Prima pagină » Economic » NOTA DE PLATĂ pentru autostrada electorală a lui Ponta. Câți bani va pierde România dacă pe Sibiu-Orăștie nu se circulă până în 2016

NOTA DE PLATĂ pentru autostrada electorală a lui Ponta. Câți bani va pierde România dacă pe Sibiu-Orăștie nu se circulă până în 2016

România va returna cei 130 milioane de euro, fondurile europene aferente lotului 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu, în cazul în care autostrada nu va fi funțională până la sfârșitul anului 2016.

CNADNR a precizat că trebuie să dovedească „îndeplinirea obiectivelor impuse prin contractul de finanțare” până la sfârșitul anului viitor. Concret, autostrada trebuie să fie funcțională până la finele anului viitor.

„În conformitate cu Ghidul POST 2007-2013 pentru proiectele cu finanțare europeană din acest program, se pot efectua plăți eligibile doar până la data de 31.12.2015.  CNADNR SA în calitate de beneficiar al fondurilor europene pentru acest proiect trebuie să dovedească prin documente de închidere îndeplinirea obiectivelor impuse prin contractul de finanțare până la 31.12.2016, astfel neexistând riscul ca la 31.12.2015 sumele rambursate de Comisia Europeana să fie necesar a fi restituite”, potrivit CNADNR.

În prezent, după ce muncitorii au descoperit că apa s-a infiltrat la 8-10 metri sub autostradă, în zona kilometrului 60, CNADNR a luat decizia de a demola și reface corespunzător o bucată de 200 de metri din autostradă.

Fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, susține că în afară de porțiunea care urmează să fie reconstruită, sunt mai multe „puncte critice” unde este nevoie nu doar de reparații, ci de reconstrucția drumului.

„Sunt șapte puncte critice unde alunecările sunt grave, care au nevoie acum nu de reparații, ci de reconstrucție.(…) Cheltuielile sunt mari, nu mai pot fi acoperite in interiorul actualului contract, contractul este epuizat, undeva la 120 la sută. În conditiile de fata, incotro ne indreptam? Acesti bani europeni in conditiile in care nu se face receptia vor fi pierduti integral. Se pierd banii pe intreg tronsonul Orastie-Sibiu”, a declarat Alexandru Nazare la Digi 24.

Cum a fost decisă deschiderea circulației

Compania a mai precizat că hotărârea privind deschiderea circulației pe lotul 3 în data de 14 noiembrie – cu două zile înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale – a fost luată după ce constructorul a anunțat ” finalizarea substanțială a lucrărilor” și a cerut recepția la terminarea lucrărilor.

„Urmare acestor solicitări, beneficiarul impreună cu antreprenorul și Inginerul FIDIC au hotărât, in baza art. 31 din HG 273/1994, preluarea lucrărilor executate la tronsonul de autostradă Orăștie – Sibiu, Lot 3, în vederea deschiderii traficului rutier. În conformitate cu art. 31 din HG 273/1994: „Toate riscurile și pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului, cu excepția viciilor ascunse și a celor decurgând din executarea necorespunzătoare”, potrivit companiei de drumuri.

La întrebarea de ce a fost dat afară consultantul care a trimis Guvernului 300 de rapoarte de neconformitate privind lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu, adresată de un post de știri, CNADNR răspunde că a fost reziliat contractul de servicii de supervizare incheiat cu asocierea SC Consitrans SRL – SC Via Design SRL – Omicron – Amepro SA întrucât consultantul „nu a executat serviciile de supervizare conform cu contractul de servicii”.

De asemenea, CNADNR precizează că asocierea a refuzat sau a omis să aducă la îndeplinire „dispoziții administrative emise de către managerul de proiect”.

Gândul a scris miercuri că la nivelul companiei de drumuri se ia în calcul inclusiv rezilierea contractului cu constructorul italian al lotului 3 din Orăștie-Sibiu, compania Salini Impregilo. Compania de drumuri are deja „cel puțin” trei expertize tehnice și mai așteaptă încă una. „Aici se joacă un pic altfel, nu se joacă uite expertiza, apucă-te de treabă. Aici se joacă rezilierea și relicitarea”, au declarat pentru gândul surse din CNADNR. Potrivit acestora, în cazul în care se va ajunge la rezilierea contractului cu constructorul italian Impregilo „nu se pierd bani europeni”.

„Decizia demolării a fost luată pentru a identifica exact cauza apriției fisurii, mai ales având în vedere că Antreprenorul a avut și calitatea de Proiectant în cadrul Contractului de lucrări. Lucrarea este încă în garanție și, astfel, valoarea de remediere a defectelor va fi suportată în totalitate de către Antreprenor”, arată șeful CNADNR, Narcis Neaga, într-un comunicat.

” Chiar și în acest moment, noi, CNADNR, am ajuns până în punctul de a cere chiar demolarea unei porțiuni pentru a fi siguri că proiectul se va finaliza în condiții de maximă siguranță. Sunt conștient de presiunea care există. Dar rezolvarea situației actuale nu se poate face decât printr-o decizie drastică, potrivit standardelor de calitate și siguranță. Chiar dacă în timp au fost acumulate mai multe tensiuni, chiar dacă am vrea ca peste noapte să rezolvăm această problemă, CNADNR, în toate acțiunile pe care le desfășoară în acest proiect, trebuie să respecte atât prevederile contractuale cât și legislația în vigoare”, a declarat Narcis Neaga.

Primele fisuri pe lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu, între Săliște și Cunța, au apărut la scurt timp după inaugurare. Într-un interviu acordat gândul, șeful CNADNR Narcis Neaga a admis că apariția primelor fisuri, la 10 zile de la deschiderea lotului 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu, i-a „speriat pe toți” și i-a luat prin surprindere, mai ales că „fisura a apărut unde nu ne așteptam”. În interviu, Neaga nu a exclus rezilierea contractului cu construtorul italian, iar în cazul scenariului unei insolvențe a constructorului, spunea că garanția de 60 de milioane de lei ar acoperi lucrările ce ar mai trebui făcute.

Lotul de 22 de kilometri, pentru care statul a plătit 130 de milioane de euro, a fost deschis circulației cu două zile înainte de alegerile din noiembrie anul trecut. Apoi a fost închis la 10 luni de la inaugurare.

Lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu a fost închis pentru reparații pe 7 septembrie, compania anunțând că traficul ar urma să fie restricționat timp de o lună și jumătate.

Deși mai sunt doar câteva zile până când expiră termenul, constructorul Italian s-a ocupat până acum, „sporadic”,  mai ales de defectele minore de pe șantier, așteptând o nouă expertiză tehnică pentru soluțiile de remediere, potrivit unui răspuns de la CNADNR.

Citește și