Față de anul 2013, când s-a situat la 324,9 milioane euro, excedentul comercial al schimburilor de produse agroalimentare a crescut anul trecut cu 58,3%. Importurile au fost cu 2,6% mai mari în 2014, comparativ cu anul anterior.
„Dacă anul 2013 a fost primul din ultimii 20 de ani cu balanța comercială pozitivă pentru schimburile de produse agroalimentare, iată că anul 2014 ne aduce cel mai bun rezultat din punct de vedere al excedentului comercial, pentru aceasta perioadă, respectiv de 514,3 milioane euro”, a declarat, într-un comunicat, Daniel Constantin, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
Raportat la anul precedent, valoarea livrărilor intracomunitare de produse agroalimentare din 2014 s-a majorat cu 10,7%, în timp ce exporturile către țările terțe au scăzut cu 0,3%. Achizițiile din statele membre UE au crescut cu 3,2% iar cele din țări terțe s-au menținut la același nivel ca în 2013.
Principalele produse agroalimentare exportate în 2014 au fost: grâu (aproape 5 milioane tone pentru 959,4 milioane euro), porumb (3,7 milioane tone pentru 755,1 milioane euro), țigarete, semințe și ulei de floarea-soarelui, semințe de rapiță, orz, animale vii din specia ovine sau caprine, carne de pasăre, precum și animale vii din specia bovine.
Comparativ cu încasările obținute în 2013, exporturile de țigarete au crescut cu 193,1 milioane euro, la 699,1 milioane euro, iar cele de semințe de rapiță au urcat cu 145,7 milioane euro, la 338,3 milioane euro.
Exportul de nuci a performat și în 2014, în condițiile creșterii cu 22,8% a cantității livrate, precum și a prețului unitar, încasările fiind cu 55,6% față de anul 2013, la 60,4 milioane euro.
În ceea ce privește importurile, carnea de porc, șroturile de soia, produsele de brutărie-patiserie, diferitele preparate alimentare și ciocolata s-au situat pe primele locuri anul trecut, după ponderea valorică în total import. Față de anul 2013, facturile au fost mai mari în principal la tutun brut (total 162,4 milioane euro, reprezentând o creștere cu 27,9%), carne de pasăre (146,1 milioane euro, +19,2%), ciocolată (163,6 milioane euro, +16,3%) și carne de porc (286,1 milioane euro, +6,5%).
Zahărul, produs care se situa în mod tradițional pe primul sau al doilea loc în topul importurilor, alături de carnea de porc, a marcat o scădere semnificativă (mai puțin cu 47.900 tone, respectiv 60,8 milioane euro), sub presiunea cantităților de zahăr din sfeclă produse suplimentar în 2014, acesta clasându-se pe locul 10 în top importuri, după cafea.
Valori în scădere ale importurilor s-au mai înregistrat la: grâu (-6,8 milioane euro), țigarete (-29,8 milioane euro), lapte și smântână (-8,3 milioane euro), ape minerale care conțin zahăr și semințe de floarea-soarelui.
Uniunea Europeană a fost principalul partener în comerțul agricol al României în anul 2014: livrările de produse agroalimentare către această destinație au avut o pondere valorică de 61% (58,4% în 2013), iar achizițiile din statele membre UE au deținut o pondere de 81,4% (80,9% în 2013).
Potrivit datelor Institutului Național de Statistică transmise MEDIAFAX, în perioada ianuarie-noiembrie 2014, cei mai mari 20 de exportatori de produse agroalimentare din România erau, în principal, producătorii de țigarete, traderii de cereale, dar și un producător de lactate. Topul este condus de Philip Morris Italia – reprezentat fiscal de Philip Morris România și urmat, în ordine, de: Alfred C. Toepfer international, Ameropa Grains, Nidera Romania, Cargill Agricultura, Glencore Protein Romania, Bunge Romania, CHS Agritrade Romania, British American Tobacco Limited – reprezentat fiscal de British – American Tobacco, Agro-Chirnogi, Monsanto Romania, JT International Manufacturing, Bunge Danube Trading, Expur, VA Intertrading Aktiengesellschaft, Glencore Grain BV, Philip Morris International Management – reprezentat fiscal de Philip Morris Romania, Cerealcom Dolj, Pioneer HI-Bred Seeds Agro- reprezentant fiscal Pioneer Hi-Bred Elveția și Fabrica de lapte Brașov (Olympus).
În același timp, clasamentul importatorilor de produse agroalimentare este condus de două rețele mari de magazine aparținând aceluiași grup, respectiv Lidl Discount și Kaufland, aceștia fiind urmați de Cargill Agricultura, British American Tobacco, Philip Morris International, Nestle Romania, Bunge Danube Trading, Alfred C. Toepfer international, Rewe Romania, Metro Cash & Carry Romania, Agrana Romania, JT International Manufacturing, Mondelez Europe Gmbh – reprezentat fiscal de Mondelez Romania, Delaco Distribution, Ferrero Romania, Zahărul Oradea, Mondelez Romania, Glencore Protein Romania, Ameropa Grains și Agrana Buzău.