Pierderile cumulate de trei mall-uri din București în 2012 depășesc profitul total al altor cinci. Care este centrul comercial cu cel mai mare profit
Mall-urile Sun Plaza, Plaza Mall și Cocor au înregistrat anul trecut pierderi totale de 27,5 milioane de euro, depășind profitul cumulat de Băneasa Shopping City, Cotroceni Park, Unirea Shopping Center, București Mall și Grand Arena, de 21,96 milioane de euro.
Cifra de afaceri a celor opt centre comerciale de tip mall analizate de MEDIAFAX pe baza datelor furnizate de Registrul Comerțului a crescut în 2012 cu 5%, la 139, 4 milioane de euro. În 2011, proprietarii centrelor comerciale din Capitală au încasat din chirii 132,7 milioane de euro.
Performanța centrelor comerciale diferă însă, cele mai bune rezultate în 2012, la fel ca și în 2011, fiind consemnate de Băneasa Shopping City, dezvoltat de omul de afaceri Puiu Popoviciu, și de Cotroceni Park, deținut de compania israeliană AFI Europe, iar cele mai slabe de Cocor, Plaza Mall și Sun Plaza.
Astfel, Băneasa a încheiat anul 2012 cu afaceri de 38,8 milioane de euro, în creștere cu 16,5% față de 2011, dublându-și în același timp profitul, de la 5,2 milioane de euro la 11,8 milioane de euro.
Cotroceni Park, cea mai mare investiție de acest gen din Capitală, a încasat chirii mai mari cu 16%, de 29,4 milioane de euro, în timp ce profitul a crescut de la 1,7 milioane de euro la 5,4 de milioane de euro.
Unirea Shopping Center, deținut de familia Adamescu, ocupă locul trei după cifra de afaceri, cu un nivel de 18,6 milioane de euro, comparabil cu cel din anul anterior. Profitul centrului comercial a crescut de la 0,825 milioane de euro la 1,3 milioane de euro.
Pe locul patru, după încasări, se află Sun Plaza, dezvoltat de grupul austriac S Immo, care a raportat afaceri de 15,5 milioane de euro, în creștere cu aproape 10%. Centrul comercial și-a dublat însă pierderile anul trecut, la aproape 17 milioane de euro.
București Mall, primul centru comercial de tip mall construit după 1989 în România, deținut de Anchor Grup din Turcia, a pierdut teren în fața celorlalte proiecte construite mai recent. Mall-ul din Vitan a înregistrat o cifră de afaceri de 14,5 milioane de euro în 2012, nivel inferior celui din 2011, de 16,4 milioane de euro. Și profitul București Mall s-a diminuat, de la 4,6 milioane de euro la 3,2 milioane de euro.
Afectat semnificativ de deschiderea centrului comercial Cotroceni Park, la finele anului 2009, Plaza Mall, al doilea proiect al Anchor Grup în București, a continuat și în 2012 să consemneze performanțe în scădere, cu afaceri de 11,8 milioane de euro (12 milioane euro în 2011) și pierderi de 7 milioane de euro (-4,2 milioane de euro în 2011).
Cele mai slabe performanțe au fost înregistrate însă pe departe de Grand Arena, deținut de Euroinvest Intermed din Franța și de centrul comercial Cocor.
Grand Arena a raportat pentru 2012 afaceri de 8 milioane de euro, la un profit de 0,198 milioane de euro, comparativ cu 7,7 milioane de euro încasări și un profit de 1,9 milioane de euro, în 2011.
În același timp, Cocor a avut încasări la jumătate (2,7 milioane de euro față de 5 milioane de euro), dar a reușit să reducă din pierderi până la 3,6 milioane de euro, de la 8,1 milioane de euro în 2011.
Pe piața mall-urilor din București este prezent și Liberty Center, care nu a comunicat rezultatele pentru 2012 la Registrul Comerțului.