Noul șef al Companiei de Autostrăzi, Mihail Bașulescu, a semnat în 2003 controversatul contract cu Bechtel. Ce spune azi despre dosarele sale penale
Noul director general interimar al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) este Mihail Bașulescu, cel care a semnat în decembrie 2003, în aceeași calitate, de șef al Companiei de Autostrăzi, controversatul contract cu compania americană Bechtel, pentru construcția Autostrăzii Brașov-Borș.
Ceremonia de semnare a avut loc în 2003 la Palatul Victoria, în fotografii apărând, printre alții, premierul Adrian Năstase, ministrul de Finanțe Mihai Tănăsescu și ambasadorul SUA, Michael Guest.
Foto: Ceremonia semnării contractului de execuție a Autostrăzii Transilvania, între CNADNR și Bechtel Inc.(decembrie 2003)
Pentru modul în care a fost încheiat contractul cu Bechtel, Mihail Bașulescu și fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea s-au ales cu dosare penale în 2005, când procurorii din cadrul Parchetului General au demarat cercetările împotriva celor doi.
Contactat de gândul, Bașulescu a declarat joi că are NUP – neînceperea urmăririi penale – atât în cazul dosarului Bechtel, cât și în cazul altui dosar penal în care a fost cercetat după ce fostul ministru al Transporturilor Gheorghe Dobre l-a acuzat de cheltuieli peste bugetul Companiei de Autostrăzi.
„Am primit în 2006 neînceperea urmăririi penale în acest dosar (cu Bechtel), precum și în alt dosar deschis după ce ministrul Gheorghe Dobre m-a dat afară pentru că aș fi cheltuit peste bugetul companiei. Atunci a fost un control ANAF. Am neînceperea urmăririi penale pentru ambele dosare”, a declarat pentru gândul Mihail Bașulescu.
Foto: Mihail Bașulescu, director general interimar CNADNR (iunie 2012)
Potrivit plângerii formulate la acea vreme de către reprezentanții legali ai Ministerului Transporturilor, Mitrea și Bașulescu nu ar fi respectat anumite dispoziții legale care fac referire la încheierea contractului de proiectare și construire a autostrăzii Brasov-Cluj-Borș. Ulterior, parchetul a decis încetarea urmăririi penale și pentru Miron Mitrea.
Printr-o hotărâre de guvern, Compania Națională de Autostrăzi a fost împuternicită la acea vreme de Guvernul României să semneze contractul de proiectare și construire a autostrăzii Bechtel. Atunci, în calitate de director general al CNADNR, Mihail Bașulesu a semnat acest contract aprobat prin hotărâre de guvern.
Ce spune Raportul Special al Curții de Conturi
Încredințarea directă a contractului CNADNR-Bechtel, fără să se organizeze o licitație, graba cu care a fost promovată legislația aferentă în anul 2003 și lipsa unei negocieri reale a contractului sunt doar câteva dintre aspectele contractului cu Bechtel și asupra căreia atrage atenția „Raportul Special cu privire la construirea și întreținerea autostrăzilor – perioada 2005-2010”, făcut public recent de Curtea de Conturi.
Același raport avertizează că „susținerea evidentă și energică pentru acest obiectiv, din partea Guvernului și a MTI, manifestată la sfârșitul anului 2003, a diminuat în mod inexplicabil după aceea, pe parcursul derularii contractului, prin neadoptarea și neaplicarea celor mai economicoase, eficiente și eficace măsuri pentru realizarea la termen a obiectivului”.
Foto: Ambasadorul SUA Michael Guest și premierul Adrian Năstase, la recepția organizată în decembrie 2003 la reședinta ambasadorului, cu ocazia atribuirii Bechtel a construcției autostrăzii Brașov-Borș.
Proiectul Autostrada Transilvania a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro, încheiat cu compania americană Becthel pentru construcția unui traseu de 415 kilometri. După șapte ani de la lansarea proiectului erau finalizați doar 52 de kilometri.
Contractul cu Bechtel a fost renegociat în 2011, compania americană urmând să finalizeze doar două tronsoane din cele opt ale autostrăzii. Guvernul a avizat noul contract, care prevede reducerea costului aferent lucrării cu 50%, la 6,9 milioane euro/km, și permite scoaterea la licitație a tronsoanelor încă neîncepute.