Pentru fiecare trei români care își duc mașinile în programul Rabla, un dealer vinde o mașină. Ce fac ceilalți doi cu prima
Potrivit datelor transmise la solicitarea MEDIAFAX de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), care gestionează programul Rabla, anul trecut, prin program au fost casate 20.394 de mașini vechi și au fost decontate tot atâtea tichete pentru achiziția de mașini noi, de către persoanele fizice și juridice.
Dintre cei 16.834 de cetățeni care, casându-și vechile mașini, au obținut tichetele de reducere de 6.500 de lei pentru achiziționarea unui autoturism nou, doar 5.446 le-au și folosit, în timp ce ceilalți 11.388 au preferat să cedeze prima de casare.
Astfel, două treimi dintre cei care au achiziționat autovehicule noi prin programul Rabla pentru persoane fizice au fost cetățeni care au preluat prima de casare de la cei care au avut o mașină mai veche de opt ani pe care au predat-o pentru casare, dar nu au avut posibilitatea să și cumpere o mașină nouă.
Pe lângă prima de casare au fost acordate și eco-bonusuri de 500 de lei, pentru achiziționarea unor autoturisme noi cât mai nepoluante, mai exact pentru achiziționarea unui autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Euro 6, achiziționarea unui autovehicul nou, al cărui motor generează o cantitate de emisii ce CO2 mai mică de 100g/km și respectiv achiziționarea unui atuovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid. Cei care au optat pentru autoturisme cu mai multe dintre aceste caracteristici au putut beneficia de maxim două eco-bonusuri, adică de o reducere suplimentară de 1.000 de lei.
Anul trecut, au fost solicitate și obținute 1.607 eco-bonusuri, dintre care 1.531 de persoane fizice și 76 de persoane juridice.
Doar 296 de eco-bonusuri au fost solicitate de cetățeni care și-au păstrat prima de casare, care le-au folosit pentru a cumpăra 288 de autovehicule ecologice, în timp ce 1.235 de eco-bonusuri au fost folosite pentru achiziția a 1.158 de autovehicule ecologice de persoane cărora le-a fost cedată prima de casare.
În proiectul programului Rabla pentru 2015 este prevăzut ca tichetul de reducere de 6.500 de lei să poată fi în continuare transferat, iar valoarea eco-bonusului va crește anul acesta de la 500 la 1.500 de lei.
Bugetul alocat anul acesta pentru Rabla va fi de 200 de milioane de lei, cu 33 la sută mai mare decât anul trecut. În 2014, bugetul programului a fost de 140 de milioane de lei, din care a fost decondată suma de 132.869.500 de lei.
Cele mai multe mașini vechi scoase din uz anul trecut au fost în București (4.607), Prahova (1.045) și Argeș (998), iar cele mai multe autovehicule noi achiziționate prin program au fost în București (6.041), Constanța (1.090) și Prahova (1.045), au precizat, pentru MEDIAFAX, reprezentanții AFM.
Pentru prima dată, numărul tichetelor alocate persoanelor juridice (3.000) a fost suplimentat, fiind decontate 3.560 de tichete.
Printre beneficiarii programului Rabla 2014 pentru persoane juridice au fost: Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor, care a obținut 429 de tichete, CNADNR (123) și Secretariatul General al Guvernului, care a obținut 51 de tichete, folosite pentru achiziția de mașini Dacia Duster pentru Republica Moldova.