„O zi neagră pentru Lufthansa”. Cum afectează un accident business-ul companiilor aeriene
AVION PRĂBUȘIT ÎN SUDUL FRANȚEI.Zborul 9525, operat de Germanwings, companie low-cost parte a gigantului Lufthansa, s-a prăbușit marți în Alpii francezi. Autoritățile franceze au acționat prompt, au făcut publică lumii situația și s-au grăbit să trimită în zonă echipe de salvare. În timp ce ministrul francez de Interne anunța că, cel mai probabil, nu există niciun supraviețuitor, reacția Germanwings întârzia să apară. Ulterior, reprezentanții companiei germane, au anunțat prin intermediul rețelelor de socializare că au aflat informațiile vehiculate în presă cu privire la un posibil accident aviatic, dar atenționau că mass media nu trebuie să se grăbească pentru că ei nu puteau să confirme, la acea oră, situația propriului lor avion.
Abia după ce CEO-ul Lufthansa a anunțat că, dacă temerile se confirmă, aceasta ar putea fi o zi neagră pentru companie, și după ce președintele Franței ieșise și el în public și anunțase că nu există supraviețuitori, cei de la Germanwings au confirmat, tot prin intermediul rețelelor de socializare, accidentul aviatic și au modificat site-ul firmei pentru ca orice vizitator să vadă același mesaj alături de un număr de contact unde poate afla mai multe informații.
În timpul confuziei de la Germanwings, la bursă acțiunile companiei-mamă Lufthansa, dar și cele ale Airbus, costructorul aeronavei implicate în acest incident aviatic, scădeau. În primele minute de la anunțul posibilei tragedii, valoarea acțiunilor Lufthansa au scăzut de la 14,06 dolari pe acțiune la 13,30 de dolari pe acțiune, în timp ce în cazul Airbus scăderea de 3,6% a valorii acțiunilor a făcut ca acestea să ajungă la 58,52 de dolari, scrie Business Insider. Anul trecut, acțiunile au scăzut cu 4,5%, conform Ziarul Financiar.
Sursă: Business Insider
Așa s-a întâmplat și în cazurile recente ale altor tragerii similare. Să luăm exemplul Malaysia Airlines. Aceasta se afla în top 15 cele mai bune companii aeriene din lume. Apoi a pierdut în câteva luni două zboruri și 540 de pasageri au murit. Zborul MH370 a dispărut de pe radare în urmă cu mai bine de un an și rămășițele aeronavei nu au fost descoperite nici până în ziua de astăzi. Zborul MH17 s-a prăbușit ulterior în Ucraina, fiind doborât de o rachetă, cel mai probabil trasă de separatiștii pro-ruși.
Chiar dacă Malaysia Airlines nu putea fi considerată vinovată pentru cea de-a doua tragedie aeriană, nefiind vorba despre o defecțiune la bord, clienții săi au început să se reorienteze spre alte companii aeriene și să își anuleze biletele. Așa a ajuns să aibă venituri tot mai mici. Doar în primul trimestru al lui 2014, deci inclusiv după pierderea zborului MH 370, malaysienii au pierdut 140 de milioane de dolari.Toate acestea s-au adăugat la problemele financiare pe care le aveau deja.
Pentru alte companii, un accident aviatic a fost echivalent pe termen scurt cu falientul. Americanii de la Capital Airlines și cei de la Pan Am pot fi dați exemplu în acest caz. Capital Airlines a avut, în mai 1959, două avioane implicate în aceeași zi în accidente. Primul dintre acestea a alunecat pe o pistă udă și a ucis două persoane, iar cel de-al doilea s-a prăbușit din cauza turbulențelor. Au murit 31 de persoane.În total, în doar doi ani și jumătate (din aprilie 1958 până în ianuarie 1960), cinci avioane Capital Airlines s-au prăbușit. Compania avea deja probleme financiare, iar soluția găsită pentru salvarea sa a fost fuziunea cu United, o companie de succes. Aceasta a avut loc în anul 1961.
Pan Am, fostă linie aeriană internațională principală a Statelor Unite, s-a confruntat cu un caz similar cu cel al zborului MH 17 al Malaysia Airlines. Zborul 103 a fost doborât după ce un terorist a detonat o bombă. Asemenea malaysienilor, cei de la Pan Am se confruntau deja cu probleme financiare. Ei au rezistat cu greu câțiva ani după incident, dar au dat faliment.
Avioanele Germanwings aterizează și la București
Germanwings a fost fondată în 1992, ca divizie a companiei aeriene regionale Eurowings, cu sediul în Dusseldorf. Din 2002 aceasta a fost preluată integral de Lufthansa – una dintre cele mai mari companii aeriene din Europa.
Flota Germanwings cuprinde 58 de aeronave, din modelele Airbus A319, Airbus A320, Boeing 717 și McDonnell-Douglas MD-80, cu o vehime medie de 13,8 ani, potrivit planespotters.net. Zborul 9525 era operat cu un avion Airbus 320, unul dintre cele mai populare modele ale constructorului. Acesta era vechi de 24 de ani, ceea ce însemană că se afla spre capătul superior al duratei sale de operare la companiile de prim nivel. Prăbușirea sa este considerată, în Franța, a avea consecințele cele mai grave din ultimele trei decenii și este o premieră pentru Germanwings.
Germanwings operează zboruri spre 34 de destinații, printre care se numără și România. Zborurile Germanwings are aterizează pe aeroportul Otopeni din București decolează din Cehia, Franța, Germania, Italia, Spania, Suedia, Elveția și Marea Britanie, conform site-ului companiei. Biletele de avion au prețuri care pornesc de la 59,99 de euro, cele mai ieftine fiind cele operate pe rutele Berlin – București și Dusseldorf – București.
Săptămâna grevei la piloții Lufthansa
Tragedia din Franța vine după numeroase greve ale piloților companiei Lufthansa, declanșate miercurea trecută. Doar vineri, circa 800 de curse au fost anulate, 90 fiind legate și de o grevă a controlorilor de trafic italieni. În jur de 180.000 de pasageri au fost afectați de aceste greve, conform Ziarul Financiar.
Aceasta a fost a 13-cea acțiune de protest prin întreruperea muncii din ultimul an pentru Lufthansa, după ce sindicatul și patronatul nu au reușit să ajungă la în acord cu privire la intenția firmei de a crește vârsta de pensionare de la 55 la 60 de ani. Acțiunile de protest ale piloților, lansate în aprilie 2014, au produs companiei pierderi în valoare de aproximativ 220 de milioane de euro.
Sindicatul controlorilor de trafic aerian din Franța au anunțat, totodată, suspendarea preavizului pentru greva care ar fi trebuit să înceapă mâine.