Piața de bunuri de larg consum a scăzut cu 1% la trei luni, la 299 milioane de euro
Cheltuielile pentru bunuri de larg consum au scăzut cu 1% în primul trimestru, față de același interval din 2011, la 299 milioane de euro, sectorul IT fiind singurul în creștere, cu un plus de 3,2%, potrivit companiei de cercetare a pieței GfK România.
Sectorul electronicelor a fost relativ stabil, cu o scădere de 0,2%. Și piețele foto și electrocasnice mici s-au apropiat de performanța din 2011, cu rate de creștere negative de 1% și 1,3%. În schimb, electrocasnicele mari, echipamentele de birou și telecom au dat semne mai puțin încurajatoare în primul trimestru din 2012, se arată în studiul GfK Temax.
Piața de IT a ajuns astfel la 101 milioane de euro, categoriile de produse care au menținut sectorul pe creștere fiind laptopurile și tabletele.
Pe piața electronicelor vânzările au totalizat 62 de milioane de euro, rezultat destul de diferit de startul puternic din T1 2011, dar condițiile meteo nefavorabile au influențat comportamentul consumatorului.
În cadrul sectorului de electronice s-au înregistrat rate de scădere de două cifre pentru mai toate categoriile, cu excepția televizoarelor, a consolelor video și a sistemelor audio. Televizoarele au crescut cu 7%, dar performanța vânzărilor a fost asociată cu o eroziune de preț de aproape 15%. Sistemele audio, un segment unde 7 vânzări din 10 reprezintă sisteme home cinema, au avut o rată de scădere de aproape 7%, chiar dacă prețul acestor produse a crescut cu 7%.
Piața foto a atins o valoare totală de 9 milioane euro în perioada analizată, o performanță cu 1% mai slabă decât în perioada ianuarie-martie 2011.
Segmentul electrocasnicelor mici a avut o ușoară scădere de 1,3%, piața fiind cu 300.000 euro sub cea din același trimestru al anului trecut. Aparatele pentru prepararea băuturilor calde, aspiratoarele fără sac, cele mixte cu/fără sac și sistemele de călcat au înregistrat rate de creștere pozitive, aducând stabilitate pe piețele aspiratoarelor și a fiarelor de călcat. Pe de altă parte, segmentele din categoria îngrijire personală precum aparatele de ras și plăcile pentru păr sunt pe o pantă descendentă. De asemenea, mașinile de făcut pâine au înregistrat o rată de scădere de două cifre.
Electrocasnicele mari au generat vânzări de 57 milioane euro, în scădere cu 4% față 2011. Acest prim trimestru al anului a adus evoluții diferite în cadrul sectorului, categorii precum frigiderele au scăzut cu peste 10%, în timp ce altele, precum mașinile de spălat vase, au crescut cu aproape 14%.
În ciuda scăderilor de prețuri la frigidere, în medie de 6%, acest segment a suferit cel mai mult în cadrul sectorului electrocasnicelor mari. Și mașinile de spălat rufe au atras mai puțini cumpărători, astfel că scăderea pieței a fost de 4%.
Trendul început în trimestrul anterior continuă pentru piețele mici și în curs de dezvoltare, respectiv cuptoare, plite, mașini de spălat vase și uscătoare, care înregistrează creșteri, în ciuda majorărilor de preț de până la 10%.
„Având în vedere contextul economic actual, dar și faptul că alte sectoare monitorizate de Temax au înregistrat evoluții mai bune, se poate spune că sectorul electrocasnicelor mari se află într-o perioadă a provocărilor”, se menționează în studiu.
Și piața de imprimante și multifuncționale revine în primul trimestru al anului 2012 la un trend ușor negativ, din punct de vedere valoric înregistrând o ușoară scădere de peste 5%, ajungând în primele trei luni ale anului 2012 la o valoare de 7 milioane euro.
În ceea ce privește piața telefoanelor mobile și a smartphone-urilor, aceasta a avut o scădere de aproape 7% comparativ cu aceeași perioadă a lui 2011, însumând 38 milioane de euro. Scăderea a fost determinată de condițiile meteorologice înregistrate la începutul anului. Pe de altă parte, scăderea în valoare a pieței de telefoane mobile și smartphone-uri a reprezentat și o consecință a faptului că segmentul de telefoane mobile clasice scade tot mai mult. Telefoanele smartphones câștigă tot mai mult teren atât în unități, dar mai ales în valoare, însă deocamdată nu se acoperă scăderea determinată de telefoanele mobile simple. Acest lucru arată că pe piața din România mai este loc pentru telefoanele cu caracteristici superioare de tipul smartphones.
Publicat la nivel internațional, GfK TEMAX România este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piața produselor de folosință îndelungată.
Concluziile se bazează pe studiile efectuate în panelul de retail al GfK Retail and Technology.
Panelul de retail include date de vânzări de la peste 370.000 de magazine din întreaga lume.
GfK este una dintre cele mai mari companii de cercetare de piață din lume, cu 11.000 de salariați și prezență în peste 100 de piețe.