În jur de 100 de cetățeni și-au exprimat, în scris, nemulțumirile legate de majorarea tarifelor Metrorex cu până la 30%. Bucureștenii s-au adresat autorităților încă de la intrarea proiectului în consultare publică, respectiv la finele lunii trecute, luni fiind termenul limită până la care cetățenii și-au putut exprima obiecțiile.
Bucureștenii au argumentat că majorările de preț nu se justifică deoarece Metrorex nu a demarat investiții semnificative care să fi îmbunătățit condițiile transportului public de călători cu metroul.
„Nu există dovada necesității majorării tarifelor atașată proiectului. Mai precis, nu există niciun calcul care să demonstreze: (1) investițiile făcute care să justifice majorarea prețurilor; (2) că impactul majorării asupra fluxului de călători și asupra stării sociale și financiare a călătorilor (impactul social al măsurii propuse) este minim; (3) că probleme actuale ale societății sunt cauzate de o necorelare a tarifului pentru călătoria cu metroul cu costurile aferente acesteia”, a comentat Ionuț Sima.
Cetățenii sunt de părere că o majorare cu rata inflației și-ar găsi o justificare, însă scumpirea cu până la 30% a cartelelor de călătorie a fost catalogată drept „nerușinată, în condițiile în care salariile majorității populației sunt înghețate de ani de zile”.
„Fără a fi răutăcios, aș sfătui pe cei care nasc asemenea propuneri să încerce să meargă la serviciu zilnic cu metroul și RATB, eventual să încerce să trăiască din 800 de lei pe lună, din care să plătească și întreținere (peste 300 de lei, că doar vine iarna), 120 de lei transport, să încerce să mănânce și să mai dea și taxe la stat. Vă mai miră sincer evaziunea și încasările slabe la buget? Practic asta încurajați. Oamenii vor scoate cei 15 lei în plus de
Mai mult, bucureștenii au propus alternative pentru ca regia să nu fie nevoită să recurgă la scumpirea călătoriilor.
„Dacă se dorește suplimentarea veniturilor pentru Metrorex, ar trebui găsite alte soluții, ca de exemplu: eliminarea nepotismului, verificarea contractelor pentru achiziții și primele acordate nejustificat”, sugerează Ioana Popescu.
Alte contrapropuneri ale cetățenilor se referă la majorarea încasărilor din publicitatea de la metrou.
Bucureștenii s-au arătat, de asemenea, deranjați de motivele invocate de Metrorex pentru noul val de scumpiri.
„Să se scoată din comunicatul de presă al Metrorex comparația cu tarifele din Paris, Viena, Madrid, Amsterdam și alte orașe din țări în care venitul minim este în jur de 1.500 de euro. Să se facă comparații cu tarife din orașe care au un nivel de trai comparabil cu cel din România și cu venituri minime de circa 150 de euro. Acest comunicat este o insultă la inteligența românilor. Se compară mere cu pere”, a spus Dan Zlatanovici.
Un alt punct atins de mai mulți cetățeni este faptul că transportul cu metroul nu este unul „concurențial”, Metrorex reprezentând singura opțiune a bucureștenilor care doresc să evite traficul suprateran.
„Nu mi se pare corect nici faptul că, pentru că depindem de un mijloc de transport, ni se poate băga pe gât orice preț (în acest caz metroul), că oricum va trebui să îl plătim pentru că altfel nu putem ajunge la muncă”, a comentat „un cetățean nemulțumit”.
„Așteptăm o extindere a rețelei de metrou cu 30% și apoi vom plăti cu bucurie un tarif mai mare. În prezent, acoperiți mai puțin de jumătate din suprafața orașului, dar aveți pretenția de a percepe un tarif dublu față de RATB. Ca să nu mai spunem că nu vă confruntați cu același procent de
Tarifele pentru călătoria cu metroul se vor scumpi cu 25%-33%, potrivit unui Proiect de Ordin al ministrului transporturilor privind aprobarea tarifelor la călătoria cu metroul.
Astfel, prețul cartelei cu două călătorii va urca de la 4 lei la 5 lei.
Cartela cu 10 călătorii va costa 20 de lei, față de 15 în prezent.
Tarifele abonamentelor lunare cu 62 de călătorii, respectiv cu un număr nelimitat de călătorii se vor majora cu 15 lei, la 65 de lei, respectiv 75 de lei.
Abonamentul săptămânal cu număr nelimitat de călătorii se va scumpi cu 5 lei, la 25 de lei, în timp ce pentru un abonament de o zi, bucureștenii vor scoate din buzunar 8 lei, față de 6 lei în prezent.