Aproximativ 75% dintre liderii de business din România (CEO și C-level management) consideră că economia este afectată de #coronacriza și doar 3% din totalul celor intervievați apreciază că economia este puțin sau chiar deloc afectată.
Un procent de 55% dintre respondenți (90% dintre intervievați în rolul de CEO, și restul de 10% tot în C-level management) au susțin că și-au redus activitatea în perioada de pandemie.
Și asta în timp ce doar 49% se confruntă în mod real cu scăderea vânzărilor și a comenzilor, potrivit rezultatelor primului studiu național despre încrederea managerilor români în economie, parte din proiectul Confidex.
Privind retrospectiv, susțin cei care au realizat studiul, comparativ cu previziunile de la începutul anului, cifra de afaceri a companiilor a înregistrat o scădere cu 21% până la momentul actual.
De altfel, până la sfârșitul lui 2019, managerii estimează o recuperare lentă, de doar patru procente, ceea ce înseamnă că afacerile românești vor încheia anul cu o scădere totală în cifră de afaceri și profit de 17%.
Chiar și așa, se estimează un reviriment accelerat în 2021, în care cei 17% vor fi recuperați în primul semestru al anului.
Potrivit rezultatelor cercetării, în general, în ultimul trimestru, resursele de capital uman, financiar și material ale companiilor sunt relativ similare cu cele de acum un an.
Acest fapt a fost menționat de respondenți în proporții variind între 50% și 75% din total. Capitalul de lucru este aspectul care s-a îmbunătățit cel mai mult, susțin specialiștii, în timp ce relațiile cu clienții și furnizorii par a fi cele mai stabile.
Pentru viitor, 70% dintre manageri consideră că șomajul și inflația vor crește. Cu toate acestea, liderii de business nu se așteaptă la o majorare semnificativă a șomajului, ci la una moderată, de doar 3-4%.
De asemenea, 56% dintre managerii români consideră că leul se va devaloriza, în raport cu moneda europeană. Indiferent de cifra de afaceri, evoluțiile PIB pentru următoarele trei luni, cele ale pieței de capital și investițiilor private vor fi marcate de scădere, în viziunea majorității respondenților.
Ca direcție strategică, 58% dintre companii consideră că, în perioada următoare, ar trebui să crească productivitatea, chiar și investind, pentru a rămâne competitivi, în timp ce 33% consideră că reducerea costurilor e soluția supraviețuirii în această perioadă.
Percepția cea mai optimistă asupra economiei aparține companiilor din agricultură (43), în timp ce companiile din servicii și transport, depozitare, distribuție oferă cele mai mici valori ale indexului (38).
Menit să urmărească evoluția încrederii în economie, Impetum Group a dezvoltat un index care, pe baza a 29 de itemi extrași din chestionarul de cercetare, comprimă într-un scor unic nivelul percepției din mediul de afaceri.
În prezent, indicele Confidex este la 41 de puncte din totalul de 100, foarte aproape de o mediană neutră, susțin experții.
Corelat cu principalele concluzii ale cercetării, specialiștii afirmă că acesta relevă un tonus precaut în mediul de afaceri și poate fi asociat unei economii care mai degrabă a schimbat regimul de viteză decât și-a oprit funcționarea.
„Dacă înțelegem foarte bine această criză, vom putea să preschimbăm amenințările în oportunități de dezvoltare și să transformăm economia într-una robustă, cu afaceri mai rezistente.
„Pentru asta e nevoie în primul rând să strângem date din piață, și tocmai de aceea am lansat Confidex.
„Vom continua să sprijinim mediul de business prin colectarea de informații actuale astfel încât, în paralel cu etapele crizei, să înțelegem ce se întamplă, apoi să analizăm aceste date și să tragem concluzii, ca în final să creăm împreună repere pe baza cărora putem lua decizii adecvate realității din teren”, a declarat Andrei Cionca, CEO Impetum Group.
Cu un eșantion de 503 companii din toate domeniile principale de activitate și toate regiunile țării, dintre care 150 companii mari cu cifra de afaceri mai mare de cinci milioane de euro, studiul este o premieră națională și oferă informații colectate pe cele mai importante șase sectoare contributoare la PIB: agricultură, industrie și energie, construcții, comerț și HoReCa, logistică (transport, distribuție, depozitare), servicii.