O rețea de benzinării a introdus stațiile de încărcare electrică cu plată
This browser does not support the video element.
Compania Mol a introdus la patru benzinării din București încărcarea cu plată a mașinilor electrice. Prețul e de 29 de lei pentru o încărcare normală și 44 de lei pentru o încărcare rapidă. Reprezentanții firmei spun că fiecare sesiune inițiată se referă la o singură încărcare, indiferent de timpul petrecut la stație sau de electricitatea consumată.
Pentru șoferii de automobile electrice, există și stații publice de încărcare care oferă energie gratuit. Acestea pot fi utilizate în limita unei singure sesiuni de încărcare pe zi. Pentru ca sesiunea de încărcare să fie fără costuri, utilizatorii trebuie să se înregistreze în aplicația e-charge.
„Avem stații de încărcare pentru mașinile electrice în 24 de locații Kaufland și continuăm să ne extindem. Anul trecut au fost încărcați aproximativ 1 milion kilowați oră”, a declarat Loredana Samoilă, PR manager Kaufland România.
Există și stații de încărcare pentru mașinile electrice care sunt montate doar de decor. Reporterii Mediafax au găsit o stație de încărcare care nu a funcționat niciodată într-o parcare a unui magazin Mega Image din Băneasa.
„Am văzut că au venit mașini și au plecat pentru că stația nu funcționează. E montată, dar nu este în stare de funcționare” a spus un paznic care muncește în apropiere.
„Multe dintre ele dau erori în momentul în care încerci să-ți încarci mașina. Deci foarte multe dintre ele nu sunt funcționale”, a spus și un șofer.
Proprietarii de mașini electrice își doresc, totuși, mai multe stații de încărcare în România și ar vrea ca statul să se implice mai mult în infrastructură.
„Mult mai implicat. Avem nevoie de foarte multe stații electrice. Chiar avem nevoie să se implice mai mult și să creeze o infrastructră mai mare”, a spus o femeie.
Specialiștii spun că avantajul pe care îl ai atunci când deții o mașină electrică este faptul că se poate economisi destul de mult.
„În cazul unei mașini de clasa Golfului, dacă ne raportăm la consumul pe 100 de kilometri, aceasta consumă cam 15 kilowați oră la suta de kilometri modelul electric, ceea ce înseamnă undeva la 10 lei dacă o încărcăm acasă sau 30 de lei dacă o încărcăm rapid la o stație publică. Versus aceeași mașină cu carburant convențional care la un consum de 7-8 litri la suta de kilometri ar da cam 45-48 de lei. Deci o diferență destul de mare”, a spus Alexandru Teodorescu, CEO-ul companiei Renovatio.
Aproximativ 2.000 de mașini electrice au fost livrate în România în ultimii trei ani, iar numărul acestora este în creștere, potrivit datelor Porsche România. Anul acesta, piața mașinilor electrice ar putea ajunge la 3.000 – 3.500 de unități, în funcție de evoluția programului Rabla Plus.
Rabla Plus este un program guvernamental prin care statul acordă o subvenție de 45.000 de lei (circa 9.500 de euro) celor care vor să achiziționeze o mașină electrică. În prezent, cel mai ieftin model de mașină electrică pornește de la circa 20.000 de euro.