MINUNEA DE LA TÂRGU JIU. Ce va răsări în orașul care l-a făcut deputat pe Victor Ponta
Târgu Jiu, localitatea unde Victor Ponta a obținut un nou mandat de deputat, ar putea fi singurul oraș din România care va avea două centuri ocolitoare.
Pentru prima centură, cu o lungime de 13 kilometri, lucrările de modernizare au fost finalizate abia în octombrie 2012, fiind începute în 2010. Investiția a depășit 8 milioane de euro.
Autoritățile locale susțin că prima centură este de fapt „un drum de rocadă”.
Pe lângă acesta, cu puțin înainte de alegerile parlamentare de anul trecut, autoritățile locale au primit de la premierul Victor Ponta vestea că CNADNR va organiza o licitație pentru construcția unei noi centuri a orașului Târgu Jiu, valoarea contractului fiind estimată între 62,8 milioane euro și 68,5 milioane de euro. Astfel că prețul per kilometru de centură nou construit poate ajunge la 3,4 milioane euro, conform calculelor gândul.
Astfel, la nici două luni după terminarea primei centuri, locuitorii din Târgu Jiu au aflat că vor avea o nouă centură ocolitoare, ce se va construi „de la zero”.
Fostul ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi: „Din ce fonduri?”
Întrebat de gândul cum se justifică realizarea unei noi centuri ocolitoare la Târgu Jiu, având în vedere că orașul avea deja o variantă ocolitoare, fostul ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi – care era deținătorul portofoliului la momentul lansării licitației – a evitat un răspuns tranșant.
„Or fi făcut din fondurile … Asta (centura care ar urma să se construiască n.n.) este din fonduri europene. L-or fi făcut din fondurile primăriei sau cum? Eu nu știam și nu cred că este făcută din fondurile Ministerului Transporturilor și din fonduri europene, ca aceasta”, ne-a declarat Ovidiu Silaghi.
Pe de altă parte, Marius Ionescu, director tehnic în Primăria Târgu Jiu, a declarat pentru gândul că orașul nu va avea două centuri ocolitoare, menționând că prima „va rămâne un drum de incintă, care ar urma să fie utilizat în special de traficul greu”.
Ce firmă va primi 3,4 milioane de euro per kilometru construit
Deschiderea ofertelor pentru noua centură ocolitoare ce urmează să fie construită a fost amânată de CNADNR în mai multe rânduri, de pe 7 ianuarie, data inițială, pe 21 ianuarie, apoi pe 24 ianuarie și în final pe 31 ianuarie.
„Pe 31 ianuarie, la CNADNR au fost deschise ofertele în cadrul licitației pentru centura Târgu Jiu. Urmează o perioadă în care se pot depune contestații. Câștigătorul va fi desemnat ulterior”, au precizat pentru gândul reprezentanți ai primăriei Târgu Jiu.
Întrebat despre prima centură a orașului Târgu Jiu, a cărei modernizare s-a terminat în toamna anului 2012, Marius Ionescu a declarat că „nu au treabă unul cu altul (centura veche cu centura nouă n.n.)”. „Drumul de incintă și centura care va fi construită se desprind din același drum, dar în rest nu se intersectează”, a precizat Ionescu.
Investiția pentru „drumul de rocadă” a presupus lărgirea unui pasaj de cale ferată, „ceea ce va face ca legătura dinspre Craiova spre Severin și Vâlcea să se desfășoare în bune condiții”, după cum au anunțat anul trecut autoritățile locale. În plus, au fost asfaltați 13 kilometri de drum și au fost realizate patru sensuri giratorii.
Pe unde va trece noua centură. Două drumuri în „cruce”
„Obiectul acestui contract este executarea lucrărilor de construcție nouă a variantei de ocolire a Municipiului Târgu Jiu, amplasat pe drumul național DN66, care traversează localitatea Tg Jiu de la sud la nord, precum și pe drumul național secundar DN67D incident în Nord-Vest. Raportat la dispunerea acestor două drumuri naționale în formă de >, pentru a se asigura legătura între cele două drumuri naționale, varianta aprobată de proiect presupune realizarea unei variante de ocolire atât prin estul orașului, cât și prin vestul acestuia (…)”, se arată în documentația de atribuire pentru centura Târgu Jiu.
Potrivit documentației, varianta Est asigură legăturile pe partea de est între Filiași (DN66), Râmnicu Vâlcea (DN67) și Petroșani (DN 66) și are o lungime de 14.909 m. Varianta Vest asigură legăturile pe partea de vest intre Filiași (DN66), Drobeta Turnu Severin (DN67) și Băile Herculane (DN 67D) și are o lungime de 5.078 m. În total, este vorba despre 20 de km. Reiese că prețul per kilometru de centură construit poate depăși 3,4 milioane euro.
Prima centură a orașului Târgu Jiu
Târgu Jiu are o centură care a fost modernizată recent, contractul de reabilitare fiind încheiat în 2010, potrivit Mediafax. Valoarea contractului de reabilitare a fost de circa 8 milioane de euro. Presa locală scria în noiembrie 2011 că autoritățile locale anunțau că lucrările executate de C&I Euroconstruct SRL urmau să fie gata în primăvara anului 2012.
De altfel, în ianuarie 2012 primăria Târgu Jiu a atribuit firmei C&I Euroconstruct încă 2,4 milioane lei pentru modernizarea „drumurilor de rocadă în municipiul Târgu Jiu”, potrivit anunțului publicat pe SEAP, banii urmând să fie folosiți pentru efectuarea unor „lucrări suplimentare”.
Dacă Târgu Jiu va avea două centuri, Bucureștiul nu are nici măcar una modernizată.
Centura de sud a Bucureștiului, care va avea regim de autostradă, ar urma să aibă o lungime de 48 de kilometri, iar autoritățile speră să o realizeze în regim de concesiune.
În plus, șoferii care vor circula pe Autostrada Centura de sud a Bucureștiului, precum și pe autostrăzile București-Pitești și București-Constanța, vor trebui să plătească o taxă de utilizare. Centura de sud ar trebui să facă parte dintr-un inel de autostradă în jurul Capitalei, cu o lungime totală de aproape 100 kilometri.