Nota de plată pentru masa de Crăciun. Cât au cheltuit românii pe vin și cozonac
Producătorii au vândut de Crăciun 7,3 milioane de cozonaci. Numărul acestora este în creștere față de anul trecut, dar nu toți cozonacii au ajuns pe mesele românilor. „În jur de 200.000 au fost trimiși la export în principal în Spania, Italia, Germania, Canada și SUA”, a declarat pentru gândul Aurel Popescu, președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase (ROMPAN).
Prețul mediu al unui cozonac este în comerț de 8 lei. Astfel, pe cei 7,1 milioane de cozonaci luați de pe rafturile magazinelor, românii au scos din buzunar 56,8 milioane de lei, arată calculele gândul.
Specialitatea italienească panettone nu s-a dovedit a fi nici anul acesta un rival pentru clasicul cozonac cu nucă, rahat și cacao. „În general, cozonacii făcuți de italieni se cumpără și se valorifică drept cadouri. De multe ori un cozonac trece și pe la 3-4 proprietari”, ne-a mai explicat Popescu.
Pe lângă cozonaci, în perioada Crăciunului și a Revelionului românii vor consuma aproximativ 40 de milioane de litri de vin și 4 milioane de litri de băuturi spirtoase. Anul Nou va fi și el sărbătorit cu 2 milioane de sticle de șampanie, după cum a declarat pentru gândul Romulus Dascălu, președintele Organizației Patronale a Industriei Alcoolului și Băuturilor Alcoolice „Garant”.
Prețul mediu al unei sticle de vin, de 750 de ml, este în această perioadă de 12 lei. Astfel, pentru a cumpăra 40 de milioane de litri de vin, consumatorii vor fi nevoiți să plătească în jur de 640 de milioane de lei, potrivit calculelor gândul.
Dacă preferințele românilor în materie de bături alcoolice vor rămâne neschimbate față de anul trecut, pe mesele celor mai mulți români vom găsi în perioada Sărbătorilor vinuri roșii, șampanie de producție locală și vinuri spumante.
Vânzările de ouă au crescut masiv înainte de Crăciun. „Anul acesta în decembrie s-au vândut din ferme 160 de milioane de ouă, cu 50% mai multe decât într-o lună normală”, a declarat pentru gândul Ilie Van, președintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR).
El ne-a mai explicat că nu există diferențe față de sfârșitul lui 2013, nici în ceea ce privește cantitatea de ouă vândută în perioada de Sărbători, nici în ceea ce privește prețul oului la poarta fermei.
La ferme, însă, ouăle se vând mai ieftin decât în magazine și hipermarketuri. Odată ajunse aici, românii le pot cumpăra cu un preț mediu de 50 de bani pe bucată. Astfel, pentru a achiziționa cele 160 de milioane de ouă pentru Sărbători consumatorii au fost nevoiți să scoată din buzunar 80 de milioane de lei, arată calculele gândul.