Prima pagină » Economic » Ministrul pentru IMM-uri, despre Start-Up Nation 2018: AVANS de 30% din valoarea totală, mai puțină BIROCRAȚIE și simplificarea PROCEDURILOR

Ministrul pentru IMM-uri, despre Start-Up Nation 2018: AVANS de 30% din valoarea totală, mai puțină BIROCRAȚIE și simplificarea PROCEDURILOR

StartUp Nation 2018. Ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat spune, într-un interviu acordat Mediafax, că urmează încă cinci zile, apoi aplicația va putea fi deschisă. Vezi care sunt avantajele pentru antreprenori anul acesta

Reporter: Domnule ministru, am ajuns la un moment zero al ediției StartUp Nation 2018. Mai aveam puțin și îl puteam numi 2019. De ce așa de târziu?

Radu Oprea: Pentru că am învățat foarte mult din 2017, pentru că am analizat ce a fost bine, ce a fost mai puțin bine în ediția din 2017 și am încercat, împreună cu colegii mei, să simplificăm, să aducem mai multă transparență, să aducă acea analiză unitară atât la partenerii noștri – băncile cu care suntem în acest program, cât și la oricare dintre agențiile regionale pe teritoriul țării, astfel încât oricine dorește să devină antreprenor și să debuteze în Start Up Nation 2018 să aibă acel tratament unitar, să primească aceleași informații și să fie judecat la fel oriunde pe teritoriul țării. Lucrurile acestea se întâmplă. În procedurile afișate, în transparență pe siteul ministerului sunt foarte multe îmbunătățiri, procedura este simplificată, pentru a arăta că într-adevăr dialogul solid pe care l-am avut cu beneficiarii, cu consultanții, cu băncile partenere, cu fondul de garantare, fondul de contragarantare au dus și duc la rezultate și eu cred că vom avea un program mult mai ușor, în care se poate aplica mult mai ușor și care va duce la rezultate mult mai bune. Încercăm să nu mai plimbăm inutil pe drum antreprenorul. Suntem într-o parte de debut și nu uităm niciodată acest lucru. Lucrurile trebuie să fie prietenoase. Trebuie să-ți dorești să devii antreprenor, să-ți dorești să-ți iei destinul în propriile mâini. De fapt, asta e esența Start-Up Nation – să trezim sau să retrezim spiritul antreprenorial.

Reporter: În ce stadiu se află în acest moment programul, în condițiile în care Ordonanța de Urgență a fost publicată în Monitorul Oficial?

Radu Oprea: Suntem în perioada de finalizare. Urmează publicarea pe site a procedurilor finale, deși ele sunt în transparență. Ce înseamnă final? Doar să completăm numărul ordonanței de urgență și devin finale. Cinci zile încă în transparență și apoi aplicația va putea să fie deschisă. Astăzi ne aflăm în teste cu aplicația și invit pe viitorii beneficiari să încerce să vadă cum funcționează lucrurile, să încerce să testeze aplicația și să se testeze și pe ei că pot introduce toate datele într-un mod foarte ușor. Aplicația este intuitivă, este ușoară, pe înțelesul tuturor atunci când dorești să o utilizezi. Punctajul este automat, dat prin soft. Avem transparență, astfel încât să nu existe nicio posibilitate ca cineva să se gândească că intervenim asupra acestor punctaje. Totul este transparent și totul este în interesul beneficiarilor.

Reporter: Pe scurt, cu ce este diferită ediția din acest an față de precedenta?

Radu Oprea: Aș vrea să punctez foarte scurt două-trei lucruri care sunt în avantajul celor care debutează în Start Up Nation anul acesta. Posibilitatea de a acorda un avans, 30% din valoarea totală la solicitarea antreprenorului. Suma forfetară este un alt lucru pe care l-am învățat din 2017 și ce înseamnă anvelopă salarială, cheltuielile pe care le poți avea cu contabilitatea, chiriile pot și vor fi o sumă forfetară, o singură plată în a doua cerere de plată, astfel încât să nu mai fie nevoie de fiecare dată să mergi la bancă, la agenția regională să decontezi lună de lună salariile. Mai puțină birocrație, mai puțin de muncă, pentru că antreprenorul trebuie să fie dedicat afacerii lui, ceea ce face, nu să-și piardă vremea la agenția regională sau spre bancă. Am simplificat procedurile foarte mult și planul de afaceri, în sensul în care nu mai cerem proiecțiile financiare. Să nu uităm că suntem în perioada de debut. Trebuie să reglementăm pentru cei care sunt de bună credință. Nu uit niciodată că 90% dintre antreprenorii din România sunt plătitori de taxe și impozite de bună credință. Ei pe data de 24 și-au plătit dările către stat. Cazurile izolate sunt de o altă competență, sunt în competența altor instituții ale statului român și ele trebuie să-și facă datoria, aceste instituții. Noi de foarte multe ori, din nefericire, am devenit foarte complicați reglementând pentru cazurile izolate. Atunci, am simplificat foarte mult procedura de achiziții publice. Nu mai cerem 3, 5, 7 oferte, pentru că antreprenorul este cel care știe cel mai bine ce să facă cu cei 200.000 de lei, ceea ce este cel mai bine pentru firma lui, pentru afacerea lui, care este raportul optim calitate/preț pentru bunurile pe care dorește să le achiziționeze. Un antreprenor care știe ce-și dorește va face el această prospectare de piață, va merge peste tot, va întreba, va cerceta, va compara tot timpul calitățile echipamentelor pe care vrea să le aibă în firmă și prețul lor. Poate că mă interesează mai mult să am un cost mai ieftin și cumpăr un echipament mai scump. Costul, ca să pot fi competitiv în piață, trebuie să fie mai mic per produs. Antreprenorul știe cel mai bine lucrul acesta și îl lăsăm pe el să decidă.

Reporter: Pe lângă Start Up Nation luați în calcul și un program care să ajute IMM-urile să reziste, în condițiile în care durata medie de viață a unei companii este circa cinci ani?

Radu Oprea: Nevoia de finanțare este o constantă pentru toate intreprinderile mici și mijlocii – nu este specific României, lucrurl ăsta este oriunde în lume – și atunci venim cu programele Skill UP de îmbunătățire a finanțării (TAIE anul acesta). Vrem să aducem toate informațiile referitoare la posibilitatea de a te finanța într-un singur loc, pe un singur portal. Astăzi în România asistăm la un fenomen în care avem posibilitatea de a te finanța prin fonduri europene, dar și aici sunt mai mulți jucători în piață. Dacă vrem să lucrăm în domeniul agriculturii sunt programe specific – putem merge la AFIR sau în altă parte și aflăm programele care finanțează în agricultură, inclusiv IMM-urile. Vrem să ne finanțăm pe axa 2.2 sau pe axa 2.1, atunci mergem la Ministerul Fondurilor Europene sau pe POR la Ministerul Dezvoltării. Atunci, încercăm să aducem toată informația într-un singur loc, pe un singur portal și ținem cont și de celelalte posibilități de a te finanța.

Business Angel este o altă variantă de a te finanța. Poți să cauți un mentor, poți să cauți pe cineva care a avut succes înainte sau el să te caute pe tine, să vină cu capital și cu sprijin, cu ideile și cu experiența de viață, să poți să te dezvolți mult mai accelerat. Avem inclusiv cu Bursa de Valori București, am semnat deja un memorandum pentru a aduce și pentru a populariza posibilitatea de a te finanța inclusiv prin bursă. Toată piața secundară pentru IMM-uri reprezintă o oportunitate. Vom avea opt seminarii în cursul anului viitor în diverse orașe ale țării, în general în zonele unde avem agențiile regionale pentru a putea să aducem antreprenorii interesați din regiunea respectivă. Vom merge să explicăm posibilitățile de a te finanța în România, mult mai ușoare, produsele pe care le au inclusiv băncile, produsele pe care le au inclusiv fondurile de risc, fondurile care astăzi finanțează start-up-urile, tocmai pentru oricare antreprenor care se află în anul patru, cel mai dificil se pare al existenței unei companii, să aibă acces la aceste informații și să poată opta.

Foto: StartUp Nation 2018/ Facebook

Citește și