șoferul oprit.
 

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Alertă epidemiologică în România: Primul deces din cauza virusului gripal din acest sezon la o femeie din Cluj
Digi24
Administrația Trump interzice vizele de SUA pentru cinci europeni, printre care și fostul comisar Thierry Breton. Care este motivul
Cancan.ro
Plutonierul major Mirel Tulitu a murit într-un accident rutier cumplit. 3 fetițe au rămas acum orfane de tată 😢
Prosport.ro
FOTO. Mădălina Ghenea le-a tăiat răsuflarea tuturor când a apărut așa la filmări
Adevarul
Serviciile ucrainene lovesc greu în armata rusă. Un avion-cheie a fost scos din luptă înainte de distrugerea submarinului din Novorossiisk
Mediafax
Sudul țării, sub cod galben de ninsori în Ajunul Crăciunului. În ce zone se așteaptă un strat mai consistent de zăpadă
Click
Orașul care va avea primul tren suspendat din România
Digi24
Ce au pățit două ucrainence care au încercat să treacă granița cu 60.000 de dolari ascunși în încălțăminte
Cancan.ro
După 'jihadul' din online, vine contraatacul fostei soții: 'Lupt cu oricine și-ar permite să deranjeze liniștea familiei mele'
Ce se întâmplă doctore
Cum se menține în formă Ricky Martin, la 53 de ani! Zeul latino care sfidează timpul
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Brandul chinezesc ce depășește pragul de 1.000 de unități vândute în România, la câteva luni de la lansare
Descopera.ro
Misterul Triunghiului Bermudelor, posibil rezolvat! Ce au descoperit doi seismologi?
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ: – M-a pus dracu' să-mi iau păpușă gonflabilă inteligentă!
Descopera.ro
Scanările cerebrale dezvăluie un pericol ascuns în alimentele ultra-procesate