NOTA EXPLICATIVĂ a Ministerului Transporturilor pentru demiterea managerului privat al CFR. „Măsurile exhaustive” din planul de administrare a companiei
Forma revizuită a planului de administrare a CFR SA, prezentat de managementul privat la începutul lunii aprilie și respins luni de AGA, era „o compilație între planul inițial și planul de management”, susțin reprezentanții Ministerului Transporturilor condus de Relu Fenechiu, care au transmis miercuri seara o notă în care explică motivul respingerii documentului, care atrage demiterea directorului general și la dizolvarea consiliului de administrației.
„Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) a CNCF CFR SA a solicitat Consiliului de Administrație să prezinte în data de 8 aprilie 2013 forma revizuită a planului de administrare, întrucât forma inițială nu prevedea obiective cuantificate privind rezultatele prognozate pentru atingerea obiectivelor și criteriilor de performanță, principiile de bună practică stipulate în ghidul de guvernanță corporatistă realizat de Banca Mondială și Ministerul Transporturilor, dezvoltarea infrastructurii feroviare pentru sporirea gradului de siguranță, dezvoltarea strategiei pentru obținerea viitoarelor finanțări POS T, și nu în ultimul rând, corelarea planului cu angajamentele asumate de Guvernul României, Ministerului Transporturilor și ale CNCF CFR SA în cadrul acordurilor cu instituțiile financiare internaționale”, au explicat reprezentanții MT.
Descarcă nota Ministerului Transporturilor
MT: „Măsurile erau exhaustive și generale”
Totodată, Ministerul susține că planul prezentat nu avea un caracter de anticipare și de rezolvare a cerințelor operatorilor de transport, iar analizele referitoare la dinamica generatorilor de cerere pentru transportul de marfă și de călători au fost apreciate drept „un capitol inabordabil”.
Mai mult, Ministerul a apreciat măsurile propuse de CA pentru dezvoltarea infrastructurii drept exhaustive (care tratează un subiect, epuizându-l în întregime n.r.), dar și generale (care privește ceva în linii mari, în ansamblu n.r.).
„Măsurile privind dezvoltarea infrastructurii feroviare erau exhaustive și generale, în contextul în care atragerea și accesarea fondurilor nerambursabile prin programul POS-T reprezintă o prioritate și un obiectiv asumat de minister”, se mai arată în nota ministerului.
Planul de administrare propus de managementul privat nu a fost făcut public.
Fosta conducere acuză factorul politic că este „disperat” să nu piardă controlul companiei
Ministerul Transporturilor a respins luni planul de administrare propus de Consiliul de Administrație al CFR SA, ceea ce a dus la încetarea mandatului managementului privat care a acuzat factorul politic că este „disperat” să nu piardă controlul unei companii de stat.
„Conducerea Companiei Nationale CFR SA a luat act, cu surprindere și regret, de respingerea Planului de administrare de către acționariatul reprezentat de Ministerul Transporturilor (…) Apreciem că această schimbare intempestivă nu este fundamentată de rațiuni economice, situația companiei îmbunătățindu-se în ultimele luni, ci mai degrabă de disperarea factorului politic de a pierde influența asupra resurselor unei companii de stat și a finanțărilor europene”, se arată într-un comunicat de presă a fostei conduceri a companiei.
Mai mult, fostul director general, cipriotul Dimitris Sophocleous, a precizat, după respingerea primei variante a planului de administrare, că nu i s-a comunicat ce modificări aveau în vedere membrii AGA.
„Planul de administrare este în minister, spre examinare și spre aprobare (…) Membrii AGA au hotărât că trebuie să facem niște ajustări la planul de administrare. (…) Până astăzi nu știu exact ce fel de schimbare sau de ajustare vor. O să comunic cu ei să înțeleg exact ce era în planul de administrare care nu este suficient pentru ei. Sper că după ajustarea respectivă planul nostru va fi aprobat”, a spus Sophocleous la două zile de la prezentarea primei variante a planului.
Noul director al CFR SA este George Micu, fost director CFR Marfă.
Știrile economice de ultimă oră, de acum și pe Facebook, pe pagina Gândul Financiar