Piața auto s-a redus în primele cinci luni cu 12,1%, la 34.467 unități, vânzările de autoturisme având un ritm de scădere apropiat (11,9%), la 28.979 unități, a anunțat Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), informează Mediafax.
Livrările de vehicule comerciale au scăzut cu 13,2%, la 5.158 unități, iar cele de autobuze cu 8,3%, la 330 unități.
„Situația (pieței auto, n.r.) este cumva similară cu ceea ce se întâmplă la nivelul UE (-7,7%), fiind state (chiar din cele dezvoltate), unde se înregistrează și scăderi de până la 41-43%”, se arată într-un comunicat al APIA.
Evoluția pieței românești a fost influențată negativ de „într-o oarecare măsură” de derularea deficitară a programului „Rabla”, precum și de condițiile economice generale, conform sursei citate.
În mai s-au produs în România 32.040 de autovehicule, cu 36,5% mai mult decât în luna precedentă, ceea ce face ca în peioada ianuarie – mai să fie înregistrată o creștere de 1,9% (142.128 unități), comparativ cu aceeași perioadă de anul trecut.
„Această creștere ar fi fost mai consistentă dacă nu am fi avut scăderea de 22% înregistrată de către vehiculele comerciale ușoare, datorată absenței în 2012 a producției modelului Transit Connect pe care îl realiza Ford anul trecut. Pe analiza sectorială observăm în cadrul acestor cifre o creștere la autoturisme față de luna precedentă de 35,8% și +52,4% la vehiculele comerciale. În condițiile unei cereri interne, în continuare, extrem de reduse, 91% din producția pe aceste prime 5 luni a fost exportată”, precizează APIA.
Astfel, exporturile au crescut cu 2,3% față de aceeași perioadă din 2011, la un volum total de 129.649 unități.
Exporturile autoturismelor au urcat cu 4,4%, la 122.557 unități, iar livrările pe piețele externe a vehiculelor comerciale au scăzut cu 24,5%, la 7.092 unități. Evoluția a fost determinată tot de scoaterea din producție a modelului Transit Connect, acesta urmând să fie înlocuit cu autoturismul B-MAX.
Cel mai căutat model la export în luna mai a fost în continuare Dacia Duster, 11.477 unități în mai și un total de 59.754 în primele cinci luni (49% din numărul total de autoturisme exportate), urmat de Sandero (6.867 unități în mai și 27.689 în 2012) și Logan (3.720 unități în mai), acesta din urmă înregistrând practic o dublare a volumului total exportat în 2012 (18.209 unități) față de 2011 (9.893 unități).
În ceea ce privește vânzările de autoturisme, pe primele cinci luni din 2012 topul pe mărci este format din Dacia, cu 7.882 unități vândute (27,2% din total), Volkswagen (3.212 unități / 11,1%), Skoda
(2.723 unități / 9,4%), Renault (2.042 unități / 7,1%), Ford (1.952 unități / 6,7%) și Hyundai (1.205 unități / 4,2%).
Pe modele, cu volumul din luna mai (1.677 unități), datorat în cea mai mare parte programului „Rabla”), Dacia Logan înregistrează o creștere de 57,8% față de aprilie și ajunge în 2012 la un volum total de 4.089 unități vândute, cu care ocupă poziția de lider, urmat de Duster – 2.237 unități. Podiumul este completat de Skoda Octavia (1.402 unități), urmată de Renault Clio și Logan MCV.
„Analizând segmentarea pe clase, dacă până acum, unele segmente, chiar dacă de volum redus (cum sunt cele din clasele D, E, F și chiar SUV), înregistrau creșteri, chiar semnificative, fața de anul trecut, în luna mai mai avem doar 2 clase care sunt pe plus, respectiv Clasa E (+34% pe un volum de 425 unități) și SUV (+14,6% pe un volum de 5.972 unități). În funcție de tipul de combustibil, în cele 5 luni din 2012 raportul dintre diesel și benzină este favorbil motoarelor diesel, care înregistrează o cotă de piață de 50,3% față de 42,4% în 2011. În astfel de condiții, deși vânzările totale de autoturisme au înregistrat un regres de 11,9%, vânzările de autoturisme cu motoare diesel au avut o creștere de cca. 4,6% față de aceași perioadă a anului trecut”, se precizează în comunicat.
APIA apreciază că piața auto nu va depăși în acest an nivelul de 90.000 – 92.000 unități (autoturisme + vehicule comerciale), din care autoturisme circa 75.000.