Prima pagină » Economic » O parte din service-uri nu mai vor să repare mașinile șoferilor care au RCA la Astra. ASF: „Cele mai multe plângeri primite au fost pentru Astra și Euroins”

O parte din service-uri nu mai vor să repare mașinile șoferilor care au RCA la Astra. ASF: „Cele mai multe plângeri primite au fost pentru Astra și Euroins”

O parte din service-uri nu mai vor să repare mașinile șoferilor care au RCA la Astra. ASF:
Cele 280 de servicuri afiliate la Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) au decis să nu mai repare mașinile șoferilor asigurați la Astra pe motiv că își recuperează foarte greu bani.

Cele 280 de service-uri afiliate la Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) au decis să nu mai repare mașinile șoferilor asigurați la Astra pe motiv că își recuperează foarte greu banii.

„Singura opțiune a șoferilor este să își plătească singuri reparația. Nu mai efectuăm reparații în baza polițelor emise de către Astra pentru că ne este teamă că nu ne mai recuperăm banii”, a declarat pentru gândul directorul general al ASSAI, Cristian Muntean.

În această situație, șoferii care au mașinile lovite vor fi nevoiți să scoată bani din buzunar sau să folosească CASCO.

Decizia service-urilor afiliate ASSAI a fost luată după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a instituit, marți, procedura de redresare financiară prin administrare specială a Astra Asigurări, liderul pieței de asigurări, a suspendat acționarii și conducerea și a numit firma KPMG ca administrator special.

„Dincolo de decizia ASF, problemele cu firma Astra sunt de notorietate, s-au acutizat în ultimii ani, iar ceea ce s-a întâmplat în ultima perioadă cu trecerea sub administrare specială a societății ne îngrijorează și ne punem întrebarea dacă nu cumva se reeditează un nou episod Metropol, în care clienții și-au primit banii în șapte ani de zile”, mai spune Cristian Muntean.

Acesta afirmă că patronii de service-uri nu își permit, în actualul context economic, să crediteze o societate care, în opinia lor, „este pe ultimul drum”.

Service-urile în cauză reclamă că au probleme cu recuperarea banilor de la Astra de aproape trei ani și jumătate. Potrivit raportului ASF, societatea avea la sfârșitul lunii noiembrie un număr de 74.000 de dosare de daună avizate și nelichidate, adică neplătite.

„La 74.000 de dosare de daună nechitate și la 1.200 de euro – dauna medie- , trebuie în momentul de față o recapitalizare de 80 de milioane de euro. Pe domnul Adamescu nu îl văd să mai bage bani într-un pacient în comă”, este de părere directorul general al ASSAI.

Mecanismul de decontare al polițelor RCA practicat de Astra

În continuare, Cristian Muntean spune că a primit plângeri de la clienții care nu au fost despăgubiți de Astra chiar în momentul în care ASF efectua un control la societatea de asigurări.

„Am mai spus și anul trecut că Astra practică un sistem de decontare atipic. Veneați cu mașina la firma de asigurări să vă facă constatarea daunei, firma de asigurări Astra vă condiționa efectuarea constatării și de prezentarea datelor de cont ale dumneavoastră, situație care este oricum ilegală. În momentul în care ieșeați afară, primeați un SMS de la Astra prin care erați informată că vi s-a făcut plata despăgubirii, o sumă dintr-asta derizorie – 25%, maximum 40% din valoarea reală a reparației. Astfel, dosarul de daună era închis pentru că ați fost despăgubită. În normele RCA, scrie clar că ar trebui să fie o cerere scrisă dată de către client în care el să spună că este de acord cu acea sumă. Aceste dosare de daună erau închise fără a exista acceptul clientului și fără a exista un astfel de document esențial. Lucrul acesta se întâmpla anul trecut de prin mai. Am sesizat asta și nu s-a făcut nimic, în ciuda controalelor primite”, afirmă directorul general al ASSAI.

 Astra Asigurări a fost înființată în anul 1991 și are un capital social de 192,71 milioane de lei, controlat de The Nova Group Investments România SA – 72,68% și Epsilon Estate Provider SRL- 27,02%, alături de mai multe persoane fizice și juridice, cu o participație reprezentând 0,3% din capitalul social.

The Nova Group Investments România și Epsilon Estate Provider sunt controlate indirect de omul de afaceri Dan Adamescu.  La finele lunii noiembrie 2013, grupul francez AXA a anunțat că vinde operațiunile din România către Astra Asigurări, părțile convenind să nu dezvăluie termenii și condițiile tranzacției. Tranzacția a presupus preluarea a 38.200 de contracte, în vigoare la finele lunii septembrie 2013.

ASSAI: Poliția asigurărilor nu a funcționat la Astra

Compania Astra este cea mai mare din România din domeniul asigurărilor și numărul 1 la polițele RCA. „Dacă nu mă înșel, două din zece mașini au polițe RCA la Astra și asta pentru că practică cele mai joase prime de asigurare. Din media poliței de 300 de lei, Astra dă 35% comision de vânzare brokerului, mai are 25% costurile administrative cu angajații. Rămân cu nimic din care să despăgubească și din care să obțină și profit”, susține Cristian Muntean.

Directorul ASSAI consideră că principalul vinovat în această situație este ASF, care a dat aprobarea pe aceste sume „foarte mici la RCA”. „Părerea mea este că atunci când crește infracționalitatea într-o țară este și o problemă a populației, dar în special a poliției. Aici vorbim de faptul că poliția asigurărilor nu a fucționat”.

Timișoreanul care a cerut falimentul Astra a primit 80% din pagubă

Service-ul auto Paint System Service SRL din Timișoara a depus recent o cerere de deschidere a falimentului companiei de asigurări Astra. Suma pe care Astra Asigurari o datora service-ului, 65.643 de lei, reprezenta valoarea cumulată a dosarelor de daună scadente și neachitate din iulie 2013.

Mihai Rozsa, directorul general al service-ului auto, afirma atunci că suma respectivă era foarte importantă pentru că punea în pericol continuarea activității societății lui.

La câteva zile de la depunerea cererii, Astra Asigurări a plătit 80% din suma datorată service-ului timișorean. „Din păcate, așa fac toate firmele de Asigurări, numai când este un scandal public sau se iau măsuri drastice, numai așa își achită obligațiile legale de despăgubire. Este o situație disperată la ce a recurs colegul meu de la Timișoara. Vă spun sincer, pentru un om de service care nu este foarte educat îi este și teamă că alte firme de asigurări îl vor marginaliza dacă ia astfel de măsuri, să aibă curaj să facă ceva”, susține directorul general al ASSAI, Cristian Muntean.

Potrivit acestuia, un alt service din București are de recuperat de la Astra Asigurări suma de 180.000 de lei.

Cele mai multe plângeri primite anul trecut la ASF au fost pentru Astra și Euroins

Contactați în legătură cu această situație, reprezentanții Astra au refuzat să comenteze.

Reprezentanții ASF afirmă, însă, că la Astra nu sunt probleme așa de mari cu plata daunelor către șoferi. „Nu vorbim despre toate service-urile, vorbim doar despre cei care eventual îi reprezintă ASSAI. Decizia unui service de a colabora cu o societatea de asigurare ține strict de service. În cazul în care un service nu dorește să efectueze plata în baza unei polițe RCA, asigurații au la dispoziție alte service-uri, este o piață concurențială”, a declarat pentru gândul Radu Soviani, purtătorul de cuvânt al ASF.

Potrivit acestuia, ASF nu a constat vreodată un fenomen ca toate service-urile din România să respingă o societate de asigurare. „În cazul în care sunt refuzați, asigurații se pot duce la un alt service și pot chiar obține un preț mai bun. În cazul în care se optează pentru decontare directă, atunci va încasa banii de la service-ul respectiv. În cazul în care șoferul alege să repare din banii lui, va încasa suma respectivă rambursată de către asigurator în cel mult 90 de zile de la data deschiderii dosarului de daună și cel mult 10 zile de la data depunerii ultimului document justificativ în privința reparației”, mai spune Radu Soviani.

În 2013, ASF a primit circa 10.000 de plângeri de la sigurații auto, două treimi dintre acestea fiind pe societățile Astra și Euroins. „Acest număr de 10.000  trebuie raportat la peste 4,5 milioane de polițe RCA. Pe lângă cele 10.000 de petiții unice, au fost primite și 595 de petiții din partea unor service-uri care reprezintă clienți. Principalele teme ale petițiilor erau neplata daunelor, integral sau în termen”, mai spune reprezentantul ASF.

Astra, un scandal cu iz politic

Începând de marți, ASF a suspendat atribuțiile legale ale acționarilor semnificativi și ale persoanelor semnificative ale societății de asigurare/reasigurare care se transferă administratorului special pe toată perioada administrării speciale, precum și drepturile de vot în privința numirii și revocării membrilor Consiliului de supraveghere ai societății, dreptul la dividende al acționarilor, activitatea, precum și dreptul la remunerație al membrilor consiliului de supraveghere.

Potrivit autorității, planul de măsuri pe care Astra trebuia să-l pună în practică până la 31 decembrie 2013 nu a fost realizat.

Președintele Băsescu a declarat, miercuri, că cere Parlamentului revocarea „imediată” a întregii conduceri a ASF, susținând, referitor la această instituție, că este „o cloacă, unde și-au găsit loc de parcare toți clienții politici, altfel profund incompetenți și nepregătiți pentru această muncă”.

În urma declarațiilor președintelui Traian Băsescu, Autoritatea de Supraveghere Financiară a susținut că a primit avertismente din piața asigurărilor că, în cazul unor decizii dure la adresa Astra, liderul pieței de profil, conducerea instituției va fi demisă.

Totodată, premierul Victor Ponta a afirmat că președintele Traian Băsescu a cerut revocarea conducerii Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) deoarece patronul societății Astra Asigurări, unul dintre sponsorii săi, are probleme.

„Cred că domnul președinte e foarte supărat că unul din sponsorii săi, patronul de la Astra Asigurări, are probleme și de aia s-a apucat să fie supărat pe ASF, că veniturile astea nu erau de azi, erau de mult timp”, a spus Ponta.

 

Citește și