Piața neagră a țigaretelor a crescut la aproape 20%. De câte ori e mai ieftin un pachet de țigări în țările ce nu fac parte din UE
Cea mai mare creștere, de 10,8%, a pieței negre a țigărilor s-a înregistrat în luna ianuarie în partea de nord-est.
„De altfel, această regiune a fost, în ultimele 12 luni, cea mai vulnerabilă la expansiunea comerțului ilegal, la nivel național. În nord-vest, traficul ilegal a continuat tendința de creștere observată în noiembrie 2014. Este interesant de notat că, pe fondul conflictului din Ucraina, există o migrare a fluxului de țigarete de contrabandă de la punctele de intrare în țară aflate în regiunea nord-vest, către cele din zona de nord-est”, a declarat Marian Marcu, directorul companiei de cercetare Novel Research.
Declarația a fost făcută cu prilejul anunțării extinderii campaniei anticontrabandă „Aparențele înșală”, în județele de la granița de nord și de nord-est.
Podul de la Calafat-Vidin, bucuria contrabandiștilor de țigări
„Industria tutunului este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat, după companiile din sectorul petrolier. Anul trecut, marii producători au virat la buget circa 2,7 miliarde euro, reprezentând accize, TVA, taxe și contribuții. În același timp, suntem foarte vulnerabili la factori externi: politica fiscală, care a determinat creșterea contrabandei din 2014 și din ianuarie 2015, precum și contextul geopolitic. Conflictul din Ucraina, deprecierea leului moldovenesc și inflația din Republica Moldova sunt elemente care se reflectă în prețurile țigaretelor din țările vecine și reprezintă un stimul pentru escaladarea pieței negre”, a afirmat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI România, Moldova și Bulgaria.
Pe baza acordului de mic trafic România-Ucraina, cetățenii din zonele limitrofe vor putea circula fără viză, breșă de care infractorii vor profita cu siguranță, crede Lazăr, adăugând că inaugurarea podului de la Vidin-Calafat, un fapt pozitiv în sine, are un impact negativ asupra pieței legale a țigaretelor.
„Pe frontiera internă a UE, între Bulgaria și România nu mai există control vamal, transporturile de tutun și țigarete «cheap whites» sunt în creștere alarmantă. În afara reglementării acestor frontiere interne ale Uniunii, cu Bulgaria și Ungaria, pentru reducerea pieței negre sunt necesare reglementarea unitară, pe criteriu cantitativ, a infracțiunilor de evaziune fiscală și de contrabandă cu țigarete, precum și stabilirea unor atribuții specifice pentru poliția locală și jandarmerie, întrucât comerțul ilegal cu țigarete se desfășoară în zona de competență a acestora – piețe, oboare, stații de metrou”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI România, Moldova și Bulgaria.
Producătorii de tutun au semnat acorduri de cooperare cu Comisia Europeană pentru combaterea comerțului ilegal cu țigarete. Producătorii de țigarete susțin instituirea, din sumele alocate României, ca urmare a acestor acorduri, a unui fond de premiere pentru cei care s-au remarcat prin rezultate deosebite în lupta împotriva contrabandei.
Prețul unui pachet de țigări, de 6 ori mai mic în țările care nu fac parte din UE
Cristina Vasiloiu, director general al Euromonitor Business Consulting Services, a arătat că în zonele de graniță dintotdeauna traficul ilegal a reprezentat o activitate aproape obișnuită. „În țările vecine din nord și din nord-est, care nu sunt membre ale Uniunii Europene și care aplică alt sistem de taxare decât cel comunitar, prețul unui pachet de țigarete este și de 5-6 ori mai mic decât în România”, a spus Vasiloiu.
Claudiu Ardeleanu, directorul general al Direcției Generale a Vămilor, este de părere că pierderile semnificative cauzate bugetului prin contrabanda cu produse din tutun reprezintă o problemă foarte gravă. Șeful vămilor consideră că este necesară o nouă strategie națională de combatere a comerțului ilegal cu țigarete, la nivel național, pentru perioada 2015-2018.
Campania anticontrabandă „Aparențele înșală” este inițiată de Euromonitor Business Consulting Services, prin www.faracontrabanda.ro, în parteneriat cu Direcția Generală a Vămilor, din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu sprijinul Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Sighet, al Inspectoratului Județean de Poliție Maramureș, al Jandarmeriei Maramureș și al companiei JTI. Pe 12 martie, campania a fost lansată la Timișoara, pentru județele din sud-vest și din vest, în parteneriat cu autoritățile locale din județul Timiș. Mesajele au fost concepute de Publicis și sunt distribuite de pastel, în perioada martie-iunie, în 16 județe din nord, din nord-est, din vest și din sud-vest, prin intermediul mai multor canale: presă, panotaj stradal, comunicare directă.