Prima pagină » Economic » Patru milioane de metri pătrați de comerț modern în România. Ce loc ocupă Bucureștiul pe piața stocului de retail

Patru milioane de metri pătrați de comerț modern în România. Ce loc ocupă Bucureștiul pe piața stocului de retail

Patru milioane de metri pătrați de comerț modern în România. Ce loc ocupă Bucureștiul pe piața stocului de retail

La finalul anului în curs, stocul de retail modern din România, însemnând centre comerciale, parcuri de retail și galerii comerciale cu o suprafață închiriabilă de minimum 5.000 de metri pătrați, va depăși pragul de patru milioane de metri pătrați.

Și asta în condițiile în care, piața stocului de comerț modern a atins nivelul de 3,96 milioane de metri pătrați, potrivit rapoartelor Bucharest Retail Market și Retail Regional Cities, realizate de Cushman & Wakefield Echinox.

Cu un stoc de 1,25 milioane metri pătrați, format din 32 de proiecte cu o suprafață închiriabilă medie de 39.000 de metri pătrați, Capitala reprezintă cea mai mare piață.

Experții susțin că stocul de retail din București este comparabil ca dimensiuni cu cel din regiunea Centru – Vest a ţării (1,33 milioane metri pătrați) și de două ori mai mare decât cel din regiunea Est – Moldova (595.000 mp). La nivel de orașe, cele mai dezvoltate piețe din punct de vedere al stocului de spaţii comerciale moderne sunt Timișoara (254.000 mp), Constanţa (211.000 mp) și Oradea (199.000 mp).

Piața stocului de retail din Capitală deservește o populație de aproape 2,6 milioane de locuitori ai regiunii București – Ilfov, potrivit celor mai recente date ale Institutului Naţional de Statistică cu privire la populația după domiciliu.

2020, anul care a dat peste cap piața locală de retail

Specialiștii spun că primele șase luni ale anului în curs au reprezentat cea mai dificilă perioadă din istoria de 20 de ani a pieței locale de retail modern. Și asta în condițiile în care autoritățile au decis la finalul lunii martie suspendarea activității pentru toate magazinele considerate neesențiale care își desfășoară activitatea în centre comerciale, ca măsură de prevenție pentru stoparea extinderii pandemiei COVID-19.

Ulterior, de la data de 15 iunie 2020, activitatea comercială a fost reluată, fiind restricţionate în continuare cinematografele și zonele de food-court.

În acest context, dezvoltatorii au decalat și programul deschiderilor de noi centre comerciale, cele mai importante inaugurări din prima parte a anului fiind reprezentate de centrul comercial Shopping City Târgu Mureș realizat de NEPI Rockcastle, respectiv parcul de retail NEST Miercurea Ciuc dezvoltat de RC Invest.

În cea de-a doua jumătate a anului, cele mai importante inaugurări sunt așteptate la Brașov, unde AFI Europe va deschide al treilea centru comercial al companiei de pe piața locală, dar și la Târgoviște, unde Prime Kapital va deschide primul centru comercial din oraș.

În ceea ce privește Bucureştiul, primele spaţii comerciale noi sunt așteptate în 2021, când urmează a fi inaugurată extensia centrului comercial Colosseum din nord-vestul orașului, în timp ce grupul belgian Liebrecht & wooD va deschide prima etapa a Fashion House Cernica Village, cel de-al doilea outlet center din București și din ţară.

Cel mai recent proiect intrat în stocul regiunii București – Ilfov este DN1 Value Center, finalizat la finalul anului trecut de către Prime Kapital și MAS Real Estate pe raza localității Balotești. Având o suprafață închiriabilă de 27.000 mp, DN1 Value Center a consfinţit crearea unui nou parc de retail cu o suprafață de aproape 47.000 mp care mai cuprinde și două unități deținute și operate de grupurile germane Hornbach și Lidl.