Prima pagină » Economic » Ponta: Dacă cumpărătorul CFR Marfă nu varsă, vineri, 20 milioane euro în contul escrow, s-a închis!

Ponta: Dacă cumpărătorul CFR Marfă nu varsă, vineri, 20 milioane euro în contul escrow, s-a închis!

Ponta: Dacă cumpărătorul CFR Marfă nu varsă, vineri, 20 milioane euro în contul escrow, s-a închis!
Procedura de privatizare a CFR Marfă va fi închisă în cazul în care cumpărătorul companiei nu va vărsa, vineri, 20 milioane euro în contul escrow, a declarat, joi seara, premierul Victor Ponta.

Procedura de privatizare a CFR Marfă va fi închisă în cazul în care cumpărătorul companiei nu va vărsa, vineri, 20 milioane euro în contul escrow, a declarat, joi seara, premierul Victor Ponta.

Termenul de finalizare a privatizării CFR Marfă este jumătatea lunii octombrie, printre condițiile impuse pentru încheierea tranzacției figurând constituirea unui depozit bancar de aproximativ 20 milioane de euro de către GFR și o adresă sau un aviz de la Consiliul Concurenței. Astfel, finalizarea tranzacției, constând în transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acțiuni, va fi realizată sub condiția încheierii unui contract de escrow în termen de 30 de zile de la data semnării contractului de vânzare, 2 septembrie.

„Am vorbit cu ministrul Mănescu. Mâine, ori s-a făcut plata în contul escrow și mergem mai departe cu procedura, ori nu se face plata și s-a închis, adică nu se mai face contractul”, a spus Ponta.

Întrebat de jurnaliști dacă Guvernul ia în cacul prelungirea termenului de finalizare a privatizării CFR Marfă, Ponta a răspuns că mai întâi trebuie văzut dacă cele 20 de milioane euro vor fi vărsate în contul escrow și a reluat ideea că, în caz contrar, procedura va fi închisă, iar cumpărătorul va pierde garanția de 10 milioane euro.

În luna iunie, Grup Feroviar Român (GFR), deținut de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni.

Contractul a fost semnat la începutul lunii septembrie, Gruia Stoica declarând atunci că banii vor fi plătiți după ce Consiliul Concurenței va emite o decizie privind această tranzacție.

GFR a depus săptămâna trecută la Consiliul Concurenței notificarea privind achiziția a 51% din CFR Marfă. Notificarea cuprinde, printre altele, documente legate de companiile implicate în tranzacție și piața de profil.

Consiliul Concurenței va trimite o solicitare către Grup Feroviar Român (GFR) pentru completarea datelor din notificarea privind preluarea CFR Marfă, a declarat joi, la conferința MEDIAFAX Talks about Competition, președintele autorității de reglementare, Bogdan Chirițoiu.

„Vom fi foarte concentrați pe preluarea CFR Marfă. Săptămâna asta, astăzi (n.r., joi) vom trimite o solicitare de completare de informații, astfel să ajungem cât mai repede să avem o privatizare de succes. Am dori să ne mișcăm repede în analiza operațiunii de preluare, să fim sub termenul pe care îl prevede legea, dacă operațiunea rămâne la noi. Potrivit legii, avem cinci luni pentru a da o decizie. Am informat Comisia Europeană privind această privatizare, iar săptămâna viitoare vom discuta cu Comisia Europeană să vedem dacă operațiunea rămâne la noi. Cred că o să rămână la noi”, a spus Chirițoiu.

El a adăugat că GFR a depus notificarea în termeni legali, ceea ce înseamnă că aceasta este validă, menționând că procedura prin care Consiliul Concurenței solicită informații suplimentare este normală.

Hotărârea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfă a fost publicată la jumătatea lunii august în Monitorul Oficial, termenul de finalizare a tranzacției fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ, respectiv jumătatea lunii octombrie.

Chirițoiu a anunțat însă că termenul pentru luarea unei decizii este de 5-6 luni și că aceasta poate fi luată fie de către instituția pe care o conduce fie de reprezentanții unei direcții de specialitate la nivelul Comisiei Europene. Pe de altă parte, va dura circa o lună, de la notificarea tranzacției, doar pentru a se stabili ce autoritate va emite decizia.

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a cerut Consiliului Concurenței și consultanților un punct de vedere privind termenul de finalizare a privatizării CFR Marfă, stabilit acum pentru 15 octombrie, precizând că o eventuală prelungire va fi discută în Guvern.

CFR Marfă este cea mai mare companie de profil din România, iar GFR principalul competitor.

Guvernul a stabilit că termenul de finalizare a privatizării CFR Marfă este jumătatea lunii octombrie, printre condițiile impuse pentru încheierea tranzacției figurând constituirea unui depozit bancar de aproximativ 20 milioane de euro de către GFR și o adresă sau un aviz de la Consiliul Concurenței.

Actul normativ stabilește că finalizarea tranzacției, constând în transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acțiuni, va fi realizată sub condiția încheierii unui contract de escrow în termen de 30 de zile de la data semnării contractului de vânzare, 2 septembrie.

Contractul de escrow va fi anexă la contractul de vânzare de acțiuni și va avea ca obiect, în principal, plata de către cumpărător a 10% din prețul de cumpărare (90,49 milioane lei, dintr-un total de 904,98 milioane lei) în termen de două zile de la data contractului de escrow.

Transferul dreptului de proprietatea asupra acțiunilor majoritare la CFR Marfă este condiționat totodată de „emiterea de către Consiliul Concurenței a unei adrese sau decizii” în conformitate cu dispozițiile Legii concurenței „și/ sau emiterea unui asemenea document de către alte autorități de concurență competente”.

Potrivit hotărârii de Guvern, dacă finalizarea tranzacției nu are loc, indiferent de orice culpă a cumpărătorului, în termenul de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a hotărârii, contractul se desființează „de plin drept” fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă și fără intervenția instanței.

Premierul Victor Ponta a declarat în august că dacă GFR nu va plăti banii pentru transportatorul feroviar de stat va fi numit un manager privat, iar licitația va fi reluată. Potrivit premierului, în cazul reluării licitației, termenele vor fi mult mai extinse și mai rezonabile decât la prima licitație, derulată în condițiile și termenele negociate cu Fondul Monetar Internațional.

Citește și