Conducătorii auto care au dorit să cumpere polițe RCA recent nu au putut beneficia de bonusurile cuvenite față de tariful standard, potrivit legislației din domeniul asigurărilor, din cauza unor „probleme tehnice” la baza de date Cedam, administrată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
Pe scurt, sistemul Cedam arată istoricul daunelor auto și calculează pe baza codului numeric personal și seria caroseriei mașinii, prețul poliței RCA. Conducătorii auto care nu au provocat accidente plătesc mai puțin la asigurarea obligatorie a mașinii. Astfel că șoferii ale căror polițe RCA au expirat în această perioadă și care nu au avut daune în trecut au plătit o primă de asigurare mai mare, cu toate că ei ar fi avut dreptul să beneficieze de un bonus față de tariful standard. Pe de altă parte, cei care au provocat accidente și care ar fi trebuit să plătească un RCA mai scump nu au putut fi penalizați din cauză că asiguratorii nu au putut verifica istoricul lor în baza de date CEDAM, potrivit ZF.
„Este foarte trist că s-a ajuns la acest eveniment, este regretabil pentru că exprimă o proastă funcționare într-un departament al Autorității”, a declarat Daniel Dăianu, președinte interimar ASF, potrivit Digi24.ro.
Din anul 2010, odată cu introducerea sistemului de bonus-malus, șoferii pot cumpăra un RCA mai scump sau mai ieftin decât tariful de bază în funcție de „comportamentul” lor în trafic.
Practic, șoferii care au provocat cel puțin un accident vor fi penalizați la reînnoirea poliței RCA. În schimb, companiile de asigurări vor aplica o reducere a tarifului la RCA pentru cei fără accidente.
Consiliul Concurenței a anunțat, la sfârșitul lunii ianuarie, declanșarea unei anchete sectoriale privind sectorul asigurărilor auto cu scopul de „a analiza în profunzime mecanismele de funcționare din acest domeniu și de a identifica și corecta posibilele disfuncționalități de natură concurențială”, potrivit unui comunicat al autorității de concurență.
În cadrul studiului vor fi analizate asigurările obligatorii de răspundere civilă auto (RCA) și cele facultative (CASCO), interacțiunile dintre ele și se va evalua relația de colaborare dintre asiguratori și service-urile auto.
„Ne-am propus să analizăm mai atent piața asigurărilor, având în vedere că acest sector reprezintă unul dintre domeniile cheie ale economiei naționale, având un rol esențial în managementul riscului. În același timp, o mai bună cunoaștere a domeniului ne va permite să ne fundamentăm punctul de vedere cu privire la propunerile de modificări legislative și să fim mai rapizi atunci când trebuie să ne pronunțăm asupra eventualelor tranzacții de pe această piață”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.