Prima pagină » Economic » Ministrul Agriculturii vrea să finanțeze din bani europeni canalul Siret-Bărăgan, care e mai scump decât Autostrada Bechtel

Ministrul Agriculturii vrea să finanțeze din bani europeni canalul Siret-Bărăgan, care e mai scump decât Autostrada Bechtel

Chiar dacă a recunoscut că încercările sale de a identifica proiectul canalului nu au avut succes, ministrul Constantin a spus joi că magistrala ar putea fi finanțată din fonduri europene.

Ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a reacționat după ce gândul a scris despre canalul de irigații Siret-Bărăgan care a costat statul român, în 20 de ani, circa 132 de milioane de euro, costul per kilometru „funcțional” fiind de 22,8 milioane de euro, mai scump decât în cazul Autostrăzii Bechtel.

Ministrul Agriculturii a declarat, joi, că a încercat fără succes să identifice în Ministerul Agriculturii sau în alte instituții ale statului proiectul canalului Siret-Bărăgan, adăugând că în cazul în care se va dovedi și „utilitatea” lui, proiectul ar putea fi finanțat cu fonduri europene.

Constantin: „Am încercat să-l identific undeva …”

gândul a scris joi despre proiectul canalului Siret-Bărăgan, început în urmă cu 20 de ani, până în prezent fiind construiți doar 5,7 km care considerați „funcționali”. Astfel, rezultă că în prezent costul pentru fiecare kilometru funcțional de canal ar fi mai mare decât pentru fiecare km din autostrada Transilvania, executată de Bechtel.

„Se discută de foarte mult timp de acest proiect (canalul Siret-Bărăgan). Eu am încercat să-l identific undeva la Ministerul Agriculturii sau în alte structuri ale statului, nu l-am identificat, ca atare nu putem vorbi de declanșarea investițiilor, chiar dacă am avea investitori pe acea direcție”, a declarat joi ministrul Agriculturii, Daniel Constantin.

El a adăugat că în cazul în care se va dovedi utilitatea acestui proiect, acesta ar putea fi finanțat din fonduri europene, în cadrul unui parteneriat public-privat.

Constantin: Sperăm la un proiect care ar putea atrage investiții străine 

„Lucrăm și sper ca în cel mai scurt timp să avem un astfel de proiect și pe baza acestui proiect, pe baza dovedirii utilității unui astfel de proiect să putem să atragem investiții străine care pot intra pe baza solicitării făcute la Bruxelles într-un parteneriat public privat cu fonduri europene”, a mai spus Constantin.

El a amintit faptul că în 2010 premierul Emil Boc a efectuat o vizită în China pentru a determina investitorii să se implice în acest proiect, însă premierul Boc nu ar fi prezentat acolo și un proiect al canalului de irigații.

„A fost o vizită pe care a făcut-o domnul Boc în 2010 în China, vorbea acolo de necesitatea aducerii în țară de investitori pentru canalul Siret Bărăgan. Domnul Boc a mers acolo cu mâna goală. Nu a fost un proiect foarte clar pentru a implementa canalul Siret-Bărăgan”, a adăugat ministrul Agriculturii.

Ministerul Afacerilor Europene a transmis CE o solicitare de finanțare a sectorului de irigații

Chiar dacă a recunoscut că încercările sale de a identifica proiectul canalului nu au avut succes, ministrul Constantin a spus joi că magistrala ar putea fi finanțată din fonduri europene.

Astfel, Daniel Constantin a precizat că Ministerul Afacerilor Europene a trimis deja Comisiei Europene o solicitare de finanțare a sectorului de irigații, avându-se în vedere inclusiv canalul Siret-Bărăgan, „dacă putem să facem studiile necesare să dovedim utilitatea acestui canal”.

„Sper ca după o fundamentare puternică pe care o vom prezenta Bruxelles-ului, de la 1 ianuarie 2014 să avem un program special dedicat irigațiilor, cu două direcții principale. Una de refacere a sistemului de irigații din proprietatea ANIF, ce poate deservi peste 800.000 de hectare și cea de-a doua direcție să asigurăm sursa de apă, un exemplu putând fi și canalul Siret-Bărăgan, dacă putem să facem studiile necesare să dovedim utilitatea acestui canal”, a precizat Constantin.

Gândul a scris joi că până în prezent au fost cheltuiți circa 132 de milioane de euro pentru acest proiect, iar constructorul a executat până acum 50 de km, din care doar 5,7 km sunt „funcționali”, după cum reiese din rapoarte ale Ministerului Mediului. În plus, investiția necesară pentru terminarea lucrărilor la canal – care sunt preconizate să se finalizeze în 2015 – a fost calculată, într-un raport al Ministerului Mediului, la 2,5 miliarde de euro.

Firma care execută lucrările la canalul Siret- Bărăgan, proiect administrat de Administrația Națională „Apele Române”, este Sibarex Vrancea.

După cum reiese chiar din informațiile de pe site-ul firmei din Focșani, de fapt, firma Sibarex a fost creată special pentru construirea canalului Siret-Bărăgan.

„Denumirea de SIBAREX provine de la principala activitate a societății noastre: construirea canalului de irigații SIret BARagan Exterior”, se precizează pe site-ul firmei.

Cine sunt acționarii Sibarex, firma care lucrează de 20 de ani la canal

Acționarii Sibarex Vrancea erau, la sfârșitul anului trecut, SIF Transilvania cu 52,85% din acțiuni, Vega 93 SRL Galați cu 39,79% din acțiuni, AVAS, cu 3,20 %, alți acționari persoane fizice – 4,08% și acționari persoane juridice – cu 0,05% din acțiuni, potrivit Raportului de audit financiar.

Vega 93 SRL din Galați aparține omului de afaceri Corneliu Istrate, despre care presa a scris că este unul dintre constructorii care au obținut mai multe contracte pe bani publici, mai ales pentru drumurile din Focșani și Vrancea.

Presa locală a relatat faptul că Vega 93 a fost unul dintre sponsorii campaniei USL din Galați.

În 2010, Vega 93 Galați a avut un profit de 32,9 milioane de lei, având un număr mediu de 1.895 de salariați, potrivit datelor disponibile de la Ministerul Finanțelor. În 2009, Vega 93 Galați a avut un profit de 28,8 milioane de lei, cu un număr mediu de 1.964 de angajați. 

Sibarex Vrancea a avut în 2010 un profit de circa 580.000 de lei, cu un număr mediu de 119 angajați.

 

Citește și