Termenul limită de plată de către cumpărător a sumei de 170 milioane euro pentru preluarea a 51% din acțiunile CFR Marfă rămâne 14 octombrie, dată după care Ministerul Transporturilor va anunța cum va fi finalizată procedura de privatizare, a declarat ministrul de resort, Ramona Mănescu.
Ea a precizat că va avea, joi, o discuție cu premierul Victor Ponta pe această temă.
„Noi trebuie să respectăm termenul din hotărârea de guvern și din contract. Nu vom amâna, nu avem cum să amânăm, există o strategie de privatizare, un acord scris cu Fondul Monetar Internațional. Nu putem să derogăm de la acest termen”, a spus Mănescu.
Ministrul a arătat totodată că proiectul de hotărâre prin care termenul de finalizare a privatizării era prelungit a fost promovat de către secretarul de stat Cristian Ghibu, dar nu s-a aflat pe agenda ședinței de miercuri a Guvernului astfel că „nu a putut fi promovat”.
„Nu există nicio acțiune în instanță, suntem în termenii contractului, cum a fost și până acum”, a adăugat Mănescu.
Hotărârea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfă a fost publicată pe 14 august în Monitorul Oficial, termenul de finalizare a transferului de proprietate fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ, respectiv 13 octombrie.
„Știți că de la început și eu și premierul v-am spus: «Avem un contract, avem o hotărâre de Guvern, trebuie să respectăm cele 60 de zile». Vă reamintesc că în scrisoarea semnată cu Fondul Monetar Internațional se prevedea foarte clar că această privatizare nu poate să depășească termenul de 15 octombrie. (…) De aceea s-a și făcut o hotărâre de Guvern care preciza acest termen de 60 de zile, fără posibilitate de prelungire”, a spus ministrul.
Ea a arătat că termenul de plată este luni, 14 octombrie.
„De aceea vă rog să ne așteptați, să vină ziua de 14 octombrie, și vom discuta, vă vom comunica toate deciziile pe care le luăm”, a spus Mănescu.
Ministrul a adăugat că statul „nu-și poate permite să-și dea cu părerea” și „să facă speculații”.
În ședința de miercuri, Guvernul nu a discutat un proiect elaborat de Ministerul Transporturilor pentru prelungirea până la 20 decembrie a datei limită pentru privatizarea CFR Marfă, astfel că, în lipsa unei alte decizii, Grup Feroviar Român ar trebui să achite în următoarele zile încă 170 milioane euro pentru 51% din acțiuni.
Gruia Stoica, proprietarul GFR, afirmă că „nu are nicio treabă” cu hotărârea de guvern prin care data limită pentru finalizarea privatizării CFR Marfă a fost fixată pentru 13 octombrie și va analiza varianta de a-și recupera cel puțin costurile avute până acum dacă Transporturile nu obțin amânarea.
„Noi suntem pregătiți să plătim diferența de sumă în condițiile în care vânzătorul își îndeplinește obligațiile asumate, adică obligațiile suspensive fără de care nu se poate închide contractul, implicit avizul de la Consiliul Concurenței sau, după caz, Comisia Europeană. GFR, ca și cumpărător, nu are nicio treabă cu HG-ul, vânzătorul trebuie să facă demersurile necesare pentru prelungirea termenului de privatizare în baza contractului semnat între părți. Pâna în prezent, eu mi-am îndeplinit toate obligațiile suspensive, am virat 30 de milioane de euro și am tratat cu maximă seriozitate acest proces de privatizare pe care vreau să îl duc până la capăt. Dacă vânzătorul nu obține prelungirea, este problema lui și ca în orice relație contractuală, vom analiza varianta de a ne recupera, cel puțin, costurile avute pe toată perioada privatizării”, a declarat omul de afaceri agenției MEDIAFAX.
GFR a virat, joi, 90,4 milioane de lei (aproximativ 20 milioane de euro) într-un cont escrow deschis la Banca Transilvania, suma reprezentând 10% din prețul de cumpărare a 51% din acțiunile CFR Marfă deținute de stat, condiție prealabilă pentru finalizarea procesului de privatizare. Anterior, GFR a depus o garanție de 10 milioane euro pentru participarea la privatizare.
Luni, președintele Traian Băsescu a declarat că orice om care privește la modul în care se desfășoară procesul de privatizare a CFR Marfă poate considera ca mai devreme sau mai târziu acesta va face obiectul unei anchete.
Marți, premierul Victor Ponta nu s-a pronunțat legat de prelungirea acestui termen, precizând că va discuta cu ministrul Transporturilor și va fi decis atunci dacă procedura de privatizare va fi oprită, caz în care statul trebuie să restituie cumpărătorului banii achitați până în prezent, sau va fi continuată.
El a justificat însă o eventuală prelungire a termenului de finalizare a privatizării CFR Marfă prin faptul că Guvernul nu ar putea să transfere compania în proprietate privată nici dacă sunt achitați acum toți banii, fără avizul Consiliului Concurenței.
În luna iunie, GFR a fost declarat câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni.
Contractul a fost semnat la începutul lunii septembrie, Gruia Stoica declarând atunci că banii vor fi plătiți după ce Consiliul Concurenței va emite o decizie privind tranzacția.
GFR a depus în urmă cu aproximativ două săptămâni la Consiliul Concurenței notificarea privind achiziția a 51% din CFR Marfă. Notificarea cuprinde, printre altele, documente legate de companiile implicate în tranzacție și piața de profil.
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat duminică pentru MEDIAFAX că o analiză obișnuită durează maxim 45 de zile dacă notificarea este completă, iar în cazul unei analize mai complicate, termenul legal este de maxim 5 luni.
El a adăugat că instituția pe care o conduce a solicitat GFR unele completări cu termen de primire în 20 de zile, iar din experiența Consiliului, după ce notificarea este completă, o analiză durează circa o lună.
CFR Marfă este cea mai mare companie de profil din România, iar GFR principalul competitor.