Benzina s-a scumpit cu aproape 12 procente, respectiv 15 eurocenți, în ultimele două luni, ca urmare a introducerii accizei suplimentare la carburanți.
Cu toate că sunt printre cei mai săraci din UE, șoferii români plătesc în prezent un preț mediu de 1,41 de euro pe litru de benzină, față de 1,26 euro pe litru de carburant la finele lunii martie. La acea dată, companiile petroliere din România cereau cel mai mic preț din Uniune pentru sortimentul Euro 95.
În medie, la nivel european prețurile la carburanți au crescut cu circa 1,79% în ultimele două luni. Mai mult, prețurile de la pompele din Bulgaria și din Malta au scăzut în această perioadă, cu 0,05%, respectiv 1,3%.
CLICK pentru a mări
A doua cea mai mare scumpire s-a înregistrat în Belgia, unde prețurile au urcat cu 7,2%, ajungând la 1,59 euro pe litru de carburant.
Scumpirile din ultimele două luni fac ca șoferii din România să plătească mai mult decât cei din Luxemburg, spre exemplu. Mai mult, România a devenit unul dintre cele mai scumpe state din regiune în ceea ce privește prețul benzinei, acesta fiind mai mare decât cel din Ungaria, Austria, Lituania, Letonia, Cehia, Estonia, Polonia sau Bulgaria.
România, pe primul loc în topul Bloomberg al „Durerii la pompă”
Țara noastră a fost declarată campioană și în topul „Durerii la pompă” întocmit la începutul lunii iunie de jurnaliștii publicației Bloomberg. Aici se menționează că în cazul României s-a înregistrat cea mai mare creștere a prețului pe litru de benzină în rândul celor 61 de state ale lumii analizate.
„Prețul benziei a crescut în România cu 16%, cel mai mare ritm dintre cele 61 de state analizate. Țara a urcat nouă poziții în topul celei mai scumpe benzine”, explică cei de la Bloomberg.
Conform analizei lor, șoferii români trebuie să scoată din buzunar de două ori mai mulți bani pentru a cumpăra un litru de benzină decât cei americani și de 195 de orimai mult decât cei din Venezuela.
Acciza suplimentară la carburanți trebuie să aducă la buget 2,6 miliarde de euro
Acciza suplimentară de șapte eurocenți pe litrul de carburant a fost anunțată de guvernul Ponta la finele anului trecut, în urma negocierilor cu Fondul Monetar Internațional (FMI). Noua acciză și schimbarea modului de calcul a acestor taxe ar fi trebuit să aducă venituri suplimentare de circa 2,6 miliarde de euro la bugetul de stat, potrivit raportului privind bugetul pe anul în curs.
Președintele Traian Băsescu s-a împotrivit însă măsurii și a condiționat promulgarea bugetul pentru 2014 de renunțarea la introducerea accizei suplimentare. Aceasta a fost amânată cu trei luni de zile, ceea ce înseamnă o gaură de circa 600 de milioane de lei la buget.
Totodată, guvernul a decis să înapoieze 4 din cei 7 eurocenți pentru transportatori. Ioana Petrescu a precizat că această măsură va produce o „gaură” de circa 80 de milioane de euro la bugetul de stat.
Acciza suplimentară la carburanți a fost introdusă inițial cu scopul de a finanța construcția de autostrăzi, însă aceasta va fi folosită, la fel ca toate veniturile bugetare, pentru plata pensiilor și ale altor cheltuieli pe care le are statul. Reprezentanții Guvernului au explicat că banii din acciza suplimentară nu pot fi vărsați într-un fond separat dedicat construcției de autostrăzi, acest lucru încălcând prevederile europene.