Oficialii au nevoie de încă o lună pentru a stabili câștigătorul contractului uriaș pentru Lotul Meseș al Autostrăzii Transilvania, cel mai scump lot din România. Astfel, termenul-limită, care era vineri, 30 august la ora 18:00, s-a amânat cu o lună, așa cum a declarat Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (CNAIR), la solicitarea Gândul. În cursă au rămas cei mai mari trei constructori din România, conform surselor oficiale consultate de Gândul.
Vineri, 30 august, la ora 18:00, oficialii CNAIR ar fi trebuit să finalizeze evaluarea privind calificarea tehnică, dar și financiară în cazul licitației pe care a lansat-o pe 9 februarie 2023, dar termenul-limită a fost amânat pentru 30 septembrie, a declarat Alin Șerbănescu.
Miercuri, 28 august, s-a împlinit un an de la termenul limită pentru depunerea ofertelor, perioadă marcată și de contestații și chiar o acțiune în instanță între concurenți.
„Complexitatea documentației și, în consecință timpul necesar verificării tuturor elementelor din oferte” se numără printre motivele invocate de oficialii autorității contractante.
Surse oficiale consultate de Gândul au confirmat că în cursa pentru cel mai scump lot de autostradă din România, de 2 miliarde de euro, au rămas cei mai mari trei constructori din țară. Este vorba de firma – fanion a omului de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, UMB, lider în clasamentul constructorilor de autostrăzi și drumuri expres din România, turcii de la Makyol și italienii de la WeBuild.
Contractul „Proiectarea și execuția Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău, Subsecțiunea 3B3: Poarta Salajului – Zalau, inclusiv Tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș și Subsecțiunea 3B4: Zalău – Nușfalău”, are o valoare maximă la 8.847.104.999 de lei, fără TVA.
„Obiectul contractului îl reprezintă Proiectarea și Execuția Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău, Subsecțiunea 3B3: Poartă Salajului – Zalău, inclusiv Tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș și Subsecțiunea 3B4: Zalău – Nușfalău în lungime de aproximativ 41 km, din care aproximativ 2,8 km de tunel, în conformitate cu prevederile contractului de lucrări”, arată documentele urcate în SEAP.
Durata contractului este de 138 de luni și cuprinde: 18 luni perioada de proiectare, 60 de luni perioada de execuție a lucrărilor și 60 de luni perioada de garanție a lucrărilor.
La începutul anului, conform anunțului publicat în SEAP, pe 23 ianuarie s-a finalizat evaluarea pentru calificare și tehnică, chiar dacă data limită era pe 30 ianuarie, dată la care uma să fie gata evaluarea financiară, etapă urmată de deliberare și atribuire.
În documentele oficiale consultate de Gândul sunt detaliate cele șapte declarațiile de participare depuse inițial la la licitația derulată de CNAIR.
La acel moment, conform surselor Gândul, asocierea condusă de constructorii turci de la Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. ar fi câștigat contractul uriaș.
Din informațiile publicate, Asocierea Makyol-Ozaltin a avut cea mai bună ofertă tehnică. În ceea ce privește componenta financiară, prețul ofertei a avut o pondere de 55% din punctajul total.
Traseul licitației s-a complicat însă ulterior, când reprezentanții Makyol au atacat șa Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a admis contestația făcută de compania din Turcia în urma unei solicitări a CNAIR prin care s-au cerut explicații referitoare la oferta financiară depusă.
Aici, constructorii turci au avut câștig de cauză. „Admite contestația și dispune remedierea”, a decis CNSC vineri, 15 martie 2024.
După decizia CNSC, un alt hop în finalizare licitației a venit din partea italienilor de la WeBuild, care au depus contestație la Curtea de Apel București.
Astfel, după alte două luni, întreaga speță a luat o turnură cu totul neașteptată, atunci când italienii au anunțat că renunță la judecata plângerii.
Citiți și: