Parlamentul European vrea să oprească vânzarea mașinilor cu ardere internă şi hibrid. Statele membre sunt cele care vor avea ultimul cuvânt

Publicat: 09 06. 2022, 10:46
Actualizat: 09 06. 2022, 11:58
Sursa foto: Shutterstock - caracter ilustrativ

Parlamentul European s-a pronunţat, miercuri, în favoarea interzicerii vânzărilor de maşini noi dotate cu motoare cu ardere internă începând din anul 2035, dar decizia va trebui supusă aprobării Consiliului Uniunii Europene.

Parlamentul European a aprobat miercuri după-amiază, cu 339 de voturi pentru, 249 de voturi împotrivă şi 24 de abţineri, un proiect elaborat de Comisia Europeană care prevede norme stricte privind emisiile de dioxid de carbon, astfel că motoarele cu ardere internă nu vor mai putea fi montate pe vehicule produse începând din anul 2035.

Legislativul european sprijină standardele revizuite privind emisiile de CO2 pentru autoturismele și vehiculele utilitare ușoare noi, parte a pachetului legislativ „Pregătiți pentru 55 în 2030”, a transmis Legislativul comunitar, printr-un comunicat de presă, în care se precizează că, în urma votului în plen de miercuri, eurodeputații și-au adoptat poziția cu privire la normele propuse de revizuire a standardelor de performanță privind emisiile de dioxid de carbon pentru autoturismele și camionetele noi.

Achiziționarea și conducerea de autoturisme cu emisii zero vor deveni mai ieftine pentru consumatori

Prin textul adoptat, care constituie poziția de negociere a Parlamentului cu statele membre, eurodeputații sprijină propunerea Comisiei de a ajunge la o mobilitate rutieră fără emisii până în 2035 (un obiectiv privind întregul parc de vehicule de la nivelul UE de a reduce emisiile produse de autoturismele noi și de vehiculele utilitare ușoare cu 100% față de 2021). Obiectivele intermediare de reducere a emisiilor pentru 2030 ar trebui stabilite la 55 % pentru autoturisme și la 50 % pentru camionete, potrivit PE.

„O revizuire ambițioasă a standardelor privind emisiile de CO2 este un element crucial pentru a atinge obiectivele noastre climatice. Prin adoptarea noilor standarde, creăm claritate pentru industria autovehiculelor și stimulăm inovarea și investițiile pentru producătorii de automobile. În plus, achiziționarea și conducerea de autoturisme cu emisii zero vor deveni mai ieftine pentru consumatori. Sunt fericit că Parlamentul a susținut revizuirea ambițioasă a obiectivelor pentru 2030 și reducerea cu 100% a emisiilor pentru 3035, ceea ce este esențial pentru a atinge neutralitatea climatică în 2050”, a delcarat Raportorul Jan Huitema (Renew, NL).

Conform sursei citate, eurodeputații sunt acum pregătiți să înceapă negocierile cu statele membre ale UE. Consiliul Uniunii Europene, în care sunt reprezentate statele membre, se va pronunţa până la sfârşitul acestei luni asupra planului propus de Comisia Europeană şi probabil vor apărea obiecţii, astfel că va trebui elaborat un nou proiect, care să fie agreat atât de PE, cât şi de Consiliul UE.

Cronologic, votul din PE vine după ce, la 14 iulie 2021, ca parte a pachetului „Pregătiți pentru 55”, Comisia a prezentat o propunere legislativă de revizuire a standardelor de performanță privind emisiile de CO2 pentru autoturisme și vehiculele utilitare ușoare noi. Propunerea urmărește să contribuie la obiectivele climatice ale UE pentru 2030 și 2050, să aducă beneficii cetățenilor prin introducerea pe scară largă a vehiculelor cu emisii zero (o mai bună calitate a aerului, economii de energie și costuri mai mici pentru deținerea unui vehicul), precum și să stimuleze inovarea în domeniul tehnologiilor cu emisii zero.

Ce obiecții sunt așteptate

Un amendament care prevedea posibilitatea vânzărilor de motoare hibrid a fost respins, relatează Mediafax. „Vot istoric în Parlamentul European: deputaţii se pronunţă pentru interzicerea motoarelor cu ardere internă la vehicule noi din 2035”, a reacţionat Comisia Europeană, amintind că prezentase această propunere în iulie 2021, în cadrul setului de măsuri pentru reducerea poluării.

Practic, Parlamentul European ar vrea să nu mai poată fi fabricate maşini echipate cu motoare pe benzină şi motorină din 2035. Vehiculele cu ardere internă înmatriculate până atunci vor rămâne însă în circulaţie până la un termen care urmează să fie stabilit, notează site-ul Tagesschau.de, citat de Mediafax.

Opoziţia germană a criticat deja iniţiativa, notând că Parlamentul European nu acceptă nici noi tipuri de carburanţi ecologici. „Partidul Verzilor, liberalii şi social-democraţii se înscriu, din păcate, pe drumul spre electromobilitate”, a reacţionat eurodeputatul german Jens Gieseke, din cadrul Uniunii Creştin-Democrate (CDU).

Obiecţiile privind maşinile electrice se referă la timpul mare de încărcare a bateriei, la lipsa infrastructurii staţiilor de încărcare şi la poluarea generată de acumulatori. De asemenea, energia electrică s-a majorat, iar necesarul de electricitate va creşte exponenţial. În acest context, Germania a pledat pentru dezvoltarea unor combustibili ecologici, arată sursa citată.