Pâine fără coloranți și fără gramaj fix din 2014
Românii vor cumpăra de la jumătatea lunii ianuarie a anului viitor doar pâine și alte produse de panificație, precum cornurile, chiflele, batoanele sau minibaghetele, fără coloranți, potrivit unui ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) publicat recent în Monitorul Oficial.
Singura excepție de la această regulă se va face în cazul pâinii din malț, în producerea căreia se va accepta în continuare utilizarea colorantului E150 a-d, caramelul, unul dintre cei mai utilizați în industria alimentară.
Tot odată cu intrarea în vigoare a noului Ordin ANPC, producătorii nu vor mai fi nevoiți să respecte prevederile legate la cantitatea netă pe care trebuia să o aibă pâinea care urma să fie vândută în magazine, hipermarketuri și brutării, respectiv 300 de grame. Până acum creșterea sau scăderea cantității nete a pâinii era permisă doar din 100 în 100 de grame. Ei nu vor fi nevoiți să respecte nici cantitatea netă de maximum 150 de grame, prevăzută până acum la specialitățile de panificație.
Scăderile acceptate ale cantității nete pentru produsele de panificație datorate pierderii de umiditate pe durata de valabilitate vor fi și ele modificate odată cu posibilitatea de a modifica gramajul cu mai puțin de 100 de grame astfel:
– pentru pâinea cu o greutate de până la 300 de grame – 8%
– pentru pâinea cu o greutate cuprinsă între 301 și 500 de grame – 6%
– pentru pâinea cu o greutate cuprinsă între 501 și 1.000 de grame – 4%
– pentru pâinea cu o greutate mai mare de 1.000 de grame – peste 4%
Informare prin „comunicare verbală” pentru clienții care cumpără produse neambalate
De la jumătatea lunii viitoare, cei care vând produse de panificație neambalate în România vor fi nevoiți să afișeze în magazine o serie de informații referitoare la acestea.
„Informarea se poate face prin înscrierea pe produs, pe afiș, anunț sau în orice altă formă – comunicare verbală – , fără risc de confuzie”, se menționează în Ordinul ANPC nr. 392/2013.
Informațiile obligatorii sunt: denumirea produselor, cea a furnizorului, cantitatea netă sau pe bucată a acestora, prețul (lei/bucată), prețul pe kilogram și ingredientele alergene pe care le pot conține.
Ce vor găsi românii pe etichetele produselor de panificație
– denumirea sub care se vinde produsul;
– lista cuprinzând ingredientele;
– cantitatea din anumite ingrediente sau categorii de ingrediente;
– cantitatea netă;
– data durabilității minimale;
– condițiile de depozitare sau folosire atunci când acestea necesită indicații speciale;
– denumirea sau denumirea comercială și sediul producătorului ori ale ambalatorului sau ale distribuitorului înregistrat în Uniunea Europeană;
– locul de origine sau de proveniență dacă omiterea acestuia ar fi de natură să creeze confuzii în gândirea consumatorilor cu privire la originea sau proveniența reală a produsului;
– instrucțiuni de utilizare, atunci când lipsa acestora poate determina o utilizare necorespunzătoare;
– o mențiune care să permită indicarea lotului;
– ingredientele cu efecte alergene;
– prețul de vânzare cu amănuntul, exprimat în lei/bucată;
– prețul pe unitatea de măsură, exprimat în lei/kg.