Mutarea făcută de Putin care lasă Europa total descoperită
Rusia va livra, în primele cinci luni ale anului, cu 19 % mai puțin petrol spre Europa, prin porturile sale principale din Marea Baltică și Marea Neagră, comparativ cu anul precedent, crescând între timp volumul de export prin conductele sale către China cu 43% în primele trei luni ale anului, arată cele mai recente date de la operatorul de stat Transneft PJSC.
Schimbarea va duce probabil la situația în care rafinăriile Europei vor trebui să caute un înlocuitor pentru petrolul provenit din Rusia, potrivit lui Alan Gelder, vicepreședinte pentru rafinare, produse chimice și piețe de petrol la Wood Mackenzie din Londra.
La ora actuală, continentul importă mai multă materie brută petrolieră din Rusia decât orice altă națiune, arată reprezentanții ITC Trade Map, iar țițeiul de înlocuire este probabil să provină din Orientul Mijlociu.
Deocamdată, reducerile fluxurilor de țiței provenite din Rusia nu se reflectă în prețurile din Europa și asta datorită lucrărilor de întreținere din rafinăriile din Europa, potrivit Bloomberg. Petrolul de tip Ural din Rusia a fost tranzacționat la prețuri mici în Europa timp de aproape 4 ani datorită lucrărilor de întreținere, menținerea prețurilor fiind ajutată și de o creștere a fluxurilor de petrol venite din Statele Unite.
China importă cea mai mare parte a petrolului rusesc prin intermediul conductelor și al transporturilor maritime din porturile Kozmino, De-Kastri și Prigorodnoye. O a doua conductă între cele două țări a început să funcționeze la începutul acestui an, dublând capacitatea de import brut a conduceti ESPO la 30 de milioane de tone anual, sau aproximativ 600.000 de barili pe zi.
Pe măsură ce petrolul rusesc pleacă în cantități tot mai mari înspre China, în Europa, petrolul rusesc va fi înlocuit de un amestec de petrol și țiței din Orientul Mijlociu, potrivit lui Alan Gelder de la Wood Mackenzie.