Ioan Rus a declarat, vineri, într-o conferință de presă la Cluj, că legătura din Transilvania și Moldova poate fi făcută prin două autostrăzi, prima fiind Brașov – Bacău, iar cea ce-a doua care să pornească de la Iași și să ajungă la Autostrada Transilvania.
„Pe autostradă noi avem de rezolvat toată țara, când vom prioritiza în Programul Operațional. Avem o problemă gravă cu tot ce înseamnă Moldova. Dinamica de dezvoltare a județelor din vestul țării este mai mare decât a celor din est, iar dacă nu facem nimic și nu prioritizăm o legătură între Moldova și Transilvania, județele de acolo se mențin la un nivel de dezvoltare scăzut și cu probleme sociale mari. Este inadmisibil pentru un stat național. Această legătură se poate face prin autostrada Brașov – Bacău și una pe deasupra care merge de la Iași și se oprește pe Autostrada Transilvania. De îndată ce se termină dezbaterea publică a Master Planului pe transport și vom avea Programul Operațional, la finele lunii noiembrie, atunci prin acest program vor apărea și prioritizările”, a spus Rus.
Potrivit acestuia, odată cu Programul Operațional autoritățile vor ști pe ce sume pot conta pentru autostrăzi de la UE, de la bugetul statului, dacă se va recurge la concesiuni sau la parteneriate public-privat și ce proiecte vor putea fi începute.
La începutul lunii, Ioan Rus a prezentat Master Planul general de transport al României în fața comisiilor parlamentare de transporturi, care cuprinde toate intervențiile în infrastructură pentru 2014-2030.
Proiectele de autostrăzi incluse în Master Plan sunt Sibiu – Brașov (103 km), Ploiești – Comarnic (49 km), Craiova – Pitești (115 km), Comarnic – Brașov (54 km), Brașov – Bacău (158 km) și Gilău – Borș (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,28 miliarde euro fără TVA, potrivit unui document de sinteză furnizat de Ministerul Transporturilor.
În plus, Master Planul cuprinde construcția de drumuri expres însumând aproximativ 2.200 km, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizând circa 17,5 miliarde euro fără TVA.
„O să avem dezbateri, discuții pro, contra, în următoarele trei săptămâni, să zicem 20 de zile, după care vom începe să punctăm, să transformăm acest Master Plan în Programul Pperațional. Îl vom prezenta Guvernului, iar Guvernul va decide și atunci, în Guvern, vom și etapiza: cu asta începem, cu ailaltă în 2019, cu ailaltă în 2021, etcetera”, declara Rus.
România avea, la finele anului trecut, 644 km de autostradă, 16.466 km de drumuri naționale, 35.587 km de drumuri județene și 32.190 de drumuri comunale. Potrivit documentului, în România nu există drumuri expres.