Ministrul Transporturilor compară stațiile de cale ferată cu câmpul de luptă. Sorin Grindeanu: Peste 90% din gările din România arată aproape ca gara din Mariupol. Care e soluția
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spune că peste 90% din gările şi haltele din România arată „aproape ca gara din Mariupol”, făcând referire la orașul ucrainean asediat și supus unui bombardament intens în ultima perioadă. Ministrul susține că este normal ca gările să fie preluate de către autorităţile locale, pentru că CFR are capacitatea de investi în ele.
„Nu doar gările (să treacă la autorităţile locale – n.r.), inclusiv anumite terenuri care sunt nefolosite în acest moment de către CFR. Hai să spun în mare CFR, indiferent de companie, că e Marfă, Infrastructură, Călători mai puţin, pe zona asta, pe care nu le-au folosit şi care zac în acest moment. Nu văd de ce nu pot să treacă la autorităţile locale. 90 şi ceva la sută din gările din România, chiar şi haltele din România, arată cred că, aşa, aproape de gara din Mariupol”, a spus Sorin Grindeanu, citat de Agerpres, relatează Digi24.
„E un proces absolut normal de descentralizare”
Ministrul Transporturilor a argumentat că CFR nu are în prezent capacitatea pentru a investi pe acest segment, în timp ce autoritățile locale ar fi interesate să de preia, ceea ce ar fi, spune Sorin Grindeanu, „ E un proces absolut normal de descentralizare”.
„E clar că CFR-ul nu are în acest moment forţa necesară să investească şi pe această zonă. În schimb sunt foarte multe cereri din partea autorităţilor locale de a prelua aceste imobile. Se lucrează în acest moment la cadrul legal să se poată da rapid către autorităţile locale. E un proces absolut normal de descentralizare”, a adăugat ministrul într-o conferinţă de presă, susținută alături de preşedintele Camerei Deputaţilor, Marcel Ciolacu, cu ocazia unei vizite la Administraţia Portuară din Constanţa.
Câte gări au fost modernizate și cu ce bani
Potrivit datelor de pe siteul CFR, Rețeaua de căi ferate din România are o lungime totală dedesfășurată de 19.837 de kilometri, are 17.697 de poduri și podețe și 171 de tuneluri, care însumează o lungime de 62 de kilometri. Număr de staţii (puncte secţionare) pe reţea era de 905, conform raportului de activitate pe anul trecut, publicat în februarie.
Zeci de gări au fost modernizate și reabilitate în ultimii ani, respectiv 47, începând din 2004 până înante de 1 ianuarie 2021.
De exemplu, conform unui material al companiei publicat în octombrie 2016, pe contul de Facebook, CFR SA a finalizat 37 de gări, în cadrul programului de modernizare şi reabilitare a staţiilor de cale ferată din România, alte 18 gări sunt în execuţie, iar 71 urmează să intre în lucru în perioada următoare, prin programele CEF – Mecanismul pentru Interconectarea Europei şi POIM – Programul Operaţional Infrastructură Mare.
În prezent, conform celui mai recent raport de activitate, 18 stații, de pe raza regionalelor Timișoara și Brașov, sunt în curs de modernizare, cu termen estimat de finalizare până inclusiv în 2024. Printre ele se numără și stațiile Alba Iulia, Sighișoara ș Brașov, confirm documentului citat.
La sfârșitul lui 2021 erau cereri de finanţare aflate în lucru în cadrul Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), pentru proiectul „Modernizarea/reabilitarea a 47 staţii de cale ferată din România – studiu de fezabilitate”.