O companie chineză este noul lider mondial în topul proprietarilor de săli de cinematograf: 346 de multiplexuri în America de Nord și 86 în China

Publicat: 21 05. 2012, 14:11
Actualizat: 09 06. 2012, 00:23

Grupul chinez Wanda, care a profitat de creșterea spectaculoasă a box office-ului din China, a devenit, luni, noul lider mondial în topul proprietarilor de săli de cinematograf, după ce a achiziționat compania americană deținătoare de săli multiplex American Multi-Cinema (AMC), relatează AFP.

Prin această achiziție, anunțată printr-un comunicat al celor două companii, China obține o poziție inedită la Hollywood și speră să își sporească influența culturală, așa cum au declarat în mod oficial conducătorii comuniști ai acestei țări.

Grupul Wanda, care deține și administrează numeroase săli de cinematograf, hoteluri de lux și magazine în China, afirmă că va fi de acum înainte un actor „cu adevărat mondial”, grație acestei tranzacții de 2,6 miliarde de dolari.

„Aici este vorba de finanțări chinezești care au potențialul de a deschide accesul pe piața celei de-a șaptea arte, în America de Nord”, a declarat Teng Jimeng, specialist în cinematografie la Universitatea de studii străine din Beijing.

„Acest fapt va permite Chinei să exercite un fel de soft power (capacitatea de a influența prin mijloace non-coercitive, precum cultura, n.r.), prin administrarea acestui tip de lanț (internațional) de săli de cinema”, a adăugat el.

Grupul Wanda, care are o cifră de afaceri anuală de 16,7 miliarde de dolari, are deja 86 de multiplexuri și 730 de ecrane în China. Grupul a fost înființat de Wang Jianlin, un magnat chinez, clasat pe locul al șaselea în topul celor mai bogați oameni de afaceri din China, potrivit institutului Hurun.

Wang a profitat de „explozia” încasărilor de box office din China, o țară în care industria cinematografică se află în plină efervescență și în care numărul sălilor de cinematograf cunoaște o creștere spectaculoasă.

AMC administrează la rândul său un imperiu alcătuit din 346 de multiplexuri din America de Nord (Statele Unite și Canada), care totalizează peste 5.000 de ecrane, dintre 2.336 sunt ecrane 3D și 128 sunt ecrane IMAX. Aproximativ 200 de milioane de spectactatori au văzut cel puțin un film în sălile AMC în anul 2011.

Avântul încasărilor cinematografice din China este susținut de creșterea rapidă a clasei mijlocii, care apreciază ieșirile în weekend în noile centre comerciale, unde sunt amplasate aceste multiplexuri.

În ciuda prețului relativ ridicat al biletelor, publicul chinez a apreciat de exemplu pelicula „Avatar” (totalul biletelor vândute a depășit 200 de milioane de dolari), filmul „Kung Fu Panda 2”, dar mai ales lungmetrajele 3D precum versiunea recentă a filmului „Titanic”.

China își protejează industria cinematografică limitând la 20 pe an – un număr derizoriu – numărul filmelor străine distribuite pe teritoriul ei. Însă, potrivit lui Teng Jimeng, achiziționarea companiei AMC de către grupul Wanda ar putea aduce modificări importante.

„AMC va putea să se folosească de Wanda pentru a intra pe imensa piață chineză prin intermediul filmelor americane”, afirmă el.

În orice caz, chiar dacă piața chineză rămâne deocamdată foarte puțin deschisă pentru filmele străine, actorii de renume internațional încearcă să își facă loc aici.

Societatea canadiană IMAX Corp. va înzestra noile săli de cinema din China cu noua ei tehnologie, oferind spectatorilor imagini mai mari și cu o rezoluție mai bună.

Printre difuzorii privați și administratorii sălilor chinezești care au semnat un contract cu IMAX figurează de altfel și grupul Wanda.

Gigantul media și de divertisment american Disney a anunțat, în aprilie, că a încheiat un parteneriat cu grupul public China Animation, dar și cu gigantul internet Tencent, pentru un proiect ce vizează dezvoltarea filmelor de animație chinezești.

DreamWorks Animation, specialistul hollywoodian în cinema-ul de animație, a anunțat la rândul său înființarea alături de parteneri chinezi a unui studio de producție la Shanghai.