Acciza suplimentară de șapte eurocenți va fi introdusă, atât la motorină cât și la benzină, de la 1 aprilie, a anunțat premierul Victor Ponta, în urma negocierilor cu Fondul Monetar Internațional (FMI), Comisia Europeană (CE) și Banca Mondială (BM).
Premierul a precizat totodată că în textul memorandumului pe care urmează să-l semneze președintele nu va fi menționată acciza.
„Președintele știe că e acciză, dar nu vrea să o vadă în fața ochilor când semnează. Și mie mi se pare copilăresc, dar important e să semneze. Președintele a spus că semnează scrisoarea și memorandumul dacă nu se trece nimic despre acciză, că acciza e deja o taxă în vigoare”, a spus Ponta.
Acciza suplimentară la carburanți ar fi trebuit introdusă la începutul acestui an, însă a fost amânată cu trei luni după ce președintele Traian Băsescu a refuzat să aprobe Legea bugetului pe 2014.
În urma negocierilor cu FMI, CE și BM, premierul Ponta a arătat că renunțarea la acciză nu este agreată, însă Guvernul vizează obținerea unei noi amânări de trei luni pentru introducerea accizei la motorină.
Din estimările Executivului, prețurile carburanților ar putea crește, la pompă, cu circa 0,3-0,4 lei pe litru ca urmare a introducerii accizei.
Anul acesta, prețul benzinei s-a scumpit, în medie, cu 2,2%, reiese din datele Comisiei Europene, cel mai semnificativ impact avându-l componenta de taxe, în contextul în care executivul a modificat modul de calcul a accizelor, începând cu 1 ianuarie 2014.
Astfel, dacă benzina la pompă s-a scumpit cu 2,2%, prețul unui litru de carburant fără taxe și impozite a crescut cu circa 0,7% reiese din datele Comisiei.
În ultimul an, cotațiile internaționale ale petrolului au scăzut cu circa 9,1% potrivit datelor Financial Times, ajungând la circa 106 dolari pe baril.
Blaga: Nici nu se pune problema renunțării la acciză
Reprezentanții FMI, CE și BM le-au transmis liderilor partidelor politice că nu se pune problema renunțării la acciza de 7 eurocenți la benzină și motorină.
„Am aflat de asemenea că nici nu se pune problema eliminării taxei de 7 eurocenți pe litrul de combustibil cu care noi nu suntem de acord. Ei au spus foarte clar: e prinsă în buget, lucrurile sunt prinse în buget, Codul fiscal este în vigoare, doar a fost amânată pe parcursul a trei luni de zile”, a precizat Vasile Blaga, președintele PDL.
Președintele Traian Băsescu le-a transmis reprezentanților FMI că nu susține introducerea accizei suplimentare la carburanți. În opinia sa, cheltuielile bugetare pot fi acoperite și fără introducerea taxei suplimentare.
Având în vedere refuzul președintelui, partenerii internaționali au propus ca deciziile privind acciza să nu apară în scrisoarea de intenție pe care România trebuie să o trimită la Washington după încheierea misiunii de evaluare. Rămâne astfel la latitudinea executivului să decidă care sunt măsurile prin care se va compensa „gaura” de 0,1% din PIB, generată de amânarea cu trei luni a aplicării accizei suplimentare.
Semnătura președintelui
Premierul Victor Ponta a catalogat drept un „populism ieftin” decizia președintelui de a nu semna scrisoarea în situația în care acciza va fi menționată în document.
„Asta e o copilărie a președintelui care se joacă așa ca un copil târziu. Bugetul este în funcțiune. Acciza este amânată. Mi se pare penibil în al zecelea și ultimul an de președinte să te joci așa, dacă scrie, dacă nu scrie. E un populism ieftin” a declarat Ponta.
Varianta amânării cu încă trei luni a introducerii accizei, doar la motorină a fost agreată, de principiu, la începutul săptămânii trecute, după primele întrevederi între reprezentanții Fondului și ai Guvernului.
Condiția impusă a fost ca pierderea de la buget să nu depășească 1,1 miliarde de lei, în condițiile în care prima amânare a însemnat pierderi de 670 de milioane de lei, respectiv 0,1% din PIB.
„Mai discutăm. Ideea era să facem un compromis, să avem totuși și semnătura președintelui”, a spus Ponta la acea dată.
Dacă amânarea este pe placul președintelui, aceasta nu pare a fi pe placul partenerilor din coaliție. PNL nu pare a fi de acord cu această decizie, în principal deoarece pune în pericol o eventuală reducere a CAS-ului la jumătatea anului.
Reforma în sănătate
La finele săptămânii trecute, reprezentanții creditorilor internaționali ai României s-au întâlnit cu ministrul Sănătății Eugen Nicolăescu. Pe agenda discuțiilor s-a aflat subiecte precum „aprofundarea reformei în sănătate” prin implementarea unui mecanism de achiziții publice centralizate, dar și prin reeșalonarea unor programe naționale de sănătate, a transmis Ministerul Sănătății, potrivit Mediafax.
S-a discutat totodată și despre introducerea pachetului de servicii medicale de bază. „Acesta va intra în vigoare la 1 aprilie 2014 și va însemna, totodată, si deschiderea discuțiilor pentru pachetul suplimentar de asigurări private de sănătate”, potrivit reprezentanților ministerului.
Dragnea: Doar investițiile cu grad de realizare de 60% primesc bani anul acesta
Vicepremierul Liviu Dragnea s-a întâlnit cu reprezentanții FMI, CE și BM la începutul săptămânii trecute, principalele puncte de discuție fiind descentralizarea și prioritizarea investițiilor care au un grad minim de execuție de 60%.
„Le-am transmis că, în acest an, vor fi finațate cu prioritate, obligatoriu, toate investițiile în sistemele de alimentare cu apă și canalizare, toate investițiile care sunt într-un grad de execuție de minim 60%. Tot ce este peste 60% vor primi bani pentru a fi finalizate în acest an, pentru că este vorba de peste o mie de obiective”, a spus Dragnea în urma discuțiilor.
Curtea Constituțională a decis că Legea descentralizării, pentru care Guvernul și-a angajat răspunderea în Parlament în luna noiembrie, este neconstituțională.
Neînțelegeri între președinte și Guvern
Președintele Traian Băsescu a anunțat la începutul lunii decembrie că va respinge Legea bugetului pe 2014 dacă Guvernul nu renunță la acciza suplimentară, măsură negociată cu FMI și inclusă în Memorandumul care conține angajamentele asumate de România în fața creditorilor internaționali.
„Pentru a atinge ținta de deficit, vom implementa măsuri adiționale. Începând din 2014, inflația va fi adăugată ca un element în formula de indexare a accizelor. Accizele la carburanți vor fi de asemenea majorate cu 7 euro cenți pe litru”, se arată în textul documentului prezentat de Mediafax.
Refuzul președintelui și protestele transportatorilor au determinat executivul să caute alte soluții, cum ar fi introducerea accizei doar pentru benzină, nu și motorină, însă măsura a fost respinsă de Comisia Europeană.
Pentru că nu s-a ajuns la un consens, introducerea accizei a fost amânată, iar președintele a aprobat bugetul, însă Memorandumul nu a fost semnat și nu a ajuns, după cum era planificat, în board-ul FMI de la jumătatea lunii trecute.
O misiune a FMI se află în Capitală până pe 5 februarie pentru a încheia prima și cea de-a doua evaluare a acordului preventiv de tip stand-by semnat în septembrie cu România.