În orizontul următoarelor două luni, cele mai multe posturi disponibile pentru care se va căuta forță de muncă vor fi în vânzări și în promovarea online (47%), precum și în producție (33%), segmente care au o contribuție importantă la revenirea pe linia de plutire a afacerilor autohtone.
De altfel, unul din trei angajatori români nu și-au schimbat planurile de recrutare stabilite la începutul anului nici după izbucnirea epidemiei de COVID-19, conform datelor unui sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs.
Potrivit rezultatelor studiului, pentru a doua parte a anului, liderii români de business dau semne că păstrează același număr de posturi disponibile pentru care vor face angajări.
În perioada stării de urgență, susțin specialiștii portalului de recrutări online, impactul #coronacrizei s-a tradus în afaceri mai mici cu până la 25% pentru 27% dintre companiile participante la sondaj. Și asta în condițiile în care 20% din totalul firmelor intervievate și-au înjumătățit practic veniturile.
Chiar și așa, 23,3% dintre firmele chestionate au declarat că activitatea lor s-a desfășurat în mod normal în perioada stării de urgență, fără a fi redusă.
Mai mult, 40% dintre angajatori spun că și-au păstrat intactă echipa (46,7% din totalul respondenților nu au făcut concedieri) și nici nu și-au trimis salariații în șomaj tehnic în această perioadă (40%), iar 23,3% chiar au făcut noi angajări.
Ulterior fazei de reacţie rapidă în gestionarea crizei sanitare, în care s-au concentrat prioritar asupra siguranţei lucrătorilor şi a supravieţuirii afacerii, aproape jumătate (47%) dintre angajatori afirmă că și-au pregătit un plan de continuitate a business-ului.
În contrapartidă, se mai arată în rezultatele studiului, 30% dintre firme nu s-au gândit la o mai bună funcţionare a activităţilor în noul context.
Concret, 40% dintre companii intenționează să mute în mediul online o parte mai mare din activitate în următorul an, în timp ce alte firme iau în calcul extinderea și în alte sectoare ale economiei (13,3%), reducerea semnificativă a spațiilor de birouri (10%) sau chiar schimbarea obiectului de activitate (3,3%).
În cazul a 33,4% dintre companii modelul de business nu va suferi schimbări majore.
După relaxarea măsurilor pentru prevenirea răspândirii coronavirusului și ieșirea din starea de urgență, 36,7% dintre angajatori spun că și-au chemat toți angajații la birou încă din luna mai.
De asemenea, studiul citat relevă că, în cazul a 23,3% dintre firme, activitatea a fost reluată gradual, în primă fază cu mai puțin de un sfert dintre salariați înapoi în birouri, iar alte 20% dintre firme au continuat să lucreze în regim remote.
În momentul în care sunt vizate măsurile luate pentru protejarea angajaţilor împotriva infectării cu virusul SARS-CoV-2, 83,3% dintre participanții la cercetare au recunoscut că oferă dezinfectanți angajaților, dar și măști (70%) și mănuși (43,3%).
De asemenea, aceștia au mărturisit că dezinfectează cu regularitate spațiile de lucru (76,7%), că au achiziționat și termometre pentru luarea temperaturii (26,7%) sau au rearanjat birourile pentru a mări distanța dintre angajați (33,3%).
Tot pentru a asigura angajaților distanțarea socială la birou, unii angajatori au schimbat orarul de lucru pentru a evita orele de vârf (16,7%) sau au rearanjat turele pentru a nu se suprapune (13,3%).
Sondajul a fost efectuat în perioada 1-15 iunie 2020, pe un eșantion de aproximativ 150 de companii mici și medii din România.