„Prin Ordonanța de Urgență aprobată astăzi (marți – n.r.), a fost abrogat art.63 din OUG 47/2015 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2015 și unele măsuri bugetare. Prin acest articol se instituise acordarea unei majorări medii a salariilor de bază cu 22% pentru personalului din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, ANAF, Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili și Agenției Naționale pentru Achiziții Publice”, se arată într-un comunicat al Guvernului.
Executivul a aprobat marți ordonanța de urgență privind unele măsuri pentru realizarea de investiții la operatorii economici din industria de apărare și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Câteva mii de angajați de la direcțiile de Finanțe din țară și din administrația locală au oprit lucrul, marți dimineață, cerând majorarea salariilor și reclamând că salariile celor din Ministerul de Finanțe și ANAF au crescut printr-o Ordonanță a Guvernului adoptată „pe ascuns”.
Ministerul Finanțelor a anunțat vineri că funcționarii publici și personalul contractual din Ministerul Finanțelor, ANAF, Agenția Națională pentru Achiziții Publice și Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili beneficiază de 25 de clase de salarizare succesive față de clasa deținută, începând cu 1 noiembrie.
Ministerul a precizat că, astfel, salariile de bază vor fi majorate, în medie, cu 22%, iar de această creștere a salariilor vor beneficia aproximativ 5.700 de persoane.
Majorarea salariilor s-a făcut prin derogare de la OU 23/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în 2015.
Liderul CNS Cartel Alfa, Bogdan Hossu, declara pentru MEDIAFAX că peste 60.000 de angajați, în principal ai MFP și ANAF, vor beneficia de o creștere salarială de peste 60%, după ce Guvernul a inclus în rectificarea bugerată o derogare care nu făcea parte din proiect și nu a fost discutată cu partenerii sociali.
Alianța Sindicatelor Sed Lex a anunțat marți că angajații din instituțiile fiscale, din primării și din alte unități din administrația locală au declanșat un protest spontan pe termen nelimitat, cerând creșteri salariele similare celor acordate în învățământ și sănătate.
Potrivit reprezentanților Sed Lex, acțiunile de protest au fost declanșate spontan și durata acestora nu poate fi precizată, angajații din administrație publică reclamând faptul că lor nu le-au fost acordate creșteri salariale, în condițiile în care în acest domeniu media salarizării este de aproximativ 1.350 de lei net.
„Din cauza modului defectuos în care este gestionată politica salarială din România, creând discriminări între categorii sociale ș chiar între angajații din cadrul administrației publice (vezi creșterile salariale acordate în învățământ și sănătate, precum și angajaților din cadrul structurilor centrale ale Ministerului Finanțelor Publice și ANAF), salariații din domeniul Fiscului, din primării și din alte instituții din administrația publică centrală și locală au declanăat au declanșat acțiuni spontane la nivel național, solicitând în mod expres acordarea de creșteri salariale”, au transmis liderii Sed Lex, într-un comunicat.
La Cluj, peste 300 de angajați ai Direcției Generale a Finanțelor Publice Cluj au întrerupt lucrul marți dimineață și s-au adunat în curtea instituției.
Aproximativ 3.000 de angajați ai Regionale Finanțelor Publice Ploiești, care include județele Prahova, Argeș, Dâmbovița, Ialomița, Teleorman, Călărași și Giurgiu, au întrerupt și ei lucrul și au ieșit în stradă, nemulțumiți că doar colegii lor din aparatul central beneficiază de majorări salariale.
Și la Suceava, activitatea Administrației Finanțelor Publice este blocată, după ce angajații au întrerupt lucrul. La București, s-au adunat protestatari în fața Ministerului Finanțelor.
„Oamenii sunt extrem de revoltați pentru faptul că guvernanții găsesc întotdeauna soluții pentru ei, dar niciodată pentru cei care muncesc efectiv”, apreciază liderul Sindicatului Finanțe Prahova Sed Lex, Aurel Fănică.
Majorare fără un impact bugetar vizibil
Fiind introdusă în textul final al ordonanței privind rectificarea bugetară, care a fost publicat în Monitorul Oficial, măsura, anulată acum, de majorare a salariilor anumitor angajați din Finanțe și de la Fisc, nu apare în expunerea de motive (prezentă în proiectul de lege), deci nu a fost comunicat oficial impactul bugetar.
Studiind însă, în paralel, proiectul ordonanței de rectificare bugetară și forma în care a apărut el în Monitorul Oficial, reiese că la nivelul ministerului Finanțelor Publice impactul bugetar pentru anul în curs ar fi zero. În ambele variante, atât în proiectul de rectificare cât și în forma din Monitorul Oficial, suma trecută la capitolul „Cheltuieli de persona” este aceeași: 68,103 milioane de lei.
Controverse privind cuantumul majorării care a fost anulată
În ceea ce privește cuantumul exact al majorărilor, acesta a fost subiectul unor dispute între Finanțe și reprezentanții Sindicatelor. În timp ce ministerul de resort a comunicat oficial că majorarea ar fi de 22%, liderul Cartel Alfa, Bogdan Hossu, a declarat pentru Mediafax că, de fapt, așa cum reiese din legea publicată în Monitorul Oficial, aceasta ar fi de peste 60%.
Textul din lege privind majorarea este următorul:
„Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 71/2015, cu modificările și completările ulterioare, începând cu drepturile salariale aferente lunii noiembrie 2015, funcționarii publici și personalul contractual din Ministerul Finanțelor Publice — aparat propriu, Agenția Națională de Administrare Fiscală — aparat propriu, Agenția Națională pentru Achiziții Publice și Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili beneficiază de 25 de clase de salarizare succesive față de clasa deținută”.
Conform legii 284/2010 privind salarizarea din sistemul bugetar, diferența dintre două clase de salarizare este de 2,5% din salariul de bază, ceea ce înseamnă o creștere de 62,5% din salariul de bază în cazul de față (25 de clase în plus), care pentru anul în curs este de 600 de lei. Rezultă astfel o creștere a salariilor a câte 372 de lei pentru fiecare angajat în parte.