Prima pagină » Economic » Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, nu a mai mers cu trenul de trei-patru ani, pentru că nu asigură viteza și confortul mașinii

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, nu a mai mers cu trenul de trei-patru ani, pentru că nu asigură viteza și confortul mașinii

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, nu a mai mers cu trenul de trei-patru ani, pentru că nu asigură viteza și confortul mașinii
Curse de tren low-cost, trenuri Rapid care fac doar două ore până la mare de 1 mai, motivele respingerii planului de administrare al managerilor privați de la CFR SA sau finanțarea magistralei V de metrou din fonduri europene sunt doar câteva dintre temele abordate dumică de ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, invitatul special al emisiunii "După 20 de ani", difuzată de ProTV și pe VOYO.RO.

Introducerea unor curse de tren low-cost, călătorii de doar două ore cu Rapidul până la mare de 1 mai, motivele respingerii planului de administrare al managerilor privați de la CFR SA și finanțarea magistralei V de metrou Drumul Taberei-Universitate din fonduri europene sunt doar câteva dintre temele de discuție abordate de ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, invitatul special al emisiunii „După 20 de ani”, difuzată duminică dimineață de ProTV și pe VOYO.RO.

Șeful Transporturilor a mai vorbit despre privatizarea CFR Marfă, despre posibilitatea unei noi prelungiri a acordului cu FMI, precum și despre cele mai importante proiecte din portofoliul ministerului pe care îl conduce.

CFR Călători analizează în prezent introducerea curselor low-cost pe ruta București-Constanța, a precizat Fenechiu.

„Peședinta CA a CFR Călători, doamna Alexandra Gătej, a venit cu o idee și mi-a plăcut foarte mult și se vede foarte clar că experiența din managementul privat o ajută, aceea de a face un program să mergi cu 10 lei la mare. Poate exagerat cu 10 lei. Un gen de low-cost. Asta mi-a spus, că va încerca să studieze politicile de low-cost din aviație și să vedem dacă nu putem implementa o politică de low-cost și în transportul de călători”, a precizat ministrul Transporturilor, adăugând că „dacă suntem corecți cu noi, e cam low-cost, ar trebui să fie low-cost transportul nostru de călători”, aluzie la condițiile precare de care dispun clienții CFR Călători.

Din nou Rapid spre mare

Ministrul Fenechiu a arătat că trenurile Rapid își vor relua circulația pe ruta București-Constanța până în luna mai. Întrebat dacă de 1 mai, bucureștenii vor face două ore până la mare, ministrul a precizat că se va gândi la această variantă care este fezabilă.

Trenurile Rapid pe traseul București-Constanța au fost anulate la începutul lunii februarie din cauza întârzierilor consemnate pe fondul furturilor de la calea ferată. Pentru a remedia problema, Transporturile au precizat că vor include traseul pe lista obiectivelor strategice de interes național astfel încât ruta să poată fi păzită de Jandarmerie.

„Săptămâna viitoare va fi funcțional contractul cu Jandarmeria. (…) Nu pot să vă spun acum de 1 mai. Eu am dat target luna mai. Mi-ați dat acum un subiect la care mă voi gândi, să facem tot posibilul să decalăm orice termen să rezolvăm la sfârșitul lunii aprilie. E fezabil”, a precizat ministrul.

„Oamenii plăteau bilet de cursă rapidă și mergeau cu o cursă mai înceată decât un Personal. V-am spus atunci (în luna februarie n.r.) că voi cere ajutorul Jandarmeriei pentru rezolvarea problemei care stă la baza acestei viteze mici și anume faptul că se fură componente de pe calea ferată. Acesta este motivul pentru care se merge încet. Nu vreau să caut vinovații, vreau să rezolv problema și am promis atunci, dacă vă amintiți, că în mai vom avea din nou trenul Rapid pe linia București-Constanța și că va face două ore”, a adăugat Fenechiu.

Motivele respingerii planului de administrare al CFR SA

Ministrul Transporturilor Relu Fenechiu a detaliat la emisiunea „După 20 de ani”, difuzată de ProTV și voyo.ro, motivele care au dus la respingerea planului de administrare al companiei de infrastructură feroviară CFR SA și implicit la demiterea conducerii numită la începutul anului, în urma recrutării unor profesioniști din mediul privat.

„Vreau doar să vă spun că de la acest plan aș fi așteptat mai multe obiective concrete și cu termene de realizare. Vreau să vă spun că în acest plan, de exemplu, nu se vorbea absolut nimic despre fondurile europene din perioada 2014-2020 și despre direcțiile în care putem să folosim aceste fonduri. Vreau să vă spun că în acest plan de administrare nu se vorbea nimic despre modul în care putem face restructurare la CFR SA. Se spunea doar că vor fi disponibilizați 6.000 de oameni. Punct. Vreau să vă spun că în acest plan nu se vorbea nimic despre Gara de Nord și vreau să vă spun că sunt multe de spus”, a explicat Fenechiu.

Ministrul a adăugat că își asumă decizia demiterii conducerii, dar și că CFR SA este cea mai valoroasă companie din subordinea sa.

„Consider că astăzi, CFR SA este cea mai importantă companie din portofoliul Ministerului Transporturilor și de performanța acestei companii depinde, dacă vreți, performanța mandatului meu”, a spus Fenechiu.

Fenechiu, despre managerii privați: „Cred că fiecare domeniu trebuie condus de profesioniști și nu de politruci”

Fenechiu a precizat că în ciuda demiterii conducerii private de la CFR SA, el este un susținător al „managementului profesionist” și că are încredere în nou echipă numită în fruntea companiei de infrastructură.

„Cred că fiecare domeniu trebuie condus de profesioniști, și nu de politruci. Cred că fiecare domeniu trebuie condus de oameni care se pricep la acel domeniu. Din nefericire, și nu vreau să dau vina pe nimeni și nu vreau să intru în amănunte, atât Consiliul de Administrație, cât și CEO-ul companiei CFR SA, din acest grup nu făcea parte nici măcar o persoană care vreodată în viață să se fi ocupat de vreun domeniu feroviar, ceea ce cred eu a fost o greșeală”, a arătat ministrul Transporturilor.

Fenechiu susține că, deși companiile din portofoliul Transporturilor vor avea manageri privați, „nu va sta deoparte” și va continua să fie interesat de activitatea societăților.

„Nu vreau să dau nume nici fostei, nici actualei, dar sunt convins că actuala echipă va face într-adevăr performanță la CFR SA”, a adăugat ministrul.

Fenechiu: Sophocleous s-a ocupat de scaunele din gară, nu s-a interesat de siguranța feroviară

Printre reproșurile pe care i le-a adus ministrul Transporturilor fostei conduceri a CFR SA se numără ignorarea siguranței feroviare de către prima echipă de manageri privați numită în fruntea companiei.

„Nu vreau să zic nici că cineva e mincinos, nici că se laudă, dar vreau să vă spun că CFR per ansamblu e o activitate foarte complexă. Nu se reduce la niște scaune dintr-o gară. Cel mai important lucru este siguranța feroviară. Tocmai pentru cel mai important lucru în aceste trei luni nu s-a făcut absolut nimic și eu vă spun că dacă, Domane ferește, mâine se întâmplă ceva pe liniile ferate din România nu va fi responsabil un manager privat, ci va fi responsabilă tot clasa politică din România”, a declarat Fenechiu, invitatul special al ediției de duminică a emisiunii „După 20 de ani”, difuzată de ProTV și pe voyo.ro.

Ministrul a dat asigurări că niciun călător nu se află în pericol, însă dacă neglijarea siguranței feroviare ar fi continuat, aceasta „putea deveni o mare problemă”.

Întrebat dacă a împărtășit aceste îngrijorări cu Dimitris Sophocleous, fostul CEO CFR SA, Fenechiu a spus că „am avut multe discuții. Dați-mi voie să vă spun că îl apreciez ca și finanțist”.

Întrebat dacă a avut un conflict personal cu fostul director general CFR SA, ministrul a spus „întrebați-l pe el, eu cred că nu”

Fenechiu: Ultima dată când am mers cu trecut a fost în urmă cu 3-4 ani

Întrebat când a mers ultima dată cu trenul, Fenechiu a spus că în urmă cu 3-4 ani.

„Merg cu mașina. De ce? Din cauză că trenurile din România, astăzi, nu oferă viteza și confortul necesar pentru a înlocui mașina. Asta este realitatea și trebuie, după părerea mea, să ducem niște politici care să schimbe lucrurile”, a precizat ministrul.

În opinia sa, guvernele ultimilor 20 de ani au fost mereu „în contractimp cu politicile de dezvoltare de infrastructură din Europa și din lume”.

„Când trebuia să facem autostrăzi, erau unii care spuneau că nu aveam nevoie. Când trebuia să dezvoltăm calea ferată, nu s-a gândit nimeni, că se gândeau să facem autostrăzi. Este momentul în care în toată Europa și în lume, calea ferată se extinde foarte mult, atât pentru transportul de călători cât și pentru transportul de marfă, din considerente de mediu, din considerente de eficiență șamd. Noi ceea ce putea face, după părerea mea, cu toți banii pe care îi putem atrage de la Uniunea Europeană este să dezvoltăm Coridorul IV, să-l modernizăm și acesta este obiectivul meu până în 2016. De la Constanța până la Arad să putem merge cu trenul și să putem transporta marfă cu trenul, în condiții de viteză civilizate și pe o linie reabilitată”, a declarat Fenechiu la „După 20 de ani”.

Coridorul IV va traversa România pe traseul Arad-Deva-Sibiu-Sighișaoara-București-Constanța. Calea ferată urmează să fie reabilitată pe acest traseu, pe care există la ora actuală câteva șantiere.

„La Coșlariu-Simeria se lucrează, se mai lucrează și în zona Vințu. Eu ceea ce vreau să vă spun este că voi încerca să facem în așa fel încât până la sfârșitul lui 2016 să avem tot coridorul închis. După ce vom termina acest lucru ne apucăm de altele, dar este foarte important să ne apucăm de o treabă să o apucăm. Vorbim de reabilitare totală. Nu putea vorbi de construcție nouă pentru că nu construim pe greenfield. Noi linia veche o scoatem și putem alta nouă”, a arătat ministrul Transporturilor.

El a mai precizat că trebuie găsiți bani pentru reabilitarea elementelor de cale ferată, multe dintre acestea având o perioadă de viață depășită.

„Am trecut peste mai multe poduri cu durata de viață expirată, este foarte important să cheltuim bani pe mentenanță pentru a rezolva aceste probleme care pot să constituie pericole. Soluția de mulți ani este să scădem viteza și din acest motiv astăzi avem viteza mai mică decât aveam în 1940”, a spus Fenechiu.

Fenechiu, despre numirea liderului PSD Constanța la conducerea Portului: „Nu știu dacă sunt foarte de acord”

Întrebat ce părere are despre numirea lui Lucian Băluț, șeful filialei municipala PSD Constanța și fost profesor al primarului Liviu Mazăre, la conducerea Portului Constanța, Fenechiu a spus că nu știe dacă este acord, însă din punct de vedere al CV-ului, noul manager este calificat pentru funcția pe care o ocupă.

„Nu aș vrea să dau strict acest exemplu cu care, sincer, nu știu dacă sunt foarte de acord, dar aș vrea să vă spun că e posibil să fie și un lider de partid care să aibă calități, foarte bune. Nu știu dacă este cazul ăsta sau nu”, a spus Fenechiu.

Ministrul a adăugat că l-a văzut pe Băluț o singură dată, când a solicitat o întâlnire cu Consiliul de Administrație.

„Este profesor universitar în domeniul marin. Din punct de vedere al CV-ului nu am ce să-i reproșez. Din punct de vedere al experienței manageriale, din nefericire, singurii care îi pot analiza activitatea sunt cei din CA”, a adăugat Fenechiu.

Fenechiu, despre managementul privat al CFR Marfă: „Este o experiență plăcută”

Ministrul Fenechiu s-a arătat mulțumit de noua conducere a CFR Marfă, arătând că transportatorul feroviar a făcut progrese câștigând chiar noi contracte.

„Pentru mine managementul performant de la CFR Marfă este o experiență plăcută pentru că vreau să vă spun că într-o lună și ceva de când sunt acolo au reușit să câștige la licitații primele două contracte. De ani de zile CFR Marfă n-a mai câștigat niciun contract. Paradoxal, pierdea toate licitațiile la care a participat în favoarea unor companii private și ceea ce este și mai important este că cele două contracte le-a câștigat, le-a preluat de la alte companii. Deci și-a mărit portofoliul”, a precizat șeful Transporturilor.

Totodată, ministrul a precizat că privatizarea CFR Marfă a fost o cerință imperativă a creditorilor internaționali. O amânare a vânzării pachetului majoritar ar fi putut însemna atât penalități la fonduri cât și o suspendare a acordului de tip stand-by semnat cu Fondul Monetar Internațional.

„(Privatizarea CFR Marfă n.r.) a fost o cerință imperativă. În condițiile în care nu rezolv această problemă până în luna mai, nu putem prelungi acordul stand-by cu FMI. A fost radicală. (…) Am avut discuții, aș putea să le spun chair dure, cu ei, pe această temă și n-am avut nicio șansă (de a evita privatizarea n.r.). Nu numai asta, există și la Comisia Europeană niște penalizări care se pot pune pe fondurile europene. După cum știți eram amenințați și cu pierderea a 10% din fonduri în cazul nerealizării acestei chestiuni”, a declarat Fenechiu, la emisiunea „După 20 de ani”, difuzată de ProTV.

Ministrul susține că în urma negocierilor a reușit să obțină o privatizare parțială.

„Am mai rezolvat o problemă. Poziția lor inițială a fost privatizare totală, în schimb am reușit, prin ceea ce am făcut din punct de vedere financiar și legal, legislativ, să vindem doar 51% din companie, ceea ce înseamnă de fapt o asociere, nu înseamnă o vânzare totală”, a precizat Fenechiu care a arătat că mai multe companii și-au exprimat interesul pentru achiziționarea pachetului majoritar CFR Marfă.

Șeful Transporturilor a precizat că datoriile CFR Marfă se ridică la 2,3 miliarde de lei, activele companiei fiind evaluate la circa 1,3 miliarde de lei.

„E foarte greu să recuperezi această pierdere. Cred că în jur de 1,5 miliarde sunt datorii către stat. Mai bine de jumătate”, a spus el. În ceea ce privește o eventuală anulare a datoriilor către stat, Fenechiu a arătat că ștergerea obligațiilor nu este posibilă decât în condițiile în care compania este privatizată.

Întrebat dacă pentru situația financiară a companiei se fac vinovați și anumiți angajați care continuă să-și urmărească propriile interese în defavoarea celor ale transportatorului de marfă, Fenechiu a spus că nu-și poate permite să confirme.

„Eu nu-mi pot permite să spun acest lucru, dar cum v-am spus nu vă contrazic. Ce trebuie cred să fac și asta am făcut și asta voi face dacă într-adevăr au existat astfel de chestiuni să nu se mai întâmple și nu cred că ați auzit de când sunt eu acolo că s-au mai întâmplat astfel de lucruri. Dimpotrivă, cred că am creat o supărare pe piață pentru faptul că nu se mai poate întâmpla o astfel de „afacere” , dar cred că această companie, datorită situației financiare în care se află, ca și altele, trebuie acum privatizată cât mai repede.

Fenechiu, despre privatizarea CFR Marfă: „Nu va putea veni un geambaș de fier vechi”

Ministrul Transporturilor susține că s-au luat măsuri pentru ca CFR Marfă să nu ajungă pe mâinile unui „geambaș de fier vechi”.

„Nu va putea veni un geambaș de fier vechi pentru că noi am pus niște condiții restrictive în acest caiet de sarcini pentru că dorim să vină o companie care să dezvolte CFR Marfă, nu să o ducă la fier vechi. Trebuie să aibă 10 milioane de euro în cont numai ca să fie acceptat la privatizare. Trebuie să aibă scrisoare de confort pentru toată suma minimă de 180 de milioane de euro cât este suma de pornire. De asemenea ați văzut că am pus cifră de afaceri de 300 de milioane de euro. Trebuie să aibă experiență semnificativă în domeniu”, a explicat Fenechiu.

Întrebat cum va evita statul o situație similară celei a combinatelor Mechel, privatizate la începutul anilor 2000 și ajunse în insolvență și la fier vechi anul acesta, Relu Fenechiu a atras atenția că „statul român are 49% din acțiuni. Cu 49% din acțiuni poți oricând să oprești pe cineva să vândă la fier vechi și suntem totuși în România și e statul român”.

Magistrala V Drumul Taberei-Universitate ar putea finanțată din fonduri europene

Finanțarea Magistralei V de metrou pe traseul Drumul Taberei-Universitate ar putea fi asigurată din fonduri europene, tronsonul urmând a fi gata în 2016, a anunțat Relu Fenechiu.

„Pot să vă spun cu bucurie că Comisia Europeană ne-a dat un acord de principiu pentru introducerea metroului în axele de finanțare europeană pentru perioada 2007-2013. La sfârșitul săptămâni (trecute n.r.) voi merge la Bruxelles unde mă voi întâlni cu comisarul Hahn și cu comisarul Siim Kallas și vom stabili foarte clar dacă aceste lucruri se vor întâmpla. Eu sper că se vor întâmpla și în condițiile în care vom avea bani europeni vom putea să continuăm lucrările la foc continuu și poate să chiar termină până în 2016 magistrala V”, a declarat Fenechiu.

Ministrul a precizat că în absența fondurilor comunitare, posibilitățile de finanțare a tronsonului sunt limitate, fiind vorba despre peste 2 miliarde de euro.

„Pe mine mă interesează din bani europeni să facem infrastructura totală, betoanele adică și după aceea din exercițiul financiar 2014-2020 să facem finisajele și dotările”, a adăugat Fenechiu.

Fenechiu, despre dosarul penal: „Până la urmă există și oameni nevinovați care ajung în instanțe”

Relu Fenechiu a fost trimis în judecată de DNA, alături de trei foști directori ai Sucursalei de Întreținere si Servicii Energetice Electrice (SISEE) Moldova, fiind învinuit că ar fi cumpărat cu 20 de miliarde de lei vechi zeci de transformatoare pe care le-ar fi vândut la suprapreț sociețătii Electrica Moldova.

„Dacă sentința va fi nefavorabilă este normal că plec din Guvern. Dacă sentința va fi nefavorabilă plec sigur. Eu sunt convins că sentința va fi favorabilă. Nu v-am spus că nimeni nu e corect. Niciun hoț nu spune că a comis o faptă. Cred că nici nu are sens să mă întrebați. Important este să așteptăm decizia instanței. Eu le mulțumesc celor care în continuare încredere în mine pentru că până la urmă există și oameni nevinovați care ajung în instanțe”, a declarat el.

Fenechiu a mai vorbit la emisiunea „După 20 de ani” difuzată duminică de ProTV despre relația sa cu Victor Ponta, precizând că premierul nu i-a solicitat niciodată demisia.

„Nu mi-a solicitat premierul Ponta niciodată demisia pentru că dacă un premier îți solicită demisia nu ai alternative, trebuie să ți-o dai. Pot mai mult decât atât să vă spun că eu cu Victor Ponta nu putem spune că am fost foarte buni prieteni, nici nu ne-am înțeles foarte bine, dar spre plăcuta mea surprindere sunt membru al guvernului, am o colaborare, aș putea să-i spun, impecabilă cu Victor Ponta și nu am să-i reporșez absolut nimic. Dimpotrivă, a fost în spatele meu și m-a ajutat în orice situație în care am avut nevoie de ajutor”, a declarat el.

Acordul cu FMI ar putea fi prelungit din nou

România ar putea prelungi pentru a doua oară acordul cu FMI, a precizat minsitrul Transporturilor Relu Fenechiu.

„Mi-aș dori ca România să nu mai aibă nevoie de un acord cu FMI și să nu mai aibă nevoie de niciun fel de acord stand-by pentru că ești asistat doar atunci când nu poți să rezolvi niște lucruri, când ești incompetent. Eu vreau să nu mai fim o nație de asistați, ci să fim o nație pe picioarele noastre, dar acest lucru nu putem să-l facem decât în momentul în care economia funcționează. Se va pune problema prelungirii acordului, o nouă prelungire”, a declarat Fenechiu.

Ministrul Transporturilor a precizat că a primit numeroase oferte de finanțare și că îi va propune premierului o listă cu 10 parteneriate public-privat sau de concesiune în care să fie investiți 10 miliarde de euro.

„Nu cred că avem nevoie de alți bani de la FMI, mai ales că România se găsește astăzi într-o situație economică care îi permite să se împrumute foarte ieftin de la multe instituții financiare din lume. Eu, de când sunt ministru al Transporturilor, am foarte multe oferte și de aceea eu vă mai spun doar un lucru, am lansat un memorandum în guvern prin care voi propune 10 parteneriate mari public-private (ppp) sau concesiuni în România și o să-i propun primului ministru o soluție prin care vom putea investi în următoarea perioadă în jur de 10 miliarde de euro în infrastructura românească prin ppp. Am găsit soluția financiară pentru a face acest lucru. I-o voi spune primului ministru și după aceea o veți afla cu toții”, a mai adăugat Fenechiu.

Știrile economice de ultimă oră, de acum și pe Facebook, pe pagina Gândul Financiar

Citește și