Prima pagină » Economic » Ponta, în prima vizită pe șantierul București-Ploiești: „Am venit să vă iau banii”. Cum se scuză regii asfatului pentru întârzierea lucrărilor

Ponta, în prima vizită pe șantierul București-Ploiești: „Am venit să vă iau banii”. Cum se scuză regii asfatului pentru întârzierea lucrărilor

Premierul Ponta a avansat un nou termen pentru deschiderea circulației pe autostradă: 20 iulie.

Caniculă. 38 de grade Celsius. Premierul Victor Ponta a făcut joi prima sa vizită pe șantierul autostrăzii București-Ploiești. Vizita sa a avut un laitmotiv, repetat de primul ministru la fiecare dintre cele patru opriri de-a lungul celor 62 de km: „Am venit să vă iau banii”.

Primul ministru se referea la penalitățile pe care constructorii, firmele aparținând așa-numiților regi ai asfaltului, vor trebui să le plătească pentru întârzierile în execuția lucrărilor. Penalitățile curg de la 15 decembrie 2011, termen la care trebuia să fie gata autostrada, suma „amenzilor” ajungând în prezent la circa 15 milioane de lei.

După ce cu doar o săptămână în urmă ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, ne promitea că vom circula pe București-Ploiești începând din 1 august, șeful Guvernului a anunțat joi un nou termen de deschidere a circulației: 20 iulie a.c., concomitent cu deschiderea circulației și către litoral, pe autostrada A2.

sursa foto Mediafax Bogdan Iordache

Imediat după ce a descins din celebra limuzină hibrid marca Mercedes, Ponta a dat mâna cu „gazdele” sale, adresându-i câteva cuvinte în limba italiană reprezentantului constructorului Pizzarotti, firma care execută lucrările pe primii 19 km ai viitoarei autostrăzi.

Apoi, dându-și jos sacoul, și-a cerut scuze – „nu este protocolar” – și a spus repede către jurnaliștii prezenți că este „supărat rău”, explicând că voia ca până la această dată să se fi deschis circulația pe autostrada care leagă Capitala de Ploiești.

Premierul a fost însoțit de o suită numeroasă, între care ministrul Transporturilor Ovidiu Silaghi, șeful interimar al CNADNR, Mircea Pop și secretarul de stat din Transporturi, Septimiu Buzașu.

„Vă luăm banii, penalitățile”, i s-a adresat Ponta și reprezentantului Pa&Co, firmă controlată de omul de afaceri Costel Cășuneanu, la oprirea făcută la km 40+400.

Explicațiile din partea constructorului nu au întârziat să apară, acesta dând vina pe existența unor „controverse”, la nivelul Ministerului Transporturilor, pe vremea ministrului Radu Berceanu, legate de construirea a două sau a trei benzi de autostradă.

sursa foto Mediafax Bogdan Iordache

Constructor: „Doi ani nu am putut lucra și nu din vina noastră”

„Legat de penalități, v-aș ruga foarte mult să țineți cont că doi ani nu am putut lucra și nu din vina noastră. În primul an a fost o controversă între două și trei benzi și a trebuit să așteptăm. A fost o hotărâre de guvern care a propus trei benzi în continuare, și pe tronsonul nostru, am așteptat, nu s-a mai făcut, era domnul ministru Berceanu pe vremea aceea”, a spus reprezentantul Pa&Co.

În plus, constructorul a explicat că timp de un an lucrările au fost „blocate” de locuitorii unei comune din apropierea autostrăzii, constructorul fiind nevoit să facă o centură ocolitoare de 14,7 km pentru comună, „pe cheltuiala lor”, pentru ca mașinile grele să nu treacă pe lângă casele oamenilor.

Un alt constructor, Spedition UMB – firmă aparținând regelui asfaltului Dorinel Umbrărescu – și-a arătat indignarea că, deși el susține că a terminat din decembrie 2011 lucrările pe tronsonul alocat (de circa 20 de km), se regăsește totuși pe lista celor penalizați.

În plus, reprezentantul UMB spune că este nevoit să își „păzească” lucrarea executată, cheltuielile lunare ridicându-se la 1,2 miliarde de lei.

Pe de altă parte, premierul a arătat că lucrările sunt întârziate și din cauză că „băieții deștepți” au aflat dinainte traseul autostrăzii și au cumpărat mai multe proprietăți, cerând acum despăgubiri. Ponta a precizat însă că Executivul va recurge la exproprieri pentru rapiditatea lucrărilor, iar proprietarii vor avea dreptul să acționeze statul în judecată.

sursa foto Mediafax Bogdan Iordache

La final, Ponta a tras concluziile:

– „Din 20 iulie vom circula și pe Bucuresti-Ploiești, și pe București-Constanța”.

– „Banii din penalitățile de întârziere vor fi dați de la Ministerul Transporturilor către Ministerul Sănătății, mai exact pentru susținerea programelor oncologice”.

Lucrările la autostrada Bucuresti-Ploiești au început în 2008 și au avut termen de finalizare 15 decembrie 2011. De atunci curg penalitățile de întârziere pentru constructori. 

Până în prezent, firma Euroconstruct Trading ’98, controlată de omul de afaceri Dan Besciu, are de plătit penalități de 11,9 milioane lei, Pa&Co – 4 milioane de lei, iar Spedition UMB  – doar 17 mii de lei.

Valoarea totală a investiției pentru autostrada București-Ploiești este de 450 de milioane de euro.
 

Citește și