Ministrul Dan Șova anunță românii că 8 gropi din 10 de pe șoselele României vor rămâne gropi

Ministrul Dan Șova anunță românii că 8 gropi din 10 de pe șoselele României vor rămâne gropi
Publicat: 14/05/2013, 14:17
Actualizat: 29/07/2014, 20:44

Veste proastă pentru șoferii români. 8 gropi din 10 rămân gropi. Ministrul pentru proiectele din infrastructură, Dan Șova, a susținut, în emisiunea „După 20 de ani”, că pentru repararea gropilor din România ar fi nevoie de 4 miliarde de euro, însă autoritățile nu dispun decât de 180 de milioane. Cu alte cuvinte, doar 5% din drumurile afectate ar putea fi reparate.

El a explicat că necesarul total estimat de cele 7 direcții regionale din țară doar pentru acoperirea gropilor în acest an – denumită întreținere de vară – a fost de peste 4 miliarde de euro pentru anul acesta, sumă de care CNADNR nu dispune. „Noi avem 180 de milioane de euro în buget pentru aceste drumuri”, a mai dezvăluit invitatul emisiunii de la ProTV.

Șova a identificat și cel mai prost drum din România: cel dintre Botoșani și Suceava.

Cum se va plăti taxa de autostradă pe Comarnic-Brașov

Românii care vor circula pe autostrada Comarnic-Brașov (58 km), care urmează să fie realizată prin concesiune, vor plăti o taxă de autostradă fie prin trimiterea unui SMS, fie prin achiziția unui cod de bare sau a unei viniete din benzinării, așa cum în prezent șoferii își cumpără rovinietă pentru circulația pe drumurile naționale.

Ministrul delegat pentru Proiecte de infrastructură de interes național și investiții străine, Dan Șova, a explicat cum va funcționa mecanismul de taxare care va fi aplicat în primă fază pe autostrăzile care vor fi realizate în sistem de concesiune (Comarnic-Brașov, Pitești-Craiova și centura Sud a Capitalei).

„Plata (taxei de autostradă – n.n.) nu se va face cu sistem de barieră, pentru că s-ar face aglomerație. Și nici investitorii nu agreează sistemul cu barieră. O să fie și taxă electronică cu telefonul mobil – prin sms -, o să fie și cu un cod de bare pe geam, pentru cine circulă mai mult, eventual. Poți să cumperi și de la benzinărie, să o pui în geam. O să fie mai multe mecanisme”, a declarat Dan Șova.

El a explicat și ce presupune taxarea pe baza unui cod de bare.

„Înseamnă să cumperi tot un fel de vinietă pe care o pui în geam, și când treci camera de luat vederi îți ia codul de bare și îți ia banii din cont automat. Codul de bare îl cumperi tot de la benzinării”, a precizat Dan Șova.

Taxa pentru autoturisme – 3 euro/100 de km

Ministrul marilor proiecte de infrastructură a menționat că taxa pe care o va plăti un autoturism pe Comarnic-Brașov va fi de 3 euro/100 de km. « Acesta este modelul financiar. Nu pot să vă spun dacă va fi mai mare sau mai mic, asta și în funcție și de finanțare », a mai adăugat invitatul emisiunii de la ProTV.

Ministrul delegat a avertizat însă că cei care depășesc numărul de km pentru care și-au cumpărat vinieta vor primi acasă amenda, pe baza înregistrării camerelor de luat vederi.

Șova: „Mă duc cu cortul pe Comarnic- Brașov, să nu stea cineva degeaba”

La începutul lunii octombrie, CNADNR va desemna firma care va construi autostrada Comarnic-Brașov, iar lucrările ar urma să înceapă până la finele acestui an.

„Comarnic-Brașov va fi gata înainte de alegerile din 2016. Nu e vorba numai de voința mea ca ministru. Eu am mai spus, mă duc cu cortul pe Comarnic- Brașov ca să nu stea cineva degeaba. Dar sunt anumite chestiuni ce țin de probleme tehnologice. (…) Ca să faci Comarnic-Brașov trebuie să scoți din munte 4 milioane de metri cubi de piatră. Nu este un proiect simplu din punct de vedere al construcției », a adăugat Șova, la „După 20 de ani”.

Negocierile pentru desemnarea câștigătorului contractului de construcție și de operare a tronsonului Comarnic – Brașov, parte a Autostrăzii București – Brașov, au început recent.

La discuții au participat patru ofertanți, mai exact Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL, China Communications Construction Company, Vinci – Strabag – Aktor și Impregilo – Salini.

„Conform calendarului, dialogul trebuie să se încheie în august. În octombrie 2013, se semnează contractul. După aceea, începe construcția”, a declarat recent pentru gândul ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes național și investiții străine, Dan Șova.

Citește aici cine sunt cei patru ofertanți care participă la negocieri.

Tronsonul Comarnic – Brașov al Autostrăzii București – Brașov, cunoscută și sub numele de „Autostrada Zăpezii”, va avea o lungime de 58 de kilometri, iar costurile sale de construcție, de operare și de întreținere se vor ridica până la suma de 1,2 miliarde de euro.

Statul român a mai avut două tentative de construire a autostrăzii Comarnic-Brașov, una în 2004 și una în 2010, însă ambele au eșuat.

Autostrada sau drumul expres Craiova-Pitești

Pe de altă parte, Șova a declarat că pentru segmentul de autostradă sau drum expres Craiova-Pitești, care va fi construită prin concesiune, câștigătorul va fi desemnat în decembrie anul acesta.

„Este o procedură de dialog competitiv, care este mai complexă și mai complicată decât licitația deschisă.(…) Negociem cel mai bun preț, cea mai bună soluție tehnică, cel mai scurt termen de realizare și cele mai bune condiții de creditare. Ei vor veni cu bani de la bănci, partea care îți revine să o plătești după aceea, trebuie să țină cont și de dobânzi. Dacă vine omul și îți spune că > și altul cu o dobândă de 8%, normal că este un punctaj în care intră absolut toate elementele”, a explicat ministrul delegat.

Întrebat dacă pentru tronsonul Craiova- Pitești (121 de km) prețul de 14 milioane euro pe km nu este un preț prea mare, Șova a explicat că suma de construire este „undeva la 600-700 de milioane de euro”, iar restul sumei până la 1,7 miliarde de euro reprezintă o sumă apreciată pentru întreținerea autostrăzii, vara și iarna, până la finele contractului de concesiune, care va dura 26 de ani.

Ministrul a dat asigurări că segmentul Craiova-Pitești va fi gata până în 2016, la fel ca și Comarnic -Brașov, explicând că deși este un tronson mai lung, avantajul e că va fi construit la câmpie.

„Cei 1,7 miliarde de euro rezultă din indicatorii tehnico- economici aprobați în Guvern. Licitația începe de la acel preț și se negociază în jos”, a adăugat el.

Întrebat de ce pentru întreținere și reparații suma este de 2 mai mare decât pentru construcția Pitești- Craiova, Șova a spus că este vorba despre 60-70.000 de euro pe km pe an, incluzând întreținere vară-iarnă.

Centura de sud a Bucureștiului, gata în 2016

Tot până în 2016 ministrul vrea să fie gata, „sper să nu mă hazardez”, și centura București Sud, care are o lungime de 48 km. Pentru aceasta va fi desemnat câștigătorul în luna noiembrie. Întrebat de ce cei 48 de km ai centurii costă 2 miliarde de euro, ministrul delegat a explicat că valoarea este suma pentru 26 de ani, cât va dura concesiunea.

„Costă foarte mult pentru că sunt câteva zeci de poduri, vreo 40 și ceva de poduri care trec peste centura de sud”, a adăugat el.

Întrebat dacă nu se simte revoltat că până acum România a avut bani, dar are extrem de puțini km de autostradă, ministrul a menționat că unul dintre motive l-a constituit lipsa finanțărilor.

Peste 4 miliarde de euro pentru astuparea gropilor în toată țara

Ministrul delegat a mai precizat că CNADNR are în exploatare 17.000 km de drumuri, incluzând 530 de km de autostradă. El a relatat că necesarul total estimat de cele 7 direcții regionale din țară doar pentru acoperirea gropilor în acest an – denumită întreținere de vară – a fost de peste 4 miliarde de euro pentru anul acesta, sumă de care CNADNR nu dispune. „Noi avem 180 de milioane de euro în buget pentru aceste drumuri”, a mai dezvăluit invitatul emisiunii de la ProTV.

Asta ar însemna că din banii de care dispun autoritățile ar putea fi reparate doar 5% din gropile din România.

„În toată Europa, odată la 4 ani trebuie să tragi o covor asfaltic de suprafață pe orice autostradă sau drum național. Noi nu avem suficiente fonduri pentru asta. Pe primii 36 de km de pe la A2, care au fost făcuți în 2004-2005, covorul asfaltic nu a fost schimbat”, a mai arătat ministrul delegat.

Datoriile statului către firmele de construcții

Reprezentantul Guvernului a reamintit faptul că România s-a angajat față de FMI să lichideze arieratele din economie. Obligațiile la 31 dec 2012 ale CNADNR au fost de 680 de milioane de euro, datorii. „La un buget de 1,2 miliarde de euro pentru investiții, 680 milioane euro au fost datorii. Am rămas acum cu diferența de sumă. În iunie la rectificare vom mai cere Ministerului Finanțelor niște bani să ne acoperim cei 15% la fonduri europene”, a arătat ministrul delegat.

142 de noi km de autostradă în 2013

Anul acesta vor fi inaugurați 142 de km de autostradă. Prima inaugurare va fi pe Deva-Orăștie, în luna mai.

„Avem o problemă pe Orăștie-Sibiu, lot 3, unde avem o alunecare de teren de 6 km. Se lucrează. Au fost întârzieri pe chestiuni administrative ce țin de noi. De exemplu nu li s-au pus la dispoziție terenurile pentru că nu s-au terminat exproprierile. Ca să faci exproprierile trebuie să te duci să le înregistrezi tu cadastral, apoi să expropriezi. S-au făcut exproprierile cu 1-2 ani întârziere pe unele tronsoane”, a precizat Șova.

Ce este plata de disponibilitate

Solicitat să precizeze ce se va întâmpla dacă nu vor fi suficiente mașini care să circule pe autostrăzile realizate în concesiune, astfel încât concesionarul să își recupereze investiția din taxa plătită de șoferi, ministrul a spus că în acest caz statul va interveni cu plata de disponibilitate.

„Când faci un asemenea contract, faci un model financiar, care are la bază un studiu de trafic, care spune că trec atâtea mașini, care plătesc taxa respectivă. Cele mai multe taxe pe toate autostrăzile din lume, și la noi va fi la fel, se colectează de la mașinile comerciale, adică de la tiruri camioane și microbuze. (…) Noi evaluăm că se va încasa atât. Se face un model de risc apoi. Vine banca și spune că s-ar putea să nu încasezi atât. Și luăm risc 40%. Cine îl acoperă? Îl acoperă statul prin plata de disponibilitate”, a adăugat el.

Ceea ce înseamnă că în cazul în care constructorul prin concesiune nu își acoperă cheltuielile, vine statul și acoperă diferența. Pe de altă parte, dacă firma care administrează drumul încasează din taxă mai mult decât este prevăzut, diferența o dă statului. În opinia lui Șova pe anumite tronsoane concesionarul își va acoperi din taxă cheltuielile făcute, însă pe alte tronsoane situația nu va sta așa.

Întrebat dacă statul va pune taxă și pe alte autostrăzi, în afara celor ce vor fi construite prin concesiune, Șova a precizat că autostrăzile realizate cu bani europeni au o perioadă, „de 3-5 ani, nici eu nu m-am lămurit”, în care statul nu poate introduce taxă pe ele.

Cele mai importante declarații ale lui Dan Șova din cadrul interviului:

Despre Bechtel: « Este o chestiune de zile până se încheie contractul. Veți avea o surpriză plăcută »

„Am și protestat vehement la CNADNR. Le-am spus că m-au pus într-o postură ingrată, să nu pot să dau anunțul (de încetare a contractului pe 30 aprilie, așa cum promisese anterior Șova n.n.).”

„Nici ei (CNADNR n.n.) nu au fost de vină, însă. În contractul cu Bechtel există un consultant, un inginer tehnic, care trebuia să prezinte comisiei de negociere cu ei un raport foarte clar cu ce datorii mai sunt față de ei pentru că cei 50 de milioane pe care ni i-a lăsat > doamna Boagiu reprezentau plăți până la decembrie 2011. Acest consultant a depus raportul pe 21 aprilie”.

„Acum este o chestiune de zile.(Până când se închide contractul cu Bechtel)”

Întrebat câți bani va trebui să dea statul companiei Bechtel drept penalități, Șova a spus că nu s-au încheiat negocierile, dar că „va fi o surpriză plăcută”

În opinia lui Șova, Autostrada Transilvania va trebui construită în același sistem ca și Comarnic-Brașov sau Craiova-Pitești, pentru că de la bugetul de stat nu va putea primi bani pentru construirea a 400 de km de autostradă.

„În momentul în care se va încheia contractul cu Bechtel voi angrena autoritățile locale pe unde trece autostrada – Cluj, Sălaj, Bihor – să găsim formule financiare să o facem profitabilă”

Pe de altă parte, Șova a precizat că a găsit o finanțare de 800 de milioane de euro, fonduri europene, pentru a construi tronsonul de la Sebeș la Turda care să facă legătură între Autostrada Transilvania și Coridorul IV.

Despre alte investiții

„Este și investiția de un miliard de euro a chinezilor la Turceni”. Întrebat când începe, el a spus că la finele acestui an.

” Este investiția de 1 miliard de euro a lui OMV și Exxon. Este și o investiție nouă de extindere a capacităților a Oracle în România, de 100 de milioane de euro”

Despre Roșia Montană: Ministerul Mediului va spune în acest an dacă va da sau nu avizul de mediu

„Acest proiect are două probleme majore. Una este legată de chestiunea de mediu. Este un comitet tehnic la Ministerul Mediului care trebuie să rezolve această problemă. Să spună dacă sunt condiții să se dea avizul de mediu sau nu”.

„Și mai este o problemă legată de conservarea sitului arheologic, care ține de Ministerul Culturii. Cele două instituții trebuie să stabilească dacă acest proiect este viabil din punctul de vedere al avizului de mediu”.

„Nu poate exista decizie politică dacă nu se respectă condițiile de mediu”

Întrebat dacă el susține, ca membru al Guvernului, decizia politică de demarare a proiectului Rosia Montană, Șova a evitat un răspuns tranșant.

„Nu pot să mă pronunț cu privire la acest lucru atât timp cât nu văd exact care sunt aspectele tehnice și administrative dacă se pot rezolva. Ați spus despre o decizie pe care eu nu o văd politică, o văd economică. O decizie economică nu se poate lua decât în acel moment în care specialiștii spun că purcederea la acest proiect înseamnă posibilitatea de a respecta rigorile de mediu și cele legate de conservarea sitului arheologic”.

” Din câte știu anul acesta Ministerul Mediului trebuie să rezolve această problemă, să spună public dacă se poate da avizul de mediu sau nu”.

La întrebarea dacă Guvernul va trece prin Parlament proiectul Roșia Montană, în cazul în care proiectul va obține avizul de mediu, Șova a apus ca deocamdată nu s-a luat o decizie. „Nu s-a luat o decizie în privința asta, o decizie economică sau politică, inainte să stabilești dacă din punct de vedere al condițiilor de mediu și al celor care țin de conservarea siturilor arheologice sunt îndeplinite”, a spus ministrul delegat.

„ Dacă vor veni specialiștii și vor spune da, se poate merge înainte, atunci se poate lua în discuție. Ca opinie personală, cred că cel mai normal ar fi să se treacă o lege în legătură cu acest proiect, ca să existe cadru de dezbatere. Sunt adeptul transparenței totale”, a adăugat el.

Ce nu merge în economie

„Eu mă uit pe cifre: s-au creat real 70.000 de locuri de muncă. Ele sunt 140.000 pe niște comparații, dar net sunt 70.000 de locuri de muncă la companiile având peste 4 angajați. Am văzut că a crescut producția industrială cu 6,4% în trimestrul 1, avem cursul valutar la cel mai mic nivel din istorie. Ministerul Finanțelor a emis bonduri la cea mai mică dobândă din istorie”, a enumerat Șova, răspunzând astfel la întrebarea ce nu merge în economia românească.

Despre camere video pentru prinderea șoferilor fără rovignietă

„E un proiect semnat de doamna Boagiu. S-au pus deja 10 camere și a crescut semnificativ nivelul de încasare a rovinietei, de la 900 de milioane lei la 1,3 milioane lei. Mai sunt de pus încă 65 de camere. Sperăm să ajungem la un nivel de încasare normală, adică 2 miliarde de lei”.

Despre cel mai prost segment de drum din România

„Pentru cei care merg în nordul Moldovei, sectorul de drum între Botoșani și Suceava este cel mai prost sector de drum din România. Nu trebuie să îl ocoliți, pentru că e o zonă turistică superbă”.

Fii la curent cu știrile economice ale momentului. Abonează-te la pagina de Facebook Gândul Financiar.

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Ipoteză surprinzătoare a unui analist german: Racheta căzută la Dnipro nu conținea explozibili. „Este o...
Alegeri Prezidențiale 2024 | Cifrele de la ora 12:00. Județele care au aruncat în aer...
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
Povestea controversată a primului președinte din istoria României post-comuniste. Protejat al Anei Pauker, fiul de...
Ce se întâmplase cu Gabriel Cotabiță în ultimele luni! Declarațiile făcute de soția lui cu...
O tânără care a făcut un test ADN ca să afle care este istoria familiei...
INTERDICȚIA halucinantă primită de Gabriel Cotabiță de la fiicele sale. Artistul a fost nevoit să...
Cauza MORȚII lui Gabriel Cotabiță! Solistul s-a chinuit ENORM în ultimele clipe de viață
Un român de 100 de ani a votat la o secţie din Munchen
LIVE TEXT Alegerile prezidențiale din 2024 în România, Turul I: Au votat peste două milioane...
O nouă taxă pentru românii care stau la bloc. Când va fi introdusă și cât...
De ce boală secretă suferea Gabriel Cotabiță! Acum s-a aflat de ce transpira excesiv. Artistul...
Amendă pentru depășirea vitezei legale cu până la 10 km/h?
Spania a amendat mai multe companii aeriene low-cost pentru practici abuzive. Ryanair a primit cea...
ADEVĂRUL despre România în Al Doilea Război. „Am avut norocul să...”
Decizie șoc pentru Ion ILIESCU. Înalta Curte de Justiție a hotărât definitiv
Regele Charles, shimbări în Casa Regală. Prima vizată, Camilla
Horoscop weekend 23 - 24 noiembrie 2024. Ce zodii sunt binecuvântate de Univers în aceste...
Secțiile de votare din București pentru prezidențiale și referendum 2024: Cum vezi online lista și...
Oana Roman, mesaj trist despre moartea prietenilor ei, Gabriel Cotabiță și Marius Bațu. „Bucurați-vă, fraților,...
Orgoliul și mândria l-au ţinut pe Mihai Bendeac departe de Gabriel Cotabiţă: "Iartă-mă. Deși e...
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
De ce azbestul încă apare în unele produse cosmetice?