„Nu vom mai alimenta în România”. Primele reacții, la planul Guvernului de a majora accizele la carburanți
Potrivit unui proiect de ordonanță pentru modificarea Codului Fiscal, accizele pe motorină vor crește cu 24,9%, iar cele pe benzina fără plumb cu 22,8% de la 1 septembrie. Transportatorii spun că această majorare se va transmite automat în tarife și amenință cu proteste.
„Motorina mai scumpă se va vedea și în biletele pentru călători, și în tarifele de transport marfă, ceea ce va duce la scumpiri ale tuturor produselor transportate. Credem, deocamdată, că acest proiect de majorare a accizelor este o glumă proastă a Guvernului, dar dacă se va merge cu ea până la capăt, atunci ne vom reuni din nou toate patronatele din transporturi și vom protesta”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor Autorizați de Transport – COTAR. El a reamintit că după introducerea supraaccizei la carburanți foarte mulți transportatori au refuzat să mai alimenteze în România și și-au umplut rezervoarele, ba chiar au făcut și provizii suplimenatare din afara țării.
Dragoș Anastasiu, președintele Camerei de Comerț România-Germania și proprietarul companiei Eurolines, a afirmat că va recurge la ambele variante de reacție față de majorarea accizelor, respectiv scumpirea biletelor și refuzul de a alimenta din România. „În asemenea condiții, nu vom mai alimenta deloc din România, ci numai din străinătate. Analizăm impactul acestei majorări și cred că vom scumpi puțin și biletele. O schimbare atât de bruscă în politica fiscală este o sfidare la adresa mediului de afaceri, practic dă peste cap atât bugetele și business-planurile companiilor, cât și bugetele personale, ale familiilor”, a declarat Dragoș Anastasiu.
Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), reamintește că statul le mai e încă dator transportatorilor cu restituirea unei părți din supraacciza plătită în anii trecuți și anticipează că șoferii vor protesta din nou în Piața Victoriei. „Vom ieși în Piața Victoriei, exact ca la RCA. Oare politicienii care pregătesc această majorare a accizelor știu că statul e încă dator față de transportatori, că supraacciza nu le-a fost restituită nici până azi? Cine răspunde pentru faptul că din banii de supraacciză nu s-a construit niciun kilometru de autostradă? E clar că majorarea accizei o să se reflecte în tarifele de transport, pentru că în acest domeniu 50% din costurile operaționale sunt reprezentate de cheltuielile cu achiziția carburanților”, a spus liderul FORT.
Ministerul Finanțelor susține, în Nota de fundamentare a normativului de modificare a Codului Fiscal, că nivelurile actuale ale accizelor practicate în România „sunt foarte aproape de limita minimă prevăzută de legislația Uniunii Europene”.
La benzina fără plumb, acciza urmează să crească de la 2.151,13 lei/tonă, respectiv 1.656,36 lei/1000 litri la 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1000 litri.
La motorină, acciza urmează să crească de la 1.796,53 lei/tonă, respectiv 1.518,04 lei/1000 litri la 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1000 litri.