Premierul Victor Ponta a anunțat joi că valoarea investiției pentru construcția și proiectarea autostrăzii Comarnic-Brașov este de 1,8 de miliarde de euro, reprezentând un cost estimativ de 28 de milioane de euro pe kilometru.
Aceasta va fi prima autostradă ce va fi construită în concesiune, iar șoferii vor plăti o taxă de utilizare care în prezent a fost calculată la 5,7 lei plus TVA, adică echivalentul a 1,57 euro, cu TVA inclus.
Perioada de concesionare este de 29 de ani, dintre care trei ani reprezintă perioada de construcție.
Premierul Ponta și ministrul Dan Șova s-au întâlnit, joi, la Palatul Victoria, cu reprezentanții Asocierii Vinci – Strabag – Aktor, care a câștigat licitația pentru construcția tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov, prilej cu care cele două părți au semnat un Memorandum de înțelegere.
Contractul cu consorțiul câștigător urmează să fie semnat în aprilie, în prezent negocierile cu băncile finanțatoare ale proiectului fiind în curs de derulare.
Premierul a anunțat că autostrada Comarnic-Brașov va avea o lungime de 53,215 km plus 7 km de drumuri de legătură și ca incluxse 3 tuneluri, 19 viaducte, 15 poduri precum și 3 noduri de ieșire (Sinaia-Bușteni, Predeal și Râșnov).
Ponta a arătat că, potrivit memorandumului, ultimul kilometru al autostrăzii va fi finalizat în 2017, deși speră ca proiectul să fie terminat până la finalul anului 2016.
Gândul a scris că premierul Ponta și-a condiționat, la începutul anului trecut, candidatura la alegerile parlamentare din 2016 de terminarea autostrăzii Comarnic-Brașov în 2016.
„Pe 28 februarie se anunță precalificarea probabil pentru București-Brașov, nu e Comarnic-Brașov. Dacă nu este gata până în 2016, nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic-Brașov și cu Pitești-Craiova”, a spus, la începutul anului trecut, Ponta la Realitatea TV.
Autostrada va fi dată în concesiune pe o perioadă de 26 ani plus perioada de construcție, iar Guvernul va trebuie să înceapă rambursarea costurilor de construcție începând cu 2017.
Ponta a arătat că sumele strânse din taxa de utilizare a autostrăzii vor fi folosite pentru rambursarea costurilor, dar a precizat că decizia de introducere a taxei va fi luată de Guvern după finalizarea lucrării, iar în funcție de nivelul taxei va depinde și nivelul sumelor plătite de la bugetul de stat pentru rambursare.
El a precizat că Guvernul a solicitat acordul Eurostat ca proiectul să nu fie luat în calcul la deficitul bugetar, iar după acordul Comisiei Europene și al instituțiilor financiare internaționale, BEI, BERD, precum și după finalizarea procedurilor cu băncile finanțatoare, speră ca acest contract cu asocierea Vinci – Strabag – Aktor să fie semnat până la 20 aprilie. Potrivit lui Ponta, în jurul acelei date ar trebui inaugurat și șantierul autostrăzii.
Ponta a mai arătat că Guvernul a rezervat în buget 100 milioane lei pentru exproprieri, sublinnind că toate terenurile sunt în extravilan.
Potrivit premierului, dacă toate procedurile vor fi realizate cu succes și se va reuși semnarea contractului la termenul propus, Guvernul va grăbi și realizarea celorlalte proiecte de parteneriat public-privat, precum Pitești-Craiova și Centura de Sud a Capitalei.
Ponta s-a arătat convins că firmele constructoare vor respecta termenele convenite, pentru ca începând cu 2017 să poată primi de la Guvern sumele cheltuite în proiect.