Prima pagină » Economic » Parlamentarii PNL cer desființarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor. Care sunt argumentele inițiatorilor

Parlamentarii PNL cer desființarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor. Care sunt argumentele inițiatorilor

Parlamentarii PNL cer desființarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor. Care sunt argumentele inițiatorilor

Un grup de 27 de parlamentari ai Partidului Național Liberal (PNL) vor desființarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), care are rolul de garant în aplicarea corectă a legislației din cadrul sistemului național de achiziții publice. Acest demers este inclus în propunere legislativă pentru adoptarea unor măsuri în domeniul achizițiilor publice, înregistrată, pe 21 decembrie, pentru dezbatere la Senat, inițiator fiind senatorul Alexandru Nazare.

Propunerea legislativă depusă la Senat prevede desființarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), care, conform legii și regulamementului de organizare, este un organism independent cu activitate administrativ – jurisdicţională, competent să soluţioneze contestaţiile cu privire la procedurile de atribuire a contractelor prin complete specializate.

Creată în 2012, în prezent, instituţia are în componenţă 11 completuri de soluţionare a contestaţiilor, fiecare fiind format din trei membri, dintre care unul are calitatea de preşedinte. Pentru buna funcţionare a completurilor de soluţionare a contestaţiilor în cadrul fiecãruia dintre acestea mai sunt repartizaţi câte un consilier economic, un consilier juridic și un consilier tehnic, arată CNSC.

Conform președintelui CNSC, Florentina Drăgan, în anul 2021, – când numărul contestațiilor a crescut cu 15% față de primul an al pandemiei, valoarea totală estimată a procedurilor de atribuire în care Consiliul a pronunțat decizii a fost de 77.320.050.850,70 RON, (echivalent a 15.714.179.914,38 EURO), din care valoarea totală estimată a procedurilor de atribuire în care Consiliul a pronunțat decizii de admitere a contestațiilor și implicit de remediere a procedurilor de atribuire a fost de 24.238.929.888,91 RON (echivalent a 4.926.211.261,05 EURO).

„Rolul instituției noastre va fi în anul 2022 cu atât mai crucial în contextul implementării proiectelor de investiții publice finanțate din fondurile ce urmează a fi alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, care vor implica efectuarea unui mare număr de achiziții publice, ţinând cont de faptul că instituţia noastră este garantul continuu al punerii în aplicare, în mod integral și sustenabil, a strategiei naționale în domeniul achizițiilor publice, recomandare specifică de țară menționată inclusiv în cadrul P.N.R.R”, spunea șeful instituției, în cel mai recent raport anual publicat.

Ce propun parlamentarii PNL

Propunerea a 26 de senatori și a unui deputat PNL este ca aceată instituție să fie desființată în decurs de aproximativ un an.

„Investițiile reprezintă cheia de reechilibrare a finanțelor publice din România. Pe ipoteza creșterii cuantumului acestora se bazează atât Ministerul de Finanțe în construcția bugetară, dar și agențiile de rating și partenerii internaționali când evaluează economia României. Însă, această ipoteza trebuie materializată pentru a păstra și a îmbunătăți ratingul de țară al României. Deși cuantumul investițiilor a crescut la circa 5% în ultimii doi ani, această creştere nu reftectă pe deplin resursele puse la dispoziție, având în vedere decalajul constant între procentul din PIB prognozat al investițiilor și cel cheltuit efectiv”, se arată în expunerea de motive.

Iniițiatorii invocă lentoarea cu care se derulează procedurile de soluționare a contestațiilor, iar recursurile/plângerile împotriva deciziilor CNSC sunt judecate de către Secțiile de contencios administrativ, unde întârzierile în comunicarea motivărilor sunt de luni de zile. „Observăm o practică neunitară pentru că în spețe identice sau similare soluțiile pronunțate sunt total diferite. Având în vedere că beneficiarii sunt obligați să semneze contractele după pronunțarea deciziilor CNSC, indiferent ce decizii finale vor lua instanțele, estimăm și un flux potențial de despăgubiri, care va greva bugetul de stat în următorii ani”, argumentează aceștia în documentul depus în penultima săptămână din an.

Astfel, propunerea prevede:

  • Preluarea etapizată a atribuțiilor CNSC de către instanțele de judecată până la 1 ianuarie 2024 și desființarea CNSC;
  • Reducerea controlului ex-ante de la 10% la 5% din proceduri pentru doi ani, după care eliminarea acestui tip de control;
  • Digitalizarea procedurilor de transmitere a contestațiilor, a dosarului achiziției și a deciziilor până la momentul desființării CNSC;
  • Digitalizarea integrală a controlului ex-post;
  • Introducerea de factori de evaluare în legătură directă cu forța de muncă angajată a unui operator economic pentru a preveni situațiile în care firme decapitalizate și fără posibilități reale de execuție câştiga proiecte, dar nu le duc la bun sfârșit.

Experta în acchiziții publice Valeria Tudora spune că „e dorința oricărui partid ajuns la putere” să nu mai existe contestații la proceduri. „O desființare a CNSC este un lucru cu bătaie lungă – pentru că, de fapt, dorim să nu mai avem contestații la proceduri. E dorința oricărui partid ajuns la putere, e o idee bună, dar contestația e și ea un barometru – arată că nu totdeauna autoritățile contractante au dreptate și nu poți să interzici dreptul unui om de a depune o contestație. Încercăm să depunem tot felul de cauțiuni, dar nu asta e soluția. Soluția e să avem proceduri transparente – or, aici suntem departe”, a mai declarat Valeria Tudora, citată de Libertatea.

Proiect Lege Forma Initiatorului 22b852FG by Gandul.info on Scribd

Citește și