Peste 100 de nave au evitat tranzitarea Mării Roșii din cauza atacurilor militanților huthi /Operațiunile militare riscă să perturbe traficul
Peste 100 de nave portcontainer au optat pentru traseul maritim care ocolește Africa, ceea ce generează întârzieri și costuri suplimentare, pentru a evita riscurile atacurilor comise de militanții huthi în Marea Roșie.
Conform datelor centralizate de grupul Kuehne+Nagel, 103 nave care transportă containere au renunțat la circulația prin Marea Roșie, optând pentru ruta care ocolește Africa. În plus, multe companii încep să ia în considerare posibilitatea de a face transporturi pe calea ferată sau cu avioane în locul rutei care traversează Marea Roșie, care constituie 12% din transporturile maritime globale.
În contextul atacurilor asupra navelor comerciale comise de insurgenții huthi din Yemen, Statele Unite au anunțat crearea unei forțe internaționale de reacție pentru protejarea culoarelor maritime. Potrivit agenției Bloomberg, Statele Unite încearcă să ajungă la o poziție comună a comunității internaționale, iar una dintre opțiuni ar fi lansarea de bombardamente asupra Yemenului, deși, deocamdată, este preferată abordarea diplomatică. Însă, în acest context, companiile de transport maritim se așteaptă la perturbarea transporturilor maritime mai multe săptămâni.
Polițele de asigurare cresc pentru navele care tranzitează Marea Roșie, la fel și tarifele de transport și prețul petrolului, acestea generând noi preocupări privind inflația, exact în momentul în care băncile centrale păreau să o stabilizeze.
”Ambele opțiuni – majorarea polițelor de asigurare și ocolirea Africii – vor avea efecte asupra prețurilor mărfurilor”, afirmă Toby Vallance, membru al Comitetului Executiv al Forumului Avocaților din domeniul Asigurărilor, o organizație cu sediul la Londra.
Mai multe state, printre care Arabia Saudită, se tem că atacurile aeriene asupra Yemenului îi vor provoca pe militanții huthi, care ar putea deveni mai agresivi, în contextul deținerii unui arsenal balistic imens.
Companiile de transporturi maritime se tem că unele dintre soluții, spre exemplu, circulația navelor în convoaie, vor aglomera rutele, astfel că vor apărea întârzieri în livrări.
”Comerțul va încetini, întrucât va trebui să așteptăm pentru trecerea unui convoi maritim”, a declarat Alexander Saverys, directorul companiei Euronav NV, care a suspendat circulația prin Marea Roșie până la intensificarea măsurilor de securitate.
Numeroase alte companii de transport – Mediterranean Shipping Company, CMA CGM, Hapag-Lloyd, BP și A.P Moller-Maersk — au suspendat circulația navelor prin Marea Roșie în contextul atacurilor cu rachete și drone lansate de insurgenții huthi din Yemen ca ripostă la ofensiva israeliană în Fâșia Gaza.
Militanții huthi din Yemen au amenințat că vor continua atacurile, în pofida operațiunilor internaționale coordonate de Statele Unite. ”Coaliția formată de SUA are rolul de a proteja Israelul și de a militariza zonele maritime fără nicio justificare, dar nu va opri Yemenul să continue operațiunile legitime pentru susținerea Fâșiei Gaza. Atacurile noastre nu sunt o demonstrație de forță și nu au rolul de a provoca pe nimeni. Oricine vrea extinderea conflictului trebuie să suporte consecințele acțiunilor sale”, a declarat marți Mohammed Abdel-Salam, un reprezentant al Mișcării islamiste Huthi din Yemen.
Foto: Profimedia
Citește și:
Acord de principiu în Uniunea Europeană privind reformarea sistemului comunitar de azil