Ponta îi cere lui Fenechiu să se asigure că la CFR Marfă nu va exista „circul” de la Oltchim
Premierul Victor Ponta i-a spus ministrului Relu Fenechiu că este „într-o perioadă cu probleme” și i-a cerut să aibă grijă în mod direct ca privatizarea CFR Marfă să fie derulată în interesul statului,apreciind că procedurile stabilite scutesc de „circul” înregistrat anul trecut la licitația Oltchim
„Dincolo de discuțiile pe buget, domnul ministru Fenechiu, sunteți într-o perioadă cu multe probleme. Am aprobat, ieri (marți-n.r.), în CSAT, astăzi aprobăm în ședința de Guvern strategia de privatizare la CFR Marfă și o să vă rog să aveți grijă în mod direct ca procedurile să se desfășoare bine, să fie în interesul statului român, al celor care lucrează acolo. Condițiile pe care le-ați pus și pe care le-am anunțat și public – licitație cu investitor strategic, zece milioane de euro garanția – ne scutesc de circ și de alte evenimente ca cele de anul trecut de la Oltchim, dar asta nu înseamnă că avem garantat succesul”, a spus Ponta ministrului, în ședința de guvern.
Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a avizat, marți, proiectul hotărârii de guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă, solicitând privatizarea cu un investitor strategic și respectarea obligațiilor pe care societatea le are față de MApN, NATO și alte structuri de securitate.
Ministrul Finanțelor publice, Daniel Chițoiu, a declarat, marți, că în cadrul CSAT a fost aprobată privatizarea CFR Marfă, iar miercuri în Guvern va fi adoptată strategia de privatizare a companiei.
Conform strategiei, statul va ceda pachetul majoritar al CFR Marfă prin negociere pe bază de oferte preliminare și neangajante, etapă urmată de licitație cu ofertă în plic, unde garanția de participare va fi echivalentul în lei a 10 milioane euro, reprezentând 17% din valoarea nominală a acțiunilor deținute de stat.
Pe de altă parte, taxa pentru fiecare investitor sau grup de investitori care depune documente de participare este echivalentul în lei a sumei de 20.000 euro.
Singurul criteriu de adjudecare a licitației va fi prețul oferit.
În cazul în care Ministerul Transporturilor nu va putea încheia contractul de privatizare cu investitorul adjudecatar al procedurii de licitație, instituția va putea decide reluarea procesului de privatizare prin aplicarea oricărei metode de transfer a dreptului de proprietate asupra acțiunilor, cu adaptarea corespunzătoare a strategiei, sau prin invitarea la negocieri în ordinea clasamentului de la licitație a următorilor investitori calificați.
Guvernul s-a angajat în ultimele negocieri cu FMI să publice anunțul de privatizare a CFR Marfă în luna martie a acestui an și să semneze contractul de vânzare a unui pachet majoritar de acțiuni până la jumătatea lui mai, tranzacția urmând să fie încheiată atunci când „toate condițiile vor fi îndeplinite.
„Pentru CFR Marfă, pregătirile sunt avansate în vederea vânzării unui pachet majoritar de acțiuni către un investitor strategic. Vom organiza o licitație publică pentru selectarea căștigătorului și intenționăm să încheiem tranzacția cât mai curând posibil, imediat ce toate condiționalitățile din acordul de vânzare-cumpărare vor fi îndeplinite”, în scrisoarea de intenție convenită de Guvern cu FMI obținută de MEDIAFAX.
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat însă că ar fi cel mai fericit dacă până în 20 iunie s-ar putea privatiza CFR Marfă, precizând că până la jumătatea lunii mai va avea lista cu cei care și-au exprimat intenția de a participa la privatizare, iar în iunie rămâne desemnarea câștigătorului.