În contextul în care datoria publică a Statelor Unite ale Americii (SUA) a depășit ca valoare produsul intern brut, iar economiile din Uniunea Europeană (UE) se confruntă cu o profundă criză a datoriilor de stat, nevoia unui parteneriat transatlantic prin care să fie încurajat comerțul este din ce în ce mai pregnantă, notează publicația San Francisco Chronicle.
Ideea înființării unei zone economice libere între cele două superputeri a fost adusă în discuție încă din 1995, însă aceasta a reintrat în actualitate odată cu comentariile făcute de secretarul american de Stat Hillary Clinton la sfârșitul lunii noiembrie.
Mai mult, o sursă citată de publicația rusă Vzgliad susține că discuțiile pe tema unui acord transfrontalier au început deja. „Occidentul nu are de gând să predea o parte din pozițiile sale în noua economie globală țărilor emergente, în special grupului BRICS (n.r. Brazilia, Rusia, India, China și Africa de Sud)”, a precizat sursa.
Secretarul american de Stat a atras, de asemenea, atenția că o cooperare economică mai strânsă ar putea fi subiectul cel mai apris de la masa negocierilor dintre Statele Unite și liderii europeni.
„Trebuie să ne axăm și pe zone în care parteneriatul nostru trebuie consolidat. Se poate ca, în anii următori, cea mai importantă întrebare va fi dacă nu cumva este necesar să investim la fel de multă energie câtă am investit în relațiile de securitate, și în dezvoltarea relațiilor economice”, a declarat Clinton, într-o vizită de lucru din Washington.
Cum ar arăta un astfel de tratat și care ar fi principalele beneficii
Eliminarea taxelor pentru comerțul cu mărfuri
În prezent, între Statele Unite și statele membre ale UE se percepe o taxă vamală de 3-4%, nivel scăzut, însă volumul este atât de mare, încât eliminarea acestor comisioane ar duce la creșterea produsului intern brut al SUA cu 1,5%, iar cel al Uniunii cu 0,5%.
Totodată, exporturile SUA ar putea crește cu circa 17 procente, de cinci ori mai mult decât în urma acordului semnat recent cu Coreea de Sud.
Liberalizarea serviciilor
Un alt beneficiu ar fi liberarizarea pieței serviciilor de telecomunicații, utilități, asigurări, publicitate sau finanțe, segment care reprezintă circa 70% din economiie Uniunii și ale Statelor Unite.
SUA este cel mai important partener comercial al Uniunii, precum și principala piață de desfacere pentru servicii și investiții europene. Viceversa este de asemenea valabilă.
În 2010, companiile din Uniunea Europeană au vândut către SUA servicii în valoare de circa 610 miliarde de dolari, în timp ce firmele americane au exportat în UE servicii în valoare de 820 de miliarde de dolari.
Alinierea standardelor și a reglementărilor
Una dintre cele mai mari bariere în fața relațiilor comerciale dintre SUA și UE este lipsa unor reglementări și standarde universal acceptate. Un studiu realizat de Comisia Europeană arată că dacă aceste diferențe s-ar înjumătăți, exporturile SUA ar crește cu 6%, iar cele ale UE cu 2%. Astfel, veniturile medii ale unei gospodării americane ar crește anual cu 8.300 de dolari, iar cele ale unei gospodării din UE cu 12.500 de euro.
O industrie care ar beneficia de alinierea standardelor este cea auto. Cu toate că cerințele de siguranță sunt la un nivel ridicat atât în SUA, cât și în UE, un producător de mașini american trebuie să repete testele făcute în SUA pentru a se alinia standardelor impuse de guvernele europene.
Totodată, un astfel de acord ar putea crea circa 7 milioane de locuri de muncă atât pe continentul nord-american, cât și în Europa, notează SFC.
În primăvara anului 1995, ministrul german de Externe Klaus Kinkel atrăgea atenția asupra necesității formării unei zone comerciale libere între Europa și America de Nord, așa-numitul acord TAFTA.
„Niciodată nu am avut mai multă nevoie de o conducere politică cu un astfel de obiectiv, cum avem în acest moment. Și aceasta trebuie să vină din partea Statelor Unite. America, superputerea, trebuie să-și mențină rolul de lider”, a declarat oficialul german.