Premierul Victor Ponta l-a avertizat pe directorul general al CFR Marfă că îi va trimite „DNA-ul pe cap dacă „i s-a urât cu binele” și vinde lucruri din companie înainte ca statul să semneze contractul de privatizare cu investitorul care a câștigat licitatția.
La începutul ședinței de joi a Executivului, în absența ministrului de resort, Relu Fenechiu, Victor Ponta i-a cerut reprezentantului Transporturilor să-l avertizeze pe directorul general al CFR Marfă să nu mai vândă bunuri ale societății, pentru că, în caz contrar, va sesiza Direcția Națională Anticorupție (DNA).
„Transmiteți-i (directorului general al CFR MArfă-n.r.) că-i trimit eu DNA-ul pe cap dacă mai vinde lucruri din societate. Păi, noi ce facem? Vindem unui privat ceva și, până semnăm contractul, mai vindem vagoane? Nu știu dacă-i adevărat sau nu, vă rog să verificați, să mă informați, că-i trimit eu DNA-ul dacă i s-a urât cu binele”, i-a spus premierul lui Septimiu Buzașu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
CFR Marfă a vândut în acest an 1.500 de vagoane și a programat pentru 10 iulie o nouă licitație la Bursa Română de Mărfuri, pentru alte 3.000 de vagoane.
Miercuri, ministrul Fenechiu a declarat că a cerut o justificare de la conducerea CFR Marfă, care i-a explicat că în bugetul stabilit pentru acest an este programată vânzarea unui total de 7.000 vagoane.
„Am cerut o justificare de la CFR Marfă. Mi-au prezentat că în bugetul pe 2013 este stabilită vânzarea a 7.000 de vagoane. Această prevedere a fost prezentată tuturor participanților la licitație (de privatizare-n.r.). Vânzarea permanentă de vagoane la fier vechi este o procedură practicată la toate companiile de transport feroviare. Ea este necesară din mai multe motive. În primul rând, vreau să vă spun, pentru cei care nu știți, staționarea celor aproximativ 10.000 de vagoane care sunt în cea mai mare parte nefolosibile pe liniile de cale ferată ale CFR SA costă CFR Marfă aproximativ 11-12 milioane euro pe an. În altă ordine de idei, această procedură era începută mai demult, datorită scăderii permanente a prețului la bursă nu s-a finalizat, și dincolo de toate, până în momentul în care nu se plătește suma cerută pentru CFR Marfă, nu e o privatizare încheiată”, a afirmat Fenechiu.
El a răspuns astfel unor întrebări care i-au fost adresate într-o conferință de presă, legate de intenția CFR Marfă de a vinde 3.000 de vagoane la Bursa Română de Mărfuri și de motivul pentru care statul nu așteaptă ca aceste operațiuni să fie derulate de către câștigătorul procesului de privatizare a CFR Marfă, Grup Feroviar Român.
Fenechiu a afirmat că operatorul feroviar de marfă își va desfășura în continuare activitatea potrivit programului pe care și l-a asumat și conform mandatului pe care îl are actualul Consiliu de Administrație.
„Cel care a fost declarat câștigător al licitației va avea un observator în Consiliul de Administrație pentru prevenirea oricărui abuz sau a oricărei posibile ilegalități care ar putea fi făcute de aceștia”, a adăugat ministrul.
Potrivit datelor comunicate de Fenechiu în luna mai, într-un caz ipotetic în care cele 25.000 de vagoane funcționale ale companiei ar fi vândute la fier vechi, suma încasată s-ar plasa la 65 milioane euro, la un volum de 13 tone/ vagon și un preț de circa 200 euro/ tonă. CFR Marfă avea la momentul respectiv un total circa 40.000 de vagoane și 800 lomomotive funcționale.
Grup Feroviar Român (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acțiuni și asumându-și investiții de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiții de mediu.