Un procent 55% dintre liderii de business de la noi din țară, intervievați în cadrul unui studiu recent, apreciază că situația generată de pandemia de COVID-19 în România este critică și foarte critică, iar dintre cele 440 de companii respondente, 41% spun că în următoarele luni ale acestui an lucrurile vor evolua extrem de defavorabil.
În cazul a 29% dintre liderii de business participanți la studiu, perioada de recuperare estimată este de 9-12 luni, însă 37% estimează că va fi de 12-24 de luni, conform unui studiu realizat de compania de consultanță Valoria, cercetare care captează perspectiva conducătorilor companiilor în legătură cu situația generată de pandemia COVID-19 în România.
În acest context, 72% dintre companii spun că delegarea sarcinilor către echipe virtuale este competența nouă necesară managerilor în această perioadă.
Studiul lansat luni, 20 iulie 2020, identifică percepția managerilor asupra contextului actual, așteptările lor cu privire la durata de recuperare a companiilor după această criză și competențele echipei de management esențiale pentru a trece peste provocări cu succes.
În prezent, liderii de business participanți la studiu sunt conștienți de noile provocări, în contextul digitalizării accelerate de migrarea multor operațiuni în mediul online.
În ceea ce privește angajații, actualizarea cunoștințelor pentru lucrul eficient și sustenabil de acasă este obligatorie, se mai arată în studiu.
Pentru manageri, abilitățile de luare a deciziilor, managementul de proiecte și cel al echipelor la distanta sunt esențiale.
Redefinirea modalităților de menținere a culturii organizaționale a companiei prin interacțiuni virtuale și luarea deciziilor în condiții de incertitudine sunt, de asemenea, alte provocări ale managerilor.
Astfel, companiile respondente consideră că pentru echipa de directori executivi competențele care trebuie crescute sunt cele care țin de strategii decizionale în situații de criză (79%), management financiar în context de criză (75%), respectiv managementul echipelor la distanță (71%).
Virtualizarea mediului de lucru a stimulat companiile să considere și mai mult că temele de care au în centrul lor comunicarea sunt relevante pentru echipa de manageri. Ca atare, temele de training considerate relevante de companiile respondente la sondaj pentru managerii lor sunt: delegare de succes în echipele virtuale (72%), tehnici avansate de vânzare și negociere (71%), feedback și feedforward în mediul online (70%).
Adoptarea rapidă a funcționării în mediul digital a dislocat rutine și generat o anumită rezistență în prima fază, a precizat Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.
„Anxietatea legată de siguranța locului de muncă și lipsa de socializare a generat demotivare. Instalarea de noi competențe a devenit obligatorie din trei puncte de vedere: operațional, ca factor de motivare a oamenilor și ca mijloc de instruire pentru managementul eficient al echipelor de la distanță.
A avea angajații instruiți înseamnă creșterea implicării, productivității și competitivității companiei. Din studiu rezultă că sunt preferate training-urile care susțin aceste obiective ”, a adăugat Măgdălina.
Cercetarea și-a propus să măsoare percepţia managerilor asupra temelor de interes, formatului, duratei, prețului cursurilor pentru instruirea angajaților și echipei de management.
Sondajul a avut la bază un chestionar care analizează percepţiile a 440 de manageri provenind din companii cu activitate în 10 industrii.
Chestionarul a fost aplicat în perioada 8 iunie – 15 iulie 2020. Dintre respondenți, 14% provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane euro, 7% din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane euro, 21% cu cifra de afaceri între 10-50 milioane euro, 8% cu cifra de afaceri între 2-10 milioane euro și 50% sub două milione de euro cifră de afaceri.
Din totalul respondenților, 49% au funcția de CEO/Președinte/Director General.