Piața de cablu a înregistrat în 2012 o cifră de afaceri de 697,7 mil. euro, în creștere față de 2011

Publicat: 16 12. 2013, 15:57
Actualizat: 29 07. 2014, 20:29

Piața de cablu a înregistrat în 2012 o cifră de afaceri de 697,7 milioane de euro, în creștere față de 2011, în condițiile în care numărul de companii active pe piață a scăzut, iar bilanțul financiar general pe industrie a fost negativ, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX.

Aceste concluzii se desprind din Anuarul Media Expres pe 2013-2014, realizat de Media Expres, revista industriei de cablu din România. Apariția anuarului este sprijinită de Asociația de Comunicații prin Cablu.

Aflat la cea de-a zecea ediție în actualul format, anuarul conține o serie de cifre despre companiile de cablu, care relevă, printre altele, faptul că numărul acestora a scăzut la 382. Anuarul înregistra 630 de companii de cablu active pe piață în anul 2008, 593 în 2009, 583 în 2010 și 557 în anul 2011.

„Lichidările și vânzările de companii, dar și conștiinciozitatea autorităților – Consiliul Național al Audiovizualului și Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații – de a actualiza informațiile cu privire la autorizațiile în vigoare dau acum o imagine destul de precisă a realității din piață”, se spune în comunicat.

În anul 2012 cifra de afaceri netă pe industria de distribuție TV a fost, potrivit anuarului, de 697,7 milioane de euro (la un curs mediu în 2012 de 4,45 lei pentru un euro), în creștere cu 25 de milioane de euro față de anul 2011 (672,7 milioane de euro la un curs mediu de 4,5256 lei pentru un euro), inversând astfel trendul de scădere din cei doi ani anteriori consecutivi.

Bilanțul contului de profit pe total industrie a fost din nou negativ, însă de numai -38,9 milioane de euro, față de anii anteriori, când pierderea se situa la aproximativ -90 de milioane de euro.

Cifra de afaceri pe industrie nu include cifra de afaceri a SC Romtelecom SA, care derulează activitatea de distribuție prin cablu în principal prin SC NextGen Communications SRL.

În topul 10 al companiilor, ordonate după cifra de afaceri în 2012, Romtelecom SA conduce, cu 2.728.800.306 de lei și un profit net de 312.633.865 de lei. Pe locul al doilea se situează RCS&RDS SA, cu o cifră de afaceri de 2.047.044.743 de lei (și un profit de 88.152.045 de lei), în timp ce pe locul al treilea se află UPC România SRL, cu o cifră de afaceri de 441.796.917 de lei (și o pierdere de 229.580.076 de lei).

Clasamentul companiilor este continuat de Digital Cable Systems SA (137.797.432 de lei cifră de afaceri și 8.217.961 de lei pierdere), NextGen Communications SRL (90.656.104 de lei cifră de afaceri și 10.833.181 de lei pierdere), Focus Sat România SRL (60.169.943 de lei cifră de afaceri și 29.444.514 de lei pierdere), Ines Group SRL (22.538.904 de lei cifră de afaceri și 1.575.696 de lei profit), GMB Computers SRL (18.264.928 de lei cifră de afaceri și 2.139.805 de lei profit), TV Sat 2002 SRL (7.270.216 lei cifră de afaceri și 861.004 lei profit) și Canal S SRL (5.824.840 lei cifră de afaceri și 64.572 de lei pierdere).

La publicarea anuarului au fost utilizate registrele de companii cu avize de retransmisie furnizate la sfârșitul lunii noiembrie 2013 de Consiliul Național al Audiovizualului, statisticile oficiale ale României publicate de Institutul Național de Statistică, bilanțurile firmelor de la Ministerul Finanțelor Publice și mențiunile privind insolvența și lichidările de la Oficiul Național al Registrului Comerțului.

În anuar, piața de cablu este prezentată pe regiuni, așa cum apar ele pe site-ul Institutului Național de Statistică. Urmează capitolele dedicate operatorilor de cablu (listați cu cifrele de afaceri și profitul sau pierderea), televiziunilor cu licențe românești, dar și internaționale cu difuzare în România, distribuitorilor de televiziune prin DTH și lista distribuitorilor de televiziune și conținut video prin internet. Anuarul se încheie cu lista furnizorilor de echipamente și servicii pentru cablu și televiziune și lista organizațiilor profesionale.

Publicația lunară Media Expres, revista industriei de cablu din România, apare în mod constant din anul 2000. Site-ul publicației a fost lansat în 2001, iar Anuarul Media Expres apare din anul 2003. Compania a fost înființată la Cluj, a beneficiat în primul an de o finanțare europeană prin programul PHARE, după care a fost preluată de inițiatorul revistei și redactorul-șef, Mihai Pavelescu.

Asociația de Comunicații prin Cablu este organizația profesională a distribuitorilor de programe TV prin cablu și satelit din România, care reprezintă interesele principalelor companii din domeniu ce deservesc peste 80% din piața locală. ACC este condusă de un Consiliu Director format din reprezentanții RCS&RDS, UPC România și Telemach, președintele acesteia fiind Radu Petric.