Organizația Mondială a Comerțului (OMC) a constatat că atât compania aeriană europeană Airbus, cât și rivalul său american, Boeing, au primit miliarde de dolari ca subvenții timp de 15 ani.
Ambele părți au contestat tarifele. Cu toate acestea, Statele Unite au un avans, în timp ce Uniunea Europeană trebuie să aștepte până la începutul anului 2020 pentru a decide ce atitudine va lua.
În această săptămână., OMC trebuie să comunice ce bunuri europene vor putea fi taxate de SUA. Sursele spun că juriul format din trei persoane este de așteptat să se pronunțe asupra unor bunuri în valoare de 7,5 miliarde de dolari, un record pentru autoritatea înființată acum 24 de ani.
Astfel de tarife sunt rareori acordate de OMC – majoritatea părților ajung la soluționări – și, în multe cazuri, reclamanții nu își exercită drepturile. Cu toate acestea, Statele Unite au vor impozita mărfurile UE în cea mai mare măsură.
SUA au publicat deja o listă de bunuri în valoare de 25 de miliarde de dolari din care va alege articole pe care le va impozita, de la aeronave și piese aerospațiale până la vin, brânză și mărfuri de lux.
Potrivit diplomaților, decizia OMC asupra celei mai mari dispute comerciale corporative din lume ar putea genera o amplificare a tensiunilor economice.
Producătorii UE se confruntă deja cu tarifele americane majorate la oțel și aluminiu și cu amenințarea din partea președintelui american Donald Trump de a taxa mașinile și piesele auto. La rândul său, UE a ripostat.
Discuțiile comerciale dintre cele două, menite să ușureze tensiunile și să elimine amenințarea unui război tarifar nepermis, nu au decurs bine. Cele două părți au făcut unele progrese în ceea ce privește cooperarea, dar un acord propus pentru reducerea taxelor este blocat, Washingtonul afirmând că ar trebui inclusă și agricultura, în timp ce Bruxelles-ul a insistat că nu se poate.
Administrația Trump a ajuns la concluzia că tarifele au fost eficiente pentru a aduce China la masa negocierilor privind comerțul și pentru a convinge Japonia să își deschidă piața agricolă pentru produsele din SUA. Washingtonul este foarte puțin probabil să omită oportunitatea de a implementa tarife în cazul subvențiilor aeronavelor, potrivit oficialilor.